התקדמות במחקר סרטן מעי הגס

(0)
לדרג

נתונים ראשונים ממחקר חדש: אותר סמן גנטי, המעלה את הסיכון של אנשים לחלות בסרטן המעי הגס

מאת: מערכת zap doctors

בשורה טובה מתחום המחקר המדעי: ישנה התקדמות משמעותית באיתור סמן גנטי, האחראי על למעלה מ-10% מכלל מקרי סרטן המעי הגס. כך עולה מנתונים ראשוניים ממחקר חדש של מדענים מאוניברסיטת מישיגן וישראל.

המחקר נמשך עשר שנים בהשתתפות אלפי ישראלים - יהודים וערבים, במטרה לבחון את הסיבות ההתנהגותיות, סביבתיות והגנטיות להיווצרות סרטן המעי הגס באוכלוסייה הישראלית. החוקרים השוו בין חומר גנטי של אלפי חולי סרטן המעי הגס ואלפי אנשים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. תוצאות המחקר גילו מידע חדש, בחיפוש אחר גנים המעלים את הסיכון של אנשים לחלות בסרטן המעי הגס. מתברר, כי קיים קשר בין שונות גנטית באזור מסויים בכרומוזום 8 לבין הסיכון לסרטן המעי הגס.

אנשים שבהם זוהה הסמן הגנטי המדובר, היו עם הסתברות גבוהה ב-23% לחלות בסרטן המעי, לעומת אנשים ללא הסמן. שונות גנטית זו עשוייה להיות אחראית על למעלה מ-10% מכלל מקרי סרטן המעי הגס בישראל, שבה מחלה זו היא אחת הממאירות המובילות. הסמן מוגדר כאלל C ב- rs10505477. ממצא זה מדווח במקביל לגבי אוכלוסייה שאינה ישראלית על-ידי קבוצת חוקרים נוספת מקנדה.

זיהוי קבוצות סיכון

פרופ' גדי רנרט, מנהל המחלקה לרפואת הקהילה ואפדימיולוגיה במרכז הרפואי כרמל ובפקולטה לרפואה בטכניון ויועץ האגודה למלחמה בסרטן: "מדובר בהתקדמות משמעותית באיתור גנים הקשורים לסרטן המעי הגס. זו הפעם הראשונה שנסרק כל הגנום בשאלה של גורמים גנטיים לסרטן המעי. המחקר ממשיך, לצורך שחזור התוצאות על ידי קבוצות אחרות. אם התוצאות יוכחו באוכלוסיות נוספות, נוכל בעתיד לזהות אוכלוסיה בסיכון גבוה באמצעות בדיקה זו".

המאמר פורסם על-ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת מישיגן באן-ארבור, המכון לאונקולוגיה בקטלוניה, ספרד והמרכז הארצי לבקרת סרטן של שירותי בריאות כללית, המרכז הרפואי כרמל והפקולטה לרפואה ע"ש ברוס רפפורט בטכניון.

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה למחקר, כי "חשיבות המחקר היא במיקוד קבוצות הסיכון למחלה וכתוצאה מכך טיפול טוב יותר בעתיד ומניעת המחלה בקרב קבוצה זו. המחקר החדש מתווסף להמלצות האגודה - ניתן למנוע סרטן מעי הגס, על ידי בדיקות לגילוי מוקדם המומלצות לכלל האוכלוסיה, ושמירה על אורח חיים בריא".

יותר מ-6,000 איש השתתפו במחקר שמומן על ידי המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב. המאמר התפרסם בגירסה המקוונת של Cancer Biology and Therapy.

בואו לדבר על זה בפורום פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום