צרכנות רפואית מס' 101

(0)
לדרג

לרגל כנס בינלאומי לרפואת עיניים שהתקיים בשבוע שעבר בי-ם, מייחד אתר דוקטורס את מדור הצרכנות לטיפולים החדשניים ביותר בתחום

מאת: מערכת zap doctors

רפואת העיניים מתחדשת בשנים האחרונות: פרוצדרות, טיפולים וניתוחים שונים מעידים על השינויים הרבים בתחום. לרגל הכנס הבינלאומי הרביעי לרפואת עיניים שהתקיים בשבוע שעבר בירושלים על ידי רשת מרפאות עיניים - המרכז הרפואי ד"ר לוינגר, נסקור עבורכם ניתוחים בולטים שיוצגו בו בשידור חי - היישר מחדר הניתוח של המרכז הרפואי "עיניים" בירושלים וחדר ניתוח מבית החולים מאיר בכפר-סבא.

ניתוח קטרקט במפתח של 0.7 mm

מחלת הקטרקט (ירוד) - עדשת העין תקינה הופכת לעכורה ומשבשת את מעבר קרני האור התקין אל תוך העין, וכך למעשה עלולה לגרום לטשטוש ראייה הדרגתי שאף עלול להוביל לעיוורון.

הנתונים הסטטיסטים מציגים תמונה בלתי מעודדת: כ-40% מכלל האנשים מעל גיל 40 יסבלו מקטרקט.

בכנס בירושלים יבוצע ניתוח קטרקט על פי שיטה של יצירת פתח זעיר בקרנית בגודל של 0.7 mm. לאחר הרדמה מקומית ופתיחת הפתח הזעיר בקרנית, תוצא העדשה העכורה ותושתל עדשה מלאכותית. היות שמדובר בפתח זעיר ביותר, קיים סיכוי מזערי ביותר לסיבוכים וההחלמה מהירה ביותר והחתך מתאחה ללא צורך בתפרים. עד כה בניתוחי קטרקט, הפתח הזעיר ביותר המקובל שיצרו בקרנית הינו בגודל של 3 מ"מ.

הניתוח יבוצע ע"י ד"ר עמר אגרוול, מנהל בי"ח ותיק ומתקדם לרפואת עיניים בהודו, בעל שם עולמי בתחום הקטרקט.

השתלת טבעות Intra-Intax (אינטראלאסיק)

במסגרת הניתוח מושתלת טבעת תוך קרניתית לחולה הסובל ממחלת הקרטוקונוס בדרגה בינונית. מחלת הקרטוקונוס הינה מחלה הגורמת לשינויים הדרגתיים במבנה הקרנית, אשר יוצרים עיוות של מבנה הקרנית שגורם להיותה דקה יותר ובעלת בלט בצורה של קונוס. הביטוי לכך הינו עלייה משמעותית של האסטיגמציה (צילינדר), עלייה במספר המשקפיים וירידה משמעותית באיכות ובחדות הראייה.

בשל עיוות הקרנית לא ניתן לתקן את ליקוי הראייה באמצעות משקפיים. בשלבים מסוימים של המחלה ניתן לטפל באמצעות סוגים שונים של עדשות מגע, לרוב קשות, אשר מסותתות לפי צורת הקרנית. דרך טיפול נוספת היא ניתוח השתלת טבעות ובמקרים מתקדמים של המחלה יש צורך בהשתלת קרנית מתורם.

קרנית דקה מאפיינת יותר יוצאי מדינות ערב והינה בעיה תורשתית, על כן מחלת הקרטוקונוס המתפתחת בגלל קרנית דקה, נחשבת למחלת עיניים ים תיכונית. על פי הסטטיסטיקה, 1 מכל 1,000 סובל מקרנית דקה.

בניתוח שיבצע ד"ר שמואל לוינגר בכנס, באמצעות מכשיר האינטראלאסיק המתקדם, תושתל טבעת Intra-Intax בקרנית הפגועה במטרה לסייע לעצירת התקדמות המחלה ולמנוע את הצורך בהשתלת קרנית.

השתלת הטבעות שעוביין 0.3 מ"מ, מתבצעת לאחר יצירת תעלות בעובי הקרנית שלתוכן משחילים את הטבעות. בניתוח מסוג זה הטבעות נועדו ליישר את שטח הפנים המעוות של הקרנית ולייצבו. לאחר הניתוח ניתן להתאים משקפי ראייה או עדשות מגע רגילות.

השימוש בטכנולוגית האינטאלאסיק, מאפשר ביצוע ההליך בחדר ניתוחי לייזר בתוך 11 שניות. ההליך פשוט הרבה יותר, מדויק, בזווית נכונה וההחלמה מהירה היות שקיבוע הטבעת נקבע במדויק ע"י מחשב, ללא תזוזות של הטבעת. זאת בהשוואה למקובל - ביצוע ההליך בחדר ניתוח כירורגי. במקרה זה ההליך נמשך כחצי שעה ומלווה בכאבים ובהחלמה ממושכת, כאשר לעיתים עקב אי נוחות היה צורך להוציא את הטבעות.

הניתוח יבוצע ע"י ד"ר שמואל לוינגר, המנהל הרפואי של רשת "עיניים".

קיבוע ומיקוד עדשה בניתוח קטרקט

בשיטה ניתוחית זו נעשה שימוש בהתקן מיוחד, אשר מאפשר קיבוע העדשה ללא הוצאתה. הניתוח יבוצע ע"י פרופ' אהוד אסיה, מנהל מחלקת עיניים בבית החולים מאיר ומנהל המרכז לרפואת עיניים עין-טל.

השתלת קרנית בשיטת DSAEK

בניתוח השתלת קרנית קונבנציונאלי, מוחלף כפתור הקרנית הפגועה בכפתור קרנית בעובי מלא מקרנית של תורם שנפטר. קיבוע השתל נעשה ע"י תפרים שמוצאים לאחר זמן.

בניתוח חדשני זה, מקלפים רק את החלק הפנימי של הקרנית אצל המטופל, ולכן מקרנית התורם חותכים רק שכבה אחת. לאחר מכן מחדירים את השכבה מקרנית התורם דרך חתך קטן ומצמידים לאזור שעבר קילוף בקרנית המושתל.

יתרונות שיטת DSAEK:

- החתך מינימאלי ולכן רמת הסיכון פוחתת.
- אין צורך בתפרים.
- העדר יצירת אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה.
- סיכון מופחת לדחיית השתל, היות שמשתמשים רק בשכבה אחת של הקרנית.
- מכיוון שמשתמשים רק בשכבה אחת, מאותה קרנית ניתן לקחת שכבה המתאימה למושתל אחר. בישראל הנושא מהותי מאד היות שקיים מחסור בתרומות איברים.

הניתוח יבוצע ע"י ד"ר דויד רוטמן מקנדה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום