פעילות ספורטיבית בבריכה

(1)
לדרג

מדוע מומלץ לבצע פעילות גופנית במים? אובדן תחושת המשקל וקלות התנועה הם רק חלק מהתשובה. שיעור בבריכה למתחילים

מאת: צביקה כץ

רבים מקשרים את בריכת השחיה לפעילות עם הילדים בחופשת הקיץ. אולם, מלבד העובדה שהבריכה משמשת כמקום בילוי משפחתי מהנה, יש לה גם חשיבות נוספת - מקום לפעילות גופנית. יתרונות המים על פני פעילויות ספורטיביות אחרות באות לביטוי באובדן תחושת המשקל, קלות התנועה, המרחב הרגוע וירידת עומס מהמפרקים. זאת, מאחר שהפעילות במים משפרת את טווחי התנועה של המפרקים השונים, מחזקת את השרירים, מקלה על הנשימה ותורמת להרפיה ולהפגת מתחים. חוסר המשקל במים משפיע על תחושות פנימיות ומזרים אנרגיה חיובית שכולה פינוק והנאה.

יתרון חשוב שיש במים הוא כושר הציפה - כשהגוף שקוע במים, מופחתת השפעת כוח הכבידה ובהתאמה גם פוחת העומס והלחץ על עמוד השדרה והמפרקים. כושר העילוי והציפה מאפשרים מגוון תנועות ותנוחות שלא ניתן לבצע מחוץ למים, תוך תמיכה נעימה ובטיחותית בזמן הפעילות הספורטיבית.

ישנם חולים מבוגרים עם אי-ספיקת לב כרונית, אשר סובלים לעתים גם ממחלות נוספות או בעיות אורתופדיות אלה ואחרות, אשר עשויות להקשות עליהם בביצוע הפעילות הגופנית המקובלת, כגון: הליכה, ריצה או אופניים. פעילות ספורטיבית במים תוכל להביא לשיפור אצל חולים אלו הן בכושר הגופני ובסיבולת לב וריאות והן בכוח השרירים וביכולת התנועה. זאת, בעקבות יכולת הציפה של הגוף במים, וביצוע מאמץ גופני תוך הפעלת העומס המופחת על השרירים.

לבד או עם מדריך?

עם קצת יוזמה ודמיון כל אחד מאיתנו יכול לבצע פעילות ספורטיבית בבריכה, אלא שמדריך שעבר הכשרה מיוחדת לשם כך, יוכל לבנות תוכנית ספציפית, על-פי הצרכים המיוחדים, כגון: פעילות בבריכה המיועדת להרזיה ולצמצום העודפים, פעילות מיוחדת להגדלת המסה השרירית והכוח המתפרץ, פעילות להפחתת טונוס שרירי מוגבר המופיע במחלות שונות וגם פעילות המכוונת להגברת הביטחון העצמי ודימוי הגוף בגיל ההתבגרות.

הגיל להתחיל

בכל גיל הפעילות בבריכה יכולה לגרום לשיפור בתחום הפיזיולוגי והמנטלי. בקרב אוכלוסיית גיל הזהב זוהי לעתים ההזדמנות היחידה לבצע פעילות המשפרת את גמישות וחוסן הגוף מבלי לגרום לעומס מיותר על המפרקים. בגיל ההתבגרות, השחייה תשפר את דימוי הגוף והיציבה. ישנן השפעות חיוביות בפעילות בבריכה גם בקרב תינוקות וילדים קטנים.

כמו בכל פעילות גופנית, גם כאן מומלץ להקפיד על התייעצות מוקדמת עם רופא; בעיקר בקרב הסובלים מבעיות בלחץ דם, מחלות לב, פצעים פתוחים, בעיות בעור, אפילפסיה או הסובלים מרגישות לכלור.

דוגמאות לתרגילים

לחיזוק שרירי הבטן מומלץ על שחיית גב עם שימוש במצופים, תוך כדי הקפדה על כיווץ שרירי הבטן העמוקים. לסובלים מבעיות שיווי משקל - הליכה על קו ישר, בעומקים משתנים תשפר את תגובות הגוף גם מחוץ למים. הנחת שתי הידיים על דופן הבריכה וקירוב הברכיים אל הבטן תועיל במקרים של כאבי גב תחתון, המאופיינים בנוקשות וחוסר גמישות.

אין ספק שהבריכה הינה מקום הן לרגיעה ושלווה, והן לפעילות ספורטיבית אשר יתרונותיה המרובים ברורים כשמש. בכל אופן, בכל זמן שאנחנו מצמצמים את שעות הישיבה מול המחשב ובמקביל מבצעים פעילות בבריכה, באנו על שכרנו.

צביקה כץ הוא מנכ"ל ארגוטיים ויועץ ארגונומי לחברת סקיולייף, למתן שירותי מוקד וסיוע לכל המשפחה.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני.
ובפורום ארגונומיה בניהולו של צביקה כץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום