'כולנו יכולים להעניק חיים חדשים'

(0)
לדרג

אפרת רינות, מושתלת כבד, נרתמת לקידום נושא תרומת האיברים. השר בן יזרי לדוקטורס: "המטרה להגדיל את מספר התורמים ב-20%"

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות ישנה מודעות רבה יותר לנושא הבריאות בכלל ותרומת איברים בפרט. כתוצאה מכך, ניתן כיום להציל חיי חולים רבים, אשר ללא השתלה סיכוייהם לחיות היו מעטים מאד, אם בכלל. אולם, בישראל המודעות לנושא נמוכה: רק מעטים חותמים על כרטיס אדי לתרומת איברים. עקב כך, הביקוש עולה על ההיצע: רשימת המתנה של חולים הזקוקים לתרומה הולכת ומתארכת.

על-מנת לשפר את המצב העגום, יצא משרד הבריאות בקמפיין למען תרומת איברים. שר הבריאות, יעקב בן יזרי, אמר בהקשר הזה כי "ביחס לעולם אנחנו עדיין בפיגור מבחינת תרומת איברים. אני קורא לציבור לחתום על כרטיס אדי וכן להעלות את המודעות לנושא". בעלים של כרטיס אדי הוא אדם שהביע הסכמה לתרום איברים לאחר המוות. בעולם חותמים אנשים רבים על כרטיס זה - פעולה פשוטה המצילה את חייהם של חולים רבים הממתינים להשתלה.

המטרה: הצלת חיים

הנתונים הבאים מדגישים עד כמה חמור מחסור האיברים להשתלות: 88 חולים נפטרו בישראל בשנת 2001, בעודם ממתינים להשתלה. באותה השנה, אצל 180 ישראלים נקבע מות גזע המוח - מצב בו אפשר לתרום איברים; ואולם רק 80 משפחות הסכימו לתרום מאיברי יקיריהם להצלת חיים, בעוד ש-100 המשפחות האחרות סירבו לתרום. כלומר, 100 ישראלים אלה, במותם היו יכולים להציל חיים של אנשים אחרים.

השר בן יזרי ציין בראיון לאתר דוקטורס, כי "הממוצע העולמי בהשתלות איברים עומד על 17-20% מכלל האוכלוסייה, בעוד שבישראל הממוצע הארצי עומד על 7% בלבד. אני מאמין שאנחנו יכולים להשתפר בנושא, זה הכל עניין של מודעות".

האמצעי: תורמים נוספים

דבורה שרר, מנהלת השיווק של אדי, מסבירה: "תרומת אברים הינה תרומה בזמן מוות מוחי בו מסכים המת, או בני משפחתו לתרום את אבריו. אנשים בארץ לא ששים לחתום משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה נעוצה בעובדה, כי זה נוגד את הדת והסיבה השנייה היא פסיכולוגית".

לדברי שרר, תרומת איברים אינה נוגדת כלל את הדת. רבנים רבים מצדדים בתרומת איברים, שכן כל עוד ניתן להציל נפשות רבות, הרי שעל פי התורה מדובר במצווה גדולה. כמו כן, היא מסבירה, כי "ישראלים רבים מאמינים בעין הרע, ולכן לא תורמים. יש כאלו שחושבים שאם הם יחתמו על הכרטיס בעודם בחיים, זה יעשה להם מזל רע. אחרים גם מאמינים בתחיית המתים. אותם אנשים מציינים, כי אם תתקיים תחיית מתים הם יתעוררו ללא חלקים פנימיים". שרר מדגישה, כי "אנשים צריכים להתרכז בהצלת חיים של אנשים אחרים. זוהי זכות גדולה להציל חיים שכן מאיברים פנימיים של אדם ניתן להציל חיים של שמונה אנשים אחרים".

"כולנו יכולים להעניק חיים חדשים", ציינה השבוע אפרת רינות, מושתלת הכבד, ששבועיים בלבד לאחר לידת בנה הבכור חלתה במחלת כבד קשה שגרמה לקריסתו. כל המדינה עקבה אחרי נסיעתה לחו"ל להשתלת כבד, עקב מצוקת תרומות האיברים בארץ. כיום, שנה וחצי לאחר ההשתלה, היא מצטרפת לקדם את נושא ההשתלות בישראל.

קמפיין העלאת המודעות בתמיכתו של שר הבריאות, יכלול שלטי חוצות על גבי מאות אוטובוסים, תשדירי רדיו ואינטרנט ותשדירי טלוויזיה בכל הערוצים. בנוסף, ינתן מענה טלפוני למבקשים לחתום על כרטיס אדי, 24 שעות ביממה - בכוכבית 6262. בן יזרי: "עד היום חתמו על כרטיס אדי קרוב ל-370 אלף אנשים. המטרה היא להגדיל את מספר החותמים ב-20%".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת חירום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום