טיפולי לייזר ברפואת שיניים

(1)
לדרג

טיפול לייזר דנטלי מונע כ-80% מזריקות ההרדמה בטיפולי שיניים. ד"ר אמיל ליטבק סוקר עבורכם את יתרונותיו של הטיפול

מאת: ד"ר אמיל ליטבק

מתברר כי מעטות מרפאות השיניים בארץ הנעזרות בטכנולוגיית לייזר עבור מטופליהן, וגם בהן ציוד הלייזר מיושן ומסרבל את השימוש בו. כתוצאה מכך אין המטופלים נהנים מרפואת שיניים ידידותית, סטרילית, בריאה וזולה יותר. מרבית מרפאות השיניים בארץ נמנעות מלהשקיע בציוד לייזר מתקדם שעלותו מגיעה לכדי עשרות אלפי דולרים, ובהכשרתם של רופאי השיניים לעבודה בלייזר בחו"ל - עלות נוספת למרפאה ולקופות החולים. באמצעות טיפולי לייזר, ניתן למנוע 80% מזריקות ההרדמה בזמן טיפולי השיניים, לקצר את זמן הטיפול ב-30% ולהוזיל את עלויות טיפולי השיניים ב-10%-40%.

מגבלות טכנולוגיות

לפני מספר שנים החלה מהפכה שקטה בתחום רפואת השיניים, המתבססת על מערכות לייזר חדשות מסוג Erbium. חרף ההתפתחות הטכנולוגית המואצת ברפואת שיניים באמצעות לייזר, רק כ-3% ממרפאות השיניים בארץ משתמשות בציוד הלייזר וגם במרביתן הציוד ישן ומסורבל. זאת, לעומת 10% ממרפאות השיניים בארה"ב ואירופה, העושות שימוש בציוד לייזר מתקדם.

יעילותם של מכשירי הדור הראשון בלייזר, הקיימים עדיין בשוק, פחותה עקב מגבלות טכנולוגיות. בארץ נעשה שימוש בטכנולוגיה החדישה רק על-ידי שלושה רופאי שיניים. רוב מכשירי הלייזר הקיימים בשוק שייכים לדור הקודם של מכשירי הלייזר. הם נרכשו לפני 4-7 שנים ורופאי השיניים עושים בהם שימוש מועט בלבד עקב מגבלות טכנולוגיות. מכשירים אלו מכילים למעשה שני סוגי לייזר - אחד לטיפול ברקמה קשה והאחר לטיפול ברקמה הרכה. אופן עבודה זה מסרבל מאוד את הטיפול, הופך אותו לארוך יותר ולכן שימושי פחות עבור רופאי השיניים. הבורות הרבה הקיימת בארץ, בקרב רופאי השיניים בנושא הטיפול באמצעות לייזר, נובעת מהעובדה שאין בארץ מוסד המתאים להכשרת רופאים לעבודה בלייזר וההכשרה נעשית בצורה לא יסודית - רופא אחד מלמד את הרופא השני.

שינויים באמצעות מחשב

הדור החדש של מכשירי הלייזר מאושר לשימוש על ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) ורשויות בריאות אירופאיות, אוסטרליות ורבות נוספות. המכשיר מסוגל לטפל ביעילות - הן ברקמה הקשה (שן, עצם) והן ברקמה הרכה (חניכיים, רירית). זאת הודות לטכנולוגיה החדישה היכולה לשנות באמצעות המחשב את צורת, עוצמת ואורך הפולס של קרן הלייזר. ככל שהפולס קצר יותר, הלייזר יעיל יותר ברקמה הקשה וככל שהפולס ארוך יותר גוברת יעילותו ברקמה הרכה. גם צורת הפולס השתנתה לאין ערוך ובמכשירים המתקדמים אין יותר את החלק של הפולס אשר היה אחראי העיקרי לכאב.

קרן הלייזר היא קרן אור ממוקדת בתחום האינפרא אדום - תחום שאינו מסוכן לבריאותינו. הקרן מאדה בעדינות ובדייקנות את הרקמה הפגועה בלבד, ללא צורך בפגיעה מיותרת ברקמה הבריאה. האזור המנוקה נשאר מחוטא (תכונה ייחודית לקרן הלייזר) ולא נותרים חיידקים בשן לאחר הטיפול. הרעש המטריד של המקדחה מתחלף בתקתוק נעים, הדומה לפעולת מכונת הפופקורן. כאמור, זמן הטיפול מתקצר ב-30% בהשוואה לשיטת הטיפול המסורתית בעזרת המקדחה.

חסכון בעלויות

הדעה הרווחת בקרב האוכלוסייה לפיה שימוש במכשיר לייזר מייקר את הטיפול אינה נכונה. שימוש נכון ומקצועי במכשירים החדשים מוזיל את הטיפול באופן משמעותי וניתן להימנע למשל מטיפול שורש ומטיפולים נוספים הבאים בעקבותיו. על אף מחירו הגבוה של המכשור החדש, מדובר בחיסכון ניכר של זמן טיפול ולכן אין צורך בהעלאת מחירי הטיפולים. זריקות הרדמה וההליכים הכירורגיים, אשר היו מורכבים לפני כן, הופכים לפשוטים יותר גם עבור המטופל וגם עבור הרופא.

טיפול בטוח

נושא בטיחותו של מכשיר הלייזר עולה מדי פעם בשאלות מטופלים. זהו מכשיר בטוח בידיים מיומנות של רופא שיניים שעבר הכשרה מתאימה. קשה מאוד לגרום נזק על-ידי קרן לייזר ארביום יאג (ER.YAG). סיפורים על הצורך בייצוב מוחלט של הראש ומניעת תזוזה מוחלטת נובעים מחוסר ידע וניסיון. גם במקרה של תזוזה פתאומית של הראש לא נגרם כל נזק לרקמות הפה. הודות לדיוקה ותכונותיה המיוחדות של קרן הלייזר, אין כל אפשרות לגרום נזק אף לא לרקמות בסביבת אזור הטיפול.

למי מתאים הטיפול?

לחוששים מזריקות הרדמה, מבוגרים וילדים: כאמור, 80% מטיפולי השיניים בלייזר אינם דורשים זריקה - ניקוי עששת השן והכנת השן לקבלת שחזור, הסרת רקמה מיותרת בלשון או בלחי, ביצוע סתימה, חשיפת שן כלואה לצורך יישור שיניים, חשיפת שתלים, טיפולי חניכיים שמרניים וטיפול ברגישות שיניים.

ילדים בעלי שיני חלב נשירות בכל גיל לא יזדקקו ברוב הטיפולים לזריקת ההרדמה, כיוון ששיניהם רגישות לכאב פחות משיניים קבועות של מבוגרים. זהו יתרון לילדים הנוטים לחשוש מרעש המקדחה ולכן לא מתלהבים לבקר אצל רופא השיניים.

לסובלים מריקבון גדול בחלל השן, אשר עדיין לא הגיע לשורש. בטיפול קונבנציונאלי בעזרת מקדחה לא ניתן להגיע לאותה רמת דיוק כמו בלייזר ולכן בהרבה מהמקרים מטפלים גם בשורש, שלא לצורך. בעזרת הלייזר, ניתן למנוע 50% מטיפולי השורש וכך לחסוך זמן יקר, טיפולים כואבים וכסף רב.

לזקוקים לטיפולים כירורגיים מורכבים אשר בעבר היו מופנים לכירורג פה ולסת, ניתן היום להציע טיפול פשוט יחסית וזמן ריפוי מקוצר משמעותית.

לסובלים מסדק בשורש השן - הטיפול היחיד לפני הלייזר היה עקירה. כיום ניתן במקרים מסוימים בעזרת הלייזר להלחים את הסדק.

לסובלים מפיגמנטציה בחניכיים המתבטאת בכתמים חומים מולדים, אותם ניתן להסיר בקלות בתוך 10-20 דקות.

לסובלים מפצעי פה, כגון: אפטה ופצעים מציקים, אותם ניתן להעלים בתוך 5-10 שניות.

ד"ר אמיל ליטבק הוא מנהל את פורום רפואת שיניים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום