השמנת יתר: האופציה הכירורגית

(0)
לדרג

ניסיתם ללא הצלחה סוגי דיאטה שונים ואתם סובלים מהשמנת יתר קיצונית? פתרונות ניתוחיים עשויים להועיל לכם

מאת: ד"ר נאסר סקרן

תופעת השמנת יתר הולכת וגדלה בעולם כולו. כיום מתוך 6.5 מיליארד אנשים החיים בעולם, ישנם יותר אנשים שסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר (כמיליארד), לעומת כאלו הסובלים מרעב ומתת תזונה (כ-800 מיליון). נתונים אלו הביאו את ארגון הבריאות העולמי להגדיר את בעיית ההשמנה כמגפה של המאה ה-21. גם ישראל נכללת במגפה המסוכנת: 4%-5% מהישראלים הם בעלי BMI 35 ומעלה, הסובלים מבעיות משקל במשך שנים; רובם המכריע ניסה, ללא הצלחה יתרה, לבצע טיפולים שונים להפחתה במשקל. מדובר בשיעור השמנה הגבוה גם בהשוואות בינלאומיות.

מחלות ובעיות נוספות

השמנת יתר פירושה עודף ברקמת שומן, המשמשת כמאגר האנרגיה של הגוף. הסיבה העיקרית והשכיחה ביותר להשמנה היא מאזן אנרגיה חיובי, אך גבוה מהנדרש. בדרך כלל, לתחום השמנת היתר, מתלוות מחלות ובעיות רבות נוספות, כגון: סכרת, מחלות כלי הדם הכליליים והלב, שבץ מוחי, יתר שומנים בדם, אבני מרה, הפרעות שינה והפרעות פסיכולוגיות, כאב גב וכאבי פרקים. בנוסף יכולות להיווצר הפרעות בקיום יחסי מין וקושי בכניסה להריון, הפרעות בפוריות ורעלת הריון, עליה בשכיחות גידולים סרטניים שונים, דום נשימה חסימתי ועוד.

ההגדרה המקובלת לעודף משקל הינה לפי מסת הגוף BMI (אינדקס חישוב שמשקלל את משקל הגוף בקילוגרם חלקי הגובה במטרים בריבוע). לדוגמא, ארגון הבריאות העולמי קבע, כי עבור אדם בוגר מדד ה-BMI הרצוי (כלומר הנחשב למשקל תקין) נע בין 18.5 ל-25. מעל ל-25 ועד ל-30, מדובר בעודף משקל, מסת גוף של 30-35 מוגדרת כהשמנה. כל תוצאה מעל מסת גוף 35 משמעותה השמנת יתר חולנית.

תפוח או אגס?

ניתן לחלק את סיכוני ההשמנה ל- 2 קבוצות, בהתאם לצורת היקף המותניים של האדם: השמנת אגס מוגדרת כהשמנה שאינה מלווה בסיכון בריאותי גדול. ההשמנה, בעיקר באזור הירכיים, שכיחה יותר בנשים. השמנת תפוח - שכיחה אצל גברים ומתבטאת בהשמנה בעיקר באזור המותניים והכרס. ההשמנה גורמת ליתר לחץ דם, שבץ מוחי וסוכרת. השמנה זו מסוכנת יותר מ"השמנת אגס".

דרכי התמודדות

גורמים סביבתיים, התנהגותיים, תרבותיים, הרגלי חיים והרגלי אכילה הם הראשונים במעלה בסיבות להשמנת יתר. עם זאת, קיימות גם סיבות גנטיות תורשתיות, סיבות הקשורות למערכת ההורמונאלית בגוף, סיבות הקשורות למערכת הפיקוח העצבי, וכן העדר פעילות גופנית וגורמים נפשיים ופסיכולוגים. ככלל, הוכח כי השמנה בגילאים מבוגרים מפחיתה את תוחלת החיים בשבע שנים.

להשמנת יתר מספר דרכי טיפול מוכרות ביניהן מגוון רב של תוכניות דיאטה, המשלבות לעיתים תרופות, פעילות גופנית וטיפול נפשי. דרכים אלו מסייעות להתמודדות עם השמנת יתר ולהפחתת המשקל. עם זאת, פעמים רבות, אנשים הסובלים מהשמנת יתר מוצאים את הדרכים האלו כבלתי אפקטיביות לאורך זמן מסיבות שונות. במקרים אלו עומד הפתרון הכירורגי, במיוחד כאשר הדבר משולב עם תוכנית ארוכות טווח עבור המטופל.

פתרון כירורגי

התפתחותה של הטכנולוגיה הכירורגית בשנים האחרונות הובילה לעלייה בשכיחותם של ניתוחים בתחום השמנת היתר, כאשר הנתונים לגבי אחוזי ההפחתה במשקל הינם גבוהים ביותר - לפחות 2/3 מהמטופלים מצליחים להפחית כ-50% מהמשקל העודף ולשמור על ההפחתה גם לאחר 10 שנים ויותר. בדומה, הוכח כי ניתוחים להשמנת יתר מפחיתים שיעורי תמותה ומונעים מחלות נלוות בחולים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. עם זאת, חשוב לדעת כי הנתונים פחות מעודדים בקרב מי שסובלים מהשמנת יתר חולנית, בעיקר מכיוון שמדובר במקרים שבהם הפתולוגיה הנפשית/רגשית מסובכת יותר.

סוגי הניתוחים המקובלים

הניתוחים המקובלים והשכיחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית הם: ניתוח להצרת קיבה באמצעות טבעת, שרוול קיבה ומעקף קיבה. הניתוחים מבוצעים באופן לפרוסקופי (ניתוח זעיר פולשני) והעיקרון בכולם זהה - הקטנת נפח הקיבה, יצירת תת-ספיגה ושילוב ביניהם.

ניתוח טבעת: ניתוח להצרת הקיבה על ידי מיקום של טבעת המקטינה את הנפח הקיבה.

ניתוח שרוול קיבה: כריתה של העקומה הגדולה של הקיבה ויצירת שרוול עקיף שיוצר הקטנה של נפח הקיבה.

ההתאמה לסוג הניתוח נעשית על ידי הרופא המטפל, מכיוון שלא לכל מטופל מתאים סוג זה או אחר של ניתוח. היתרונות המשמעותיים של ניתוחים אלו נעוץ בעובדת היותם ניתוחים לפרוסקופים, כלומר המטופל יכול לקום מהמיטה ולהתהלך תוך זמן קצר מאוד מתום הניתוח. תחושת הרעב פוחתת בצורה מהירה יותר ותחושת הכאב העלולה להתלוות להליך כירורגי, קלה ביותר. היתרון הנוסף בניתוח שרוול קיבה הוא שבניתוח זה מתקיימת הקטנה בהפרשת הורמון הגרלין (ghrelin) האחראי לתחושת הרעב.

לאחר הניתוח

לאחר הניתוח חשוב לשמור על כללי אכילה המתאימים לניתוח, שינויים בהרגלי אכילה, פעילות גופנית, טיפול נפשי והתמודדות עם שינויים. בנוסף, מומלץ להצטרף לקבוצות תמיכה ולעבור בדיקות בריאות תקופתיות. המעקב אחר התקדמות המטופל מתבצע במסגרת המרפאות הכירורגיות ומותאם גם למחלות הכרוניות הקיימות אצל המטופל. התמיכה במטופל לאחר הניתוח, תוך קיומן של בדיקות פיזיות, ייעוץ לשינוי באורח חיים ומעקב אחר סיבוכים, היא פעולה בלתי נפרדת מהליך הניתוח עצמו והכרחית להבראת המטופל. בצורה זו, יכולים מטופלים לשמור על ירידה של 50-60% ממשקלם העודף אפילו אחרי 14 שנים. נוסף על כך, הרוב המכריע של בעיות הבריאות המיוחסות להשמנת יתר משתפר או נעלם לאחר הניתוח, דבר המשפר את איכות חיי המטופל לאין שיעור.

ד"ר נאסר סקרן הוא מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה א' של המרכז הרפואי הלל יפה.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר ובפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום