כל הדרכים לשיניים לבנות

(0)
לדרג

ישנן דרכים רבות להלבנת שיניים. אולם כדאי לבדוק מה גורם לשינוי בצבע ובהתאם לכך להחליט על סוג ההלבנה

מאת: ד"ר מ.א. בוחארי

שינייך אינן לבנות כבעבר? תופעה זו יכולה לקרות לכל אחד מאיתנו וסיבותיה רבות. הבשורה הטובה היא שאין צורך להתפשר על חיוך שאינך מרוצה ממנו. הלבנה יכולה להחזיר את השיניים לצבען הבהיר המקורי.

הגורמים לשיניים כהות

קיימות למעשה שתי סיבות לצביעת השיניים: כתמים חיצוניים, כתוצאה משתיית קפה, תה, עישון וכדומה. שיניים כהות - צביעה פנימית של חומר השיניים, מכיוון שהן לא אטומות לחלוטין.

שן בנויה משתי שכבות: שכבה פנימית הנקראת דנטין, או שנהב ושכבה חיצונית דקה הנקראת אמייל, או זגוגית. במרכז הדנטין עוברים כלי הדם והעצבים של השן. הצבע של הדנטין כהה יותר ולכן בגיל מבוגר, כשהזגוגית נשחקת, הדנטין משתקף וגורם לשיניים להראות כהות יותר.

הדנטין והזגוגית יכולים לספוח חלקיקים מגורמים חיצוניים, כמו מזון ושתיה, או מגורמים פנימיים שמקורם בכלי הדם של השן. לדוגמא: תרופות הניתנות בילדות, כמו אנטיביוטיקה מסוג טטרהציקלין יכולות לעבור מכלי הדם לדנטין ולגרום לשינויים בצבע השיניים. גם נמק של כלי הדם והעצבים שבמרכז השן, שטף דם, בעיות התפתחותיות ומחלות סיסטמיות יכולים לגרום להכתמה פנימית של חומר השן.

טיפול בהלבנת שיניים

בהתאם לסיבות הגורמות לשינוי צבע השיניים, קיימים שני כיווני טיפול בהלבנת השיניים. במקרה של שינוי צבע השן, כתוצאה מכתמים חיצוניים, הטיפול הוא הסרת הכתמים, או פוליש של השיניים באמצעים מכניים או כימיים. הפתרון הפשוט ביותר לטיפול בצביעה פנימית של השיניים הוא הלבנת שיניים. בתהליך זה מסולקים החומרים המזהמים את השן על-ידי תכשירים שונים שבבסיסם הם מי חמצן.

ישנן כמה שיטות להלבנת שיניים; לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות:

^^הסרת כתמים חיצוניים^^

הסרת כתמים חיצוניים היא פעולה פשוטה המתבצעת במרפאת השיניים באמצעות מברשת המסתובבת במהירות גבוהה ומשחה אברזיבית המסייעת להסרת הכתם. הסרת כתמים חיצוניים אפשרית גם על-ידי התזת זרם חזק של מים עם אבקה אברזיבית בלחץ גבוה באמצעות מכשיר מיוחד במרפאה.

משחות השיניים המפרסמות עצמן כמיועדות להלבין שיניים מכילות אחוז גבוה של חומרים אברזיבים ופועלות למעשה בהסרת הצביעה החיצונית המכתימה את השיניים.
יתרון הסרת הכתמים החיצוניים במרפאה הוא בבקרה של הרופא, או השיננית על הפעולה מבחינת שטח העבודה והכח המופעל, כך שלא תתבצע הסרה מיותרת של חומר שן. חסרונן של המשחות: קשה יותר לשלוט בהיקף ומידת הסרת הכתמים ותיתכן הסרה מיותרת של חומר שן בריא בשימוש ממושך.

^^תקיפת ופירוק המזהמים^^

כאמור, הלבנת הצביעה הפנימית של השיניים מתבצעת על-ידי מי חמצן, או נגזרותו. במי חמצן קיימים חומרים פעילים, הנקראים פרוקסידים. החומרים תוקפים את המזהמים בתוך השיניים ומפרקים אותם ועל-ידי כך מבהירים את השיניים. יכולת ההלבנה של התכשירים על בסיס מי חמצן תלויה בריכוז החומר ובזירוז פעולתו. ככל שריכוז מי החמצן גבוה יותר, פעולת תכשיר ההלבנה מהירה יותר ואפקטיבית יותר.

^^הלבנה באמצעות לייזר^^

ניתן לזרז את פעולת תכשיר ההלבנה על-ידי חום או אור גבוה. הלבנה על-ידי לייזר, שהתפרסמה לאחרונה, עושה שימוש בעקרון זה: קרן הלייזר מעוררת ומזרזת את תכשיר ההלבנה, כך שפעולתו מהירה יותר. בצורה כזו ניתן להלבין את השיניים בפרק זמן של כשעה. חסרונות הטיפול - במחיר הגבוה ובפגיעה האפשרית בשיניים ובחניכיים. הריכוז הגבוה של החומר הפעיל יכול לגרום לרגישות גדולה בשיניים. אם דולף חומר ונוגע בחניכיים, יכולה להיגרם כוויה בדרגה גבוהה, עד כדי צורך בהשתלות חניכיים כדי לטפל בנזק.

^^ערכה ביתית^^

ניתן להלבין את השיניים לאותו גוון, אך ללא סיכונים ובמחיר זול בהשוואה לשיטות הנ"ל, על-ידי שימוש בתכשירים בריכוז נמוך למשך זמן ארוך יותר. בשיטה זו, הרופא מכין תבנית אישית המתאימה לשיניו של הפציינט. תכשיר ההלבנה מגיע בצורת ג'ל בתוך התבנית ובבית; הפציינט מרכיב אותה לפרק זמן של כ-30 דקות בכל פעם. בצורה זו ניתן להבהיר את השיניים בפרק זמן של כשבועיים ללא גרימת נזק לשיניים ולחניכיים. השליטה במידת ההלבנה תלויה בפרק הזמן של הרכבת התבנית - ככל שמרכיבים אותה יותר, השיניים ילבינו יותר.

לאחרונה יצאו לשוק בארה"ב תכשירים להלבנת שיניים בריכוז נמוך, הנמכרים בבית המרקחת. תכשירים אלו מופיעים בצורת מדבקות הנדבקות לשיניים, או לכה אותה מורחים על השיניים. הם זולים ובטוחים לשימוש, אך חסרונם ביכולת ההלבנה שלהם: ניתן להלבין את השיניים מעט ומשך הפעולה ארוך, כך שיש צורך בסבלנות והתמדה.

^^המלצות לבחירת שיטה להלבנת שיניים:^^

כדאי להבדק אצל רופא השיניים, כולל ביצוע צילומי רנטגן. הטיפול לא מתאים לכל מצב - במקרים של שיניים כהות מאד, או עם פגמים בפני השטח יתכן שצורת טיפול אחרת מתאימה יותר.

תכשירי ההלבנה לא מבהירים כתרים וסתימות. ביצוע הלבנה של שיניים יחייב החלפת כתרים קיימים וסתימות, כדי שהגוונים יתאימו.

בזמן ההלבנה תיתכן רגישות בשיניים ובחניכיים, במיוחד במקרים של נסיגת חניכיים. רגישות זו עוברת בדרך-כלל בסיום הטיפול.

ההלבנה אינה לנצח, יש לחזור על הפעולה מידי מספר שנים. אם מבצעים הלבנה על-ידי תבנית אישית ניתן להשתמש בה שימוש חוזר, במידה ולא חלו שינויים בשיניים. במקרה כזה ניתן לרכוש את תכשיר ההלבנה מהרופא ולהוזיל את העלות.

כדאי לבחור רופא שעבר הכשרה מתאימה ובעל נסיון, כגון: רופא שיניים מומחה. טיפול מוצלח מתחיל באבחנה נכונה.

ד"ר מ.א. בוחארי הוא מתמחה בשיקום הפה באוניברסיטת ת"א. ד"ר איתן ברנע, מומחה לשיקום הפה, סייע בכתיבת המאמר.

בואו לדבר על זה בפורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום