פרסומות משמינות

(0)
לדרג

חשיפת ילדים לפרסומות בנושא מזון גורמת להשמנת יתר ניכרת. הורים לילדים, ראו הוזהרתם: הצפייה בטלוויזיה משמינה

מאת: מוניקה קרן

הפרסומות הפכו כבר מזמן לחלק משמעותי בחיינו - הן מופיעות לעיתים קרובות באמצעי התקשורת ומשכנעות אותנו לצרוך ולהשתמש במוצרים שונים. מכיוון שהדור הצעיר נחשף לטלוויזיה וחלק מהחשיפה כולל פרסומות, הוא פועל באופן מסויים כתוצאה מ"שטיפות המוח". דוגמא לתופעה המדאיגה היא בנושא אכילת יתר; מחקר שנערך לאחרונה באנגליה מגלה, כי תאבונם של ילדים שמנים גדל ב-134% לאחר צפייה בפרסומות המתייחסות למזון.

במחקר שנערך באוניברסיטת ליברפול נבחנה קבוצה של 60 ילדים בגילאי 9-11, בעלי משקלים שונים. במהלך המחקר הראו החוקרים לילדים סדרת פרסומות טלוויזיה בנושאים שונים, כגון: מזון, צעצועים, ולאחר מכן צפו הילדים בסרטים מצוירים. ממצאי המחקר מורים, כי נפח האכילה לאחר צפייה בפרסומות מזון היה גבוה באופן משמעותי, מנפח האכילה לאחר צפייה בפרסומות צעצועים עבור ילדים בכל קבוצות המשקל. תופעה זו משמעותית במיוחד בקרב ילדים בעלי עודף משקל רב. ילדים אלו הגדילו את צריכת המזון שלהם ב-134%, בעוד ילדים בעלי עודף משקל קטן יותר הגדילו את צריכת המזון ב-101%, וילדים בעלי משקל תקין הגדילו את צריכת המזון ב-84% בלבד.

כמו כן נמצא קשר בין סוג המזון המועדף למשקל הילדים. במהלך הניסוי נחשפו הילדים למזונות שונים, כולל מזונות המכילים differing fat וניתנה להם האפשרות לבחור מה ברצונם לאכול - מחטיפים מתוקים עתירי שומן ועד מוצרים מלוחים נמוכים בשומנים. נמצא, כי ילדים בעלי משקל עודף רב העדיפו באופן עקבי מוצרים עתירי שומן ובעיקר שוקולד, בעוד הילדים בעלי המשקל העודף הקטן יותר העדיפו ממתקי ג'לי המכילים פחות שומנים (אך גם שוקולד, למרבה הצער). המחקר מאשר שפרסומות טלוויזיה בנושא אוכל הן בעלות השפעה ניכרת על הרגלי האכילה של הילדים.

דרכי התמודדות עם אכילה מופרזת בקרב ילדים

1. הפחיתו את זמן הצפייה של ילדכם בטלוויזיה. בכך תצמצמו את זמן החשיפה לפרסומות מזון ופרסומות בכלל.

2. שמרו על תזונה נכונה בבית:

א. החזיקו בבית מגוון מזונות בריאים וצמצמו את קניית החטיפים, הממתקים והשתייה המתוקה.

ב. תנו לילדכם חטיפים בריאים. לדוגמא: פופקורן תוצרת בית, חטיפי סויה, פירות, גלידה על בסיס יוגורט, ממרח אגוזים או שקדים במקום ממרח שוקולד, שתיית מים במקום שתיית משקאות ממותקים. בצורה זו גם אם ילדכם יפנה לאכול יותר מן המומלץ, לפחות יקבל מזון בעל ערך תזונתי טוב יותר.

ג. הקפידו על ארוחות מסודרות וקבועות.

ד. הקפידו לאכול סביב שולחן והימנעו מאכילה ליד הטלוויזיה, המחשב, בזמן שיחת טלפון וכד'.

ה. מומלץ לאכול מכל קבוצות המזון. להעשיר את התפריט בירקות ופירות טריים, מוצרי חלב דלי שומן, דגנים מלאים, שומנים בלתי רוויים, כמו: זיתים, טחינה, אגוזים לא קלויים, שמן זית. בנוסף, חשוב להפחית צריכת מזון מעובד, מתועש ומטוגן המכילים הרבה שומן רווי, שומן מוקשה, סוכר ומלח.

ו. זכרו שההורים משמשים דוגמא - שינוי הרגלי האכילה צריך לבוא מההורים. ילדים מחכים את הוריהם, לכן אם ההורים אוכלים מזון מגוון ובריא, גם הילדים יעשו כן. אך הם יחכו את התנהגות ההורים גם אם היא כוללת אכילת מזון מהיר ונישנושים מול הטלוויזיה.

באנגליה, עוקבים בדאגה אחר הקשר החזק בין משקל ונטייה לאכילת יתר בעקבות חשיפה לפרסומות טלוויזיה. 14% מהילדים הבריטים מאובחנים כבעלי משקל יתר והילד הבריטי הממוצע צופה 17 שעות בשבוע בטלוויזיה. לא מפתיע אם כן, שבינואר השנה הוחלט לאסור פרסום לג'אנק פוד במהלך תוכניות טלוויזיה לילדים. חוק זה מסייע אמנם לטיפול בתופעה, אולם מחקרים מראים, כי ילדים צופים בפרסומות גם בערב במהלך שעות הצפייה המשפחתיות כאשר האיסור על השידור אינו תקף.

בעתיד מתוכננים מחקרים שנועדו לבחון האם תגובה מוגברת לפרסומות מזון, או צפייה מוגברת בטלוויזיה הנם מנבאים להשמנת יתר.

מוניקה קרן היא דיאטנית קלינית על-פי שיטת ד"ר לוי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום