פתרון להרזיה או תרופה מסוכנת?

(0)
לדרג

הקלנבוטרול הוא תרופה הניתנת לטיפול בבעיות נשימה. שימוש בה עלול לגרום לתופעות לוואי. על השיגעון החדש בעולם הדיאטה

מאת: מולי אפשטיין

השימוש לרעה בתרופות ובחומרים משפרי הישג אינו דבר חדש כאשר מדובר בספורטאים מקצועיים. גם כאשר מדובר בספורטאים חובבים או במתאמני חדר כושר נטולי יומרות תחרותיות, לא מדובר בחדשה מסעירה. אולם כאשר השימוש בחומרים משפרי הישג הוא כבר גם נחלתם של "לוחמי סוף השבוע" אין זה עניין של מה בכך. השימוש בקלנבוטרול, תרופה שמקורה בכלל בעולם הווטרינריה, זכה לאחרונה למנות גדושות של תשומת לב בתקשורת האמריקנית. מדובר בתרופת פלא להרזיה, ששימוש לא מושכל בה עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות. על השיגעון החדש בעולם הדיאטה ועל הסכנות האפשריות של השימוש בתרופה - בכתבה הבאה.

קלנבוטרול: הכר את התרופה

קלנבוטרול הוא תרופה במרשם שניתנת במקרים של בעיות נשימה. עיקר השפעתה על מערכת הנשימה הוא בהרחבת הסמפונות ובהקלה על הגודש שמצטבר בדרכי הנשימה. אנשים שסובלים ממחלות כרוניות בדרכי הנשימה, לדוגמה אסתמה, משתמשים בתרופה על מנת להקל על תהליך הנשימה. קלנבוטרול נחשב בטעות לסטרואיד אנאבולי בגלל השימוש הנרחב שעושים ספורטאים בתרופה זו.

קלנבוטרול הוא תרופה שדומה במבנה שלה לחומר בשם אפדרין (מרחיב סמפונות וממריץ), אולם האפקט שלה כחומר מעורר וכחומר שמעלה את טמפרטורת הגוף ארוך יותר וחזק יותר. התרופה גורמת לשיפור בכושר האירובי, גורמת לעירור במערכת העצבים המרכזית, מעלה את לחץ הדם ומשפרת את הובלת החמצן. היא מגבירה את קצב השימוש בשומן ובחלבון בגוף ומקטינה את יכולת האגירה של הגליקוגן.

קלנבוטרול הוא תרופה מוכרת בעולם הווטרינריה. בשמה האחר, Ventipulmin, היא משמשת בעיקר כמרחיב סמפונות לטיפול בבעיות נשימה של סוסים. היכולת שלה לגרום לעלייה מהירה במסת הגוף הרזה (שינוי היחס בין מסת השריר למסת השומן) הקנתה לה שימוש בלתי חוקי בתהליכי פיטום של עגלים.

נכון להיום קלנבוטרול לא מהווה רכיב באף תרופה שמאושרת על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA). קלנבוטרול מופיעה ברשימת החומרים האסורים לספורטאים כפי שהוגדרה על ידי הסוכנות העולמית למניעת סימום. אל עולם הדיאטה חדרה התרופה בשל הפוטנציאל הגדול שלה להעלות את קצב חילוף החומרים ולהגביר את ניצול השומן כמקור אנרגיה. לא מעט סלבריטאים משתמשים בתרופה כפתרון מהיר לטיפול בבעיות עודף המשקל שלהם.

חוקיות השימוש בארה"ב

קלנבוטרול אושרה לשימוש כתרופה לטיפול בבעיות נשימה של בעלי חיים לפני כתשע שנים. זו תרופה שמאושרת לשימוש לטיפול בבעיות נשימה של סוסים והיא ניתנת בצורה של סירופ. סוסים, בדומה לבני אדם, סובלים ממכלול מחלות בדרכי הנשימה, ביניהן אסתמה, רגישות-יתר בנתיבי האוויר ומחלות כרוניות חסימתיות בדרכי הנשימה (COPD).

לרוע המזל מצאה התרופה את דרכה אל עולם רפואת הספורט. לאחרונה אף פורסם באחד הצהובונים מאמר שעוסק בסחר הבלתי חוקי בגלולת ההרזיה החדשה. בעלי סוסים יכולים להשיג את התרופה הזו ללא בעיות מיוחדות באמצעות מרשם שניתן על ידי וטרינר.

כיצד פועל הקלנבוטרול?

נמצא שקלנבוטרול פועל על פי עקרון החלוקה מחדש. התרופה גורמת לכך שאת הקלוריות שאנו צורכים ניתן להפנות יותר לפעילות השרירים ולא למאגרי השומן. התרופה מאיצה את קצב חילוף החומרים, כך שהמתאמן מסוגל לשרוף יותר שומן ולשמור יותר על מסת השריר; לשרוף יותר שומן ולבנות מסת שריר נשמע פתרון אידיאלי, אולם מתברר שלשימוש בתרופה עלולות להיות תופעות לוואי מסוכנות.

מספר עבודות בבעלי חיים הראו ששימוש בקלנבוטרול עלול לגרום למוות של תאי שריר. מוות של תאי שריר בלב אינו דבר של מה בכך ויש לכך השלכות חמורות. בנוסף, השימוש בתרופה עלול לגרום להרעלה. לאחרונה דווח על מקרה שבו 330 אנשים בסין הורעלו לאחר שאכלו בשר חזיר שטופל בקלנבוטרול. מקרים דומים רבים דווחו אף בעתונות הרפואית. במספר עבודות שבוצעו על בעלי חיים דווח על עלייה רבה בפעילותם של האשכים ובשינויים בפעילות המטבולית של העצמות. זו הסיבה שבעלי חיים צעירים, ובני אדם צעירים שקיבלו את התרופה, הראו עלייה משמעותית בקצב הגידול של העצמות, עלייה במסת השריר ושיפור בכוח.

קלנבוטרול הוא תרופה ממריצה. השימוש בה גורם לעלייה בקצב הלב, להזעת יתר, לרעידות ולאפקטים על מערכת הלב וכלי הדם. במקרים מסוימים עלולה להתרחש עלייה מסוכנת בערכי לחץ הדם. תופעות הלוואי המסוכנות של התרופה עלולות להיות אקוטיות ו/או כרוניות. ההשפעה הכרונית עלולה לגרום לשינויים בתאים ברקמות השונות ולגרום למותם של התאים.

^^מהן תופעות הלוואי האופייניות לשימוש בתרופה?^^

תופעות הלוואי השכיחות הן רעידות בידיים, חרדה, דפיקות לב מואצות והולמות ובחילה. מאחר שהתרופה רבת-עצמה, די במינון נמוך על מנת לגרום לאפקטים המתוארים. מפתחי גוף לוקחים את התרופה במינונים גבוהים בהרבה מן המינונים המקובלים בטיפול הקליני וסובלים מתופעות הלוואי האופייניות: רעד, הלמות לב, הזעה, בחילה וירידה בתיאבון.

^^האם תופעות הלוואי נמצאו רק במחקרים על בעלי חיים?^^

אם נבחן מה קרה לפני כמה עשורים, כאשר קלנבוטרול היה בשימוש מסיבי בתהליכי פיטום בלתי חוקיים של בקר, ניווכח שהבעיות היו קיימות כבר אז. באירופה נאסר השימוש בקלנבוטרול לאחר שאנשים רבים חלו בעקבות אכילת בשר שטופל בתרופה. מגדלי הבקר לא שיערו בנפשם שהתרופה תישאר בגופם של בעלי החיים זמן ארוך כל כך ותמצא לבסוף את דרכה אל גופם של בני האדם.

^^מניין מגיע הקלנבוטרול לשימוש בבני אדם?^^

אנשים רבים קונים קלנבוטרול שמגיע דרך מקסיקו או שמזמינים אותו מאתרי אינטרנט שונים. במקסיקו ובאירופה התרופה מאושרת לשימוש בבני אדם. בארה"ב אין אישור לשימוש בתרופה בבני אדם, אולם היא מאושרת לשימוש בבעלי חיים החל ב-1998. אגב, רופאים רבים אינם מבינים מדוע התרופה אינה מאושרת לשימוש בבני אדם. לטענתם, זו תרופה מצוינת בעלת טווח פעולה ארוך, שיכולה להחליף את השימוש בתרופות אחרות, לדוגמה Salmeterol.

^^דווח שקלנבוטרול עלול לגרום למוות פתאומי בסוסים. האם זה עלול לקרות גם לבני אדם?^^

למחקר הרפואי אין תשובה ברורה. הרופאים טוענים שכל חומר שגורם לעלייה דרמטית בקצב הלב עלול לגרום למוות פתאומי באנשים מסוימים. עד היום לא דווח על מקרה כזה בבני אדם, אולם אין זה אומר שהדבר אינו אפשרי, מסבירים הרופאים. סביר להניח שזה לא יקרה לאדם בריא. סוס שמקבל את התרופה סובל כבר מבעיה רפואית כלשהי ולכן מידת הסיכון והסבירות למוות גבוהה יותר. אי אפשר להשוות זאת למפתח גוף צעיר ובריא או לאדם צעיר ובריא אחר שמשתמשים בתרופה.

^^אם התרופה תורמת להפחתה בכמות השומן ולעלייה במסת השריר, האם היא משפיעה גם על שריר הלב?^^

השימוש בקלנבוטרול תורם לעלייה במסת שרירי השלד. זו הסיבה שמפתחי גוף רבים וספורטאים תחרותיים משתמשים בה. למרות זאת, נצפו כמה מקרים של אנשים שסבלו מפגיעה בשריר הלב (קרדיומיופתיה) ושהתרופה גרמה להם להגדלה מסיבית של שריר הלב. האמת היא שקצת קשה למצוא קשר ישיר בין השימוש בתרופה לבין התופעה של הגדלת שריר הלב, משום שאותם אנשים צרכו גם תרופות נוספות, כמו סטרואידים אנאבוליים.

הכתבה פורסמה במקור במגזין דינמי, גיליון מס' 20.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום