מיניות בטוחה: טיפול במחלות מין

(0)
לדרג

רבים מודעים למחלות מין "קלאסיות", כמו זיבה ואיידס. אך מעטים שמעו על הכלמידיה - מחלת המין השכיחה במערב

מאת: ד"ר יצחק סרוגו

מחלות המועברות ביחסי מין מהוות אתגר כלל עולמי בתחום בריאות הציבור. על-פי הערכה של ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה נדבקים למעלה מ-300 מליון בני אדם במחלות מין הניתנות לטיפול (לא כולל תסמונת הכשל החיסוני הנרכש - איידס). השכיחות והמגוון של מחלות המועברות ביחסי מין נמצאות בעלייה מתמדת, עקב העלייה בפעילות המינית ובמספר בני הזוג, במקביל לירידה בגיל שבו מתחילים בפעילות מינית. מאותן הסיבות, עולה שכיחות מחלות המין בנשים ועמן העלייה בדלקות אגן, עקרות והריונות מחוץ לרחם.

למחלות ה"קלאסיות" - עגבת (סיפיליס), זיבה (גונוראה) והרפס, נוספו מחלות ותסמונות רבות, ביניהן: תסמונת השופכת הנשית (female urethral syndrome) ותסמונת הכשל החיסוני הנרכש (AIDS). במקביל לירידה בעולם המערבי בשכיחות הזיהומים מהחיידק מחולל הזיבה גונוקוקוס, קיימת עלייה בשכיחות דלקות השופכה בגברים ממחוללים אחרים, ובראשם: כלמידיה, אוראפלסמה, הרפס, מיקופלסמה וטריכומונס.

מרפאות למחלות מין

לנוכח המידע על העלייה המשמעותית בישראל בשיעור התחלואה ממחלות המועברות ביחסי מין, התקבלה החלטה במשרד הבריאות לפתוח לראשונה מרפאות המתמחות בטיפול במחלות אלו ובמניעתן, כמקובל במדינות אחרות בעולם. המרפאות הנ"ל מאויישות בצוות רב מקצועי הכולל: רופאי עור ומין, גניקולוגים, אפידמיולוגים, אחיות, עובדים סוציאליים ומקדמי בריאות.

^^הפונים למרפאת מין עוברים בירור הכולל:^^

1. בירור מדויק של גורמי סיכון, כמו: מספר פרטנרים ומינם, השימוש בקונדום, מוצא, רמה סוציו-אקונומית, צריכת סמים ואלכוהול.
2. בדיקה גופנית.
3. בדיקות מעבדה שמטרתן לאשר, או לשלול את קיומן של המחלות השכיחות שמועברות במגע מיני. בין היתר, נבדקת חשיפה קודמת לנגיף הפטיטיס B שמועבר ביחסי מין, וכן מומלץ לעבור בדיקת איידס.
4. לאחר האבחנה שולחים את הממצאים עם המלצה על הטיפול, לרופא המפנה.

על-פי נתוני הספרות העולמית, שכיחות מחלות המין גבוהה יותר בקרב הגברים. ייתכן שהדבר נובע מהביטוי הקליני הברור יותר של מחלות מין בגברים - בעיקר צריבה, דחיפות ותכיפות בהטלת שתן והפרשות. סיבות אפשריות נוספות הן ריבוי שותפים למין.

"מגפה שקטה"

רבים מהנבדקים במרפאה למחלות מין אובחנו כסובלים מזיהום בכלמידיה - מחלת המין השכיחה ביותר בעולם המערבי. הכלמידיה נחשבת "למגפה שקטה", כלומר מחלה קיימת, אך ברובה ללא תסמינים. חולים ללא תסמינים קליניים מהווים מאגר בלתי נדלה של הדבקה בעתיד. התלונה השכיחה ביותר אצל נשים היא דלקות חוזרות בדרכי השתן. אולם, רוב הנשים שנושאות את הכלמידיה בגיל הפריון אינן מרגישות זאת. ובכל זאת, חלק גדול מהן יכול להסתבך בגלל החיידק בבעיות פוריות ולכן מומלץ שנשים הפעילות מינית בגיל הפוריות יבדקו לנוכחות חיידק הכלמידיה.

מדובר בחיידק אלים שלאורך זמן גורם דלקות והידבקויות ברחם ובחצוצרות ובעקבותיהן לבעיות פוריות. זיהום בכלמידיה מסוכן במיוחד בעת הריון ועלול לגרום להפלות, או ללידה מוקדמת. גם הוולד עלול להידבק בעת המעבר בתעלת הלידה ולסבול מדלקות בעיניים ובריאות. בגברים הסימן השכיח ביותר למחלה הוא דלקת השופכה שעלולה לגרום לדלקת של יותרת האשך והערמונית. אבחון הכלמידיה נעשה בשיטת חדישה (טכניקת ביולוגיה מולקולרית המבוססת על הגברת מרכיבים במטען הגנטי של החיידק).

זיהום לכל החיים

מחלת המין השנייה בשכיחותה נגרמת על ידי נגיף השלבקת - הרפס סימפלקס (HSV). מדובר בזיהום לכל החיים, שמתפרץ מחדש מדי פעם. נגיף ההרפס מתחלק לשני סוגים: (HSV(-1: נרכש בדרך כלל בילדות דרך הרוק ומתפרץ שוב בעת הצטננות, ולעתים מתעורר כתוצאה ממתח נפשי. (HSV(-1 אינו מחלת מין, אך הוא עלול לעבור גם במגע אוראלי. (HSV(-2: נקרא גם הרפס גניטליס ומועבר בדרך כלל במגע מיני ושכיחותו נמצאת בעלייה בכל העולם. הסיכון להידבק בו עולה, ככל שגדל מספר בני הזוג. ההדבקה בנגיף יכולה לקרות גם מבן זוג לא סימפטומטי, וההתפרצות החוזרת יכולה לקרות גם לאחר זיהום ראשוני לא סימפטומטי. סיבוכים קשים של נגיף ההרפס הם: דלקת קרום המוח, שעלולה להיות קטלנית ללא טיפול, וזיהום ביילוד. כאשר ידוע שאשה הרה לוקה בהרפס, מיילדים את התינוק בניתוח קיסרי כדי למנוע את המגע המדבק עם הנגיף.

כשליש מהנבדקים במרפאה סבלו מהדבקה מעורבת, כלומר יותר ממחלת מין אחת. ממצא זה מדגיש את הצורך בחיפוש כל הגורמים האפשריים למחלות מין, מאחר שגילוי מחלת מין אחת מעלה את הסיכוי להימצאות מחלות מין נוספות. השכיחות הגבוהה של מחלות מין בקרב הפונים למרפאה, שעולה בהרבה על נתוני משרד הבריאות, מצביעה על הצורך בהרחבת הפעילות של מרפאות למחלות מין, בצמוד למעבדות קליניות בכל אזורי הארץ, בהעלאת המודעות של רופאי קהילה לסכנות שבמחלות המין ולאפשרות הופעתן בצורה לא אופיינית, או ללא סימנים קליניים כלל.

ד"ר יצחק סרוגו, מנהל היחידה למיקרוביולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, הקים את המרפאה למחלות המועברות ביחסי מין ועומד בראשה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות המועברות במגע מיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום