מכת כינים

(0)
לדרג

ילדים נדבקים בכינים דרך מגע ישיר, הטיפול כולל מספר שלבים והרבה סבלנות. כל האמת על היצורים הקטנים והמגרדים

מאת: עומר פורת

הילדים יחזרו בקרוב לספסל הלימודים, ואיתם תחזורנה גם ה"כינה נחמה" וחברותיה. היצורים השחורים הקטנים נדבקים ללא הרף לראשי הילדים ובשוק ישנם מבחר תכשירים לפתרון הבעיה. אולם, הכינה מפתחת עמידות לתכשירים השונים ולכן מומלץ לבדוק עם הרוקח מהו התכשיר היעיל כיום. במידה ואין כינים, אין כל הגיון בטיפול מניעתי בתכשיר הורג כינים - חומרים אלו הם חומרי הדברה, לכן השימוש בהם צריך להתבצע בזהירות ואחריות.

מבוגרים לא נדבקים לרוב בכינים, מכיוון שמקרקפת המבוגר מופרש חומר ריח אשר דוחה את הכינה. לגבי ילדים - מומלץ לאסוף את שיערם (שיער ארוך), ולבצע מידי יום בדיקה לנוכחות כינים: שיער חלק ניתן לסרק ולבדוק על מגבת לבנה אם מופיעים יצורים שחורים עם רגליים, ובשיער מסולסל ניתן פשוט לבדוק על-ידי התבוננות.

מביצים לכינים

כינת הראש היא חרק בגודל 1.5 מ"מ, השייכת לסדרת החרקים מוצצי הדם. הכינה ניזונה אך ורק מדם (במעי הכינה ניתן למצוא איבר מיוחד המכיל יצורים חד תאיים החיים איתה בסימביוזה ומספקים לה בעיקר ויטמינים). הכינה נצמדת לשערה, קרוב לקרקפת בעזרת צבתות אשר מתאימות לטיפוס על שערות בלבד; היא אינה מסוגלת לקפוץ או לעוף.

הכינה מוצצת דם 4-5 פעמים ביום, במנות קטנות ומסוגלת להטיל כ-200 ביצים במשך חייה (30 יום). בזמן הטלת הביצה, הכינה מפרישה מהחלק האחורי בגופה חומר אשר מדביק את הביצה לשערה. הביצה צריכה טמפ' של 30 מעלות צלזיוס ו-70-80% לחות, כדי להתפתח (תנאים אלו ניתן למצוא בסביבת הקרקפת). במרחק של 0.5 ס"מ מהקרקפת, אין תנאים המאפשרים חיים לביצת הכינה.

תוך 10 ימים הביצים אשר לא יבקעו - ימותו, מאחר והשערה גדלה. שאריות הביצים נשארות דבוקות לשיער ויכולות להישאר כך לתקופה של 6-8 חודשים. לאחר הטלת הביצה, תוך פרק זמן של 7-9 ימים, היא בוקעת ומתפתחת כינה קטנה. כינה זו לא מסוגלת להטיל ביצים, היא עוברת עוד שני גלגולים בני 4-5 ימים, עד לשלב הבגרות בו היא יכולה להטיל ביצים.


לא ניתן להיפטר מכינים רק על-ידי סירוק במסרק. צילום: שאטרסטוק

חיות על הראש

ההדבקה היא אך ורק ממגע ישיר, הכינה אינה מסוגלת לקפוץ או לעוף (הסיכוי להדבקה מהחלפת מסרקים או מברשות הוא יחסית נמוך). לעיתים קשה לזהות כינים על הראש, מאחר והן נעות במהירות; ניתן למצוא ביצי כינים בעיקר מאחורי האוזניים ובמצח.

הביטוי הקליני לכינמת הראש נקרא גרד וגירוי באזור הקרקפת (במידה ומגרדים את אזורי הפגיעה בציפורניים, ניתן לפצוע את עור הראש ולגרום לזיהומים). במידה ומוצאים ביצי כינים אין צורך בטיפול, אלא לבדוק את הראש במשך 10 ימים; אם במהלך התקופה נמצאו כינים, יש להתחיל בטיפול.

מהם סוגי הטיפול נגד כינים?

ניתן לחלק את הטיפול ל-3 שלבים: קטילת הכינים, הסרת ביצים ומניעה.

טיפול קוטל כינים

הטיפול כולל - הריגת כל הכינים והשמדת חלק מהביצים. כעבור 10 ימים מיום הטיפול הראשון, חוזרים שוב על התהליך. בטיפול השני, יבקעו כל הביצים ואלו שלא יבקעו ימותו. כינים אשר בקעו בתקופה זו, אינן מסוגלות להטיל ביצים.

טיפול מסיר ביצים

לאחר הטיפול בתכשיר ההורג כינים, יש להשתמש בתכשיר המקל על הסרת ביצי הכינים. יש לחפוף היטב, להמתין מספר דקות ולשטוף. רצוי לסרק את השיער במסרק סמיך אשר מתאים לכינים, על מנת להסיר את הכינים המתות ולהסיר חלק מהביצים.

טיפול מניעתי

על מנת לשמור על היגיינת הראש מומלץ להשתמש בשמפו על בסיס רוזמרין. ריח הרוזמרין דוחה את הכינה ולא מאפשר הדבקה; לחלופין ניתן להשתמש בשמן רוזמרין מרוכז, יש לטפטף מספר טיפות מאחורי האוזן ועל השיער.

עוד כמה עובדות שחשוב לדעת

  • חיות הבית לא מעבירות את כינמת הראש.

  • במידה ונחשפת לכינמת הראש, מומלץ לבדוק את הראש לנוכחות כינים אחת למספר ימים למשך 3-4 שבועות.

  • יש לעקוב אחר הוראות השימוש בתכשירים לפני השימוש.

  • לא ניתן להיפטר מכינים רק על-ידי סירוק במסרק.

  • לא מומלץ להשתמש במייבש שיער לאחר הטיפול.

  • אין צורך בטיפול מיוחד לבית, השימוש בשואב אבק מספיק.

  • סימני הכינמת הם גירודים במיוחד מסביב לאוזניים ומאחורי הצוואר.

  • חום יכול להרוג כינים (בגדים במייבש כביסה).


עומר פורת הוא רוקח ומנהל תחום בית מרקחת ברשת ניו-פארם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום