כדאי לדעת: על מחלת הפטיטיס C

(0)
לדרג

להפטיטיס C (דלקת כבד נגיפית) אין תסמינים עד לשלבים מתקדמים של המחלה. זיהוי מוקדם וטיפול יאפשרו ריפוי מלא. "הרוצח השקט"

מאת: מערכת zap doctors

השבוע נפתח מסע הסברה ציבורי, בעידוד משרד הבריאות ואיגוד רופאי המשפחה להגברת המודעות למחלת ההפטיטיס C (דלקת כבד נגיפית). מטרת מסע ההסברה היא להעלות את המודעות למחלה, על מנת להביא לגילויה המוקדם ולהיעזר בטיפול הקיים כיום, באמצעותו ניתן להשיג ריפוי מלא במרבית החולים.

הפטיטיס C מהווה בעיה בריאותית משמעותית בישראל ובעולם, בשל נפיצות המחלה והסיבוכים החמורים להם היא גורמת. בישראל חיים כיום, כ-60,000 נשאי הפטיטיס C, מרביתם אינם מודעים לקיומה של המחלה. אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר להידבקות במחלה הינם אנשים שקיבלו עירוי-דם, או עברו ניתוחים לפני שנת 1992 - השנה בה החלו לבדוק את מנות הדם לנוכחות הווירוס. בנוסף, אנשים שנחשפו למחטים לא סטריליות במסגרת טיפולים רפואיים (כגון: חיסון, או טיפול שיניים), הזרקת סמים, או ביצוע קעקועים/פירסינג וכן בקרב עולים ממדינות חבר העמים בהם המחלה נפוצה יחסית.

בעיה בריאותית עולמית

"למשרד הבריאות חשוב להיות מעורב בהעלאת המודעות למחלה", אמר יאיר עמיקם, סמנכ"ל הסברה וקשרי חוץ של משרד הבריאות. בנוסף, הסביר כי "מכיוון שמדובר במחלה קטלנית, הנקראת הרוצח השקט, חשוב למשרד הבריאות גם כן להשמיע את קולו, וזאת על מנת לגרום לאנשים לעבור בדיקת דם פשוטה שתגלה האם הם חולים במחלה. גילוי המחלה בזמן מוקדם יכול להציל חיי אדם ולחסוך לאדם החולה ולמדינה כסף רב".

לדברי ד"ר מיכאל שפירו, רופא בכיר בתחום מחלות העיכול, "מדובר בדלקת כבד נגיפית המהווה בעיה בריאותית משמעותית בישראל ובעולם, בשל נפיצות המחלה והסיבוכים החמורים להם היא גורמת. הפטיטיס C, הינו זיהום כרוני בדם נפוץ מאוד, המועבר בעיקר על ידי דם או תוצרי דם".

חולים לא מודעים

170 מיליון אנשים ברחבי העולם נגועים בהפטיטיס C. בנוסף, 3 או 4 מיליון אנשים נדבקים במחלה מדי שנה, אשר שכיחותה בעולם הינה 1%. מחלה זו גורמת לשחמת, סרטן בכבד ואי-תפקוד של הכבד. ישנן מדינות בהן השכיחות גבוהה הרבה יותר, כגון: במדינות מזרח אירופה וברית המועצות לשעבר, בהן השכיחות נעה בין 30%-3%, וזאת בשל שימוש במחטים לא סטריליות במהלך חיסונים, או טיפולים רפואיים. 85% מהנדבקים, יפתחו מחלת כבד כרונית ולא יצליחו להיפטר מהנגיף. רוב החולים אינם מפתחים כל סימפטומים, ולכן אינם מודעים לקיום המחלה בגופם. המחלה המתקדמת לאיטה עלולה לגרום בסופו של דבר לסיבוכים מסכני חיים: 20% מהחולים יפתחו שחמת כבד (חוסר תפקוד של הכבד) ואף סרטן הכבד. הגורם העיקרי להשתלות כבד הוא הפטיטיס C.

ד"ר שפירו: "מכיוון שלהפטיטיס C אין תסמינים עד לשלבים מתקדמים, מרבית החולים אינם מודעים למחלתם ועל כן אף מדביקים אנשים נוספים, ללא ידיעתם לדבר". חולי השחמת נידונים לחיים המלווים בסבל רב, עקב ההשלכות החמורות של אי ספיקת כבד. כפועל יוצא מכך, חולים אלה הינם צרכנים 'כבדים' של שרותי רפואה. עלויות גבוהות במיוחד נדרשות לטיפול תרופתי ולביצוע השתלת כבד. כיום, הודות להתפתחות רפואית משמעותית, קיימים טיפולים חדשניים המהווים פריצת דרך בטיפול במחלה ומאפשרים ריפוי מלא למרבית החולים.

בורות הציבור

במסגרת מסע הסברה, נערך סקר לבדיקת מודעות למחלה ולטיפול בה, עבור חברת התרופות רוש, יצרנית תרופת הפגסיס לטיפול בהפטיטיס. מהסקר עולה, כי שכיחות המחלה אינה ידועה. ד"ר דוד זכרוביץ, יו"ר איגוד רופאי המשפחה הסביר את ממצאי הסקר: "85% מהנשאלים לא שמעו, או אינם יודעים על המחלה וחושבים, כי מדובר במחלה נדירה אשר שכיחותה הנה כ-1:3,000, כאשר בפועל השכיחות מוערכת בכ-1:100 מהאוכלוסייה בישראל.

קרוב ל-58% מהנשאלים בקרב יוצאי חבר המדינות לא שמעו, או לא יודעים דבר על המחלה, תסמיניה, קבוצות הסיכון ואופן ההדבקה. הם מעריכים את שכיחות המחלה כנדירה מ-1:1,000, בעוד שהערכה בקרב אנשי המקצוע הנה, כי בקרב יוצאי חבר המדינות השכיחות עומדת על כ-1:20". עוד ציין ד"ר זכרוביץ, כי "מכיוון שרבים כלל לא יודעים על המחלה ומכיוון שאין לה סימפטומים ראשוניים, על כלל האוכלוסיה לעבור את בדיקת הדם הפשוטה, כדי לאפשר את גילויה המוקדם".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום