חדש במחקר: תרופה לסרטן השד

(0)
לדרג

שילוב של טייקרב וטיפול כימי - יעיל אצל חולות עם סרטן שד גרורתי בעל ביטוי יתר של HER2

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש קובע, כי תרופת הטייקרב (Tykerb), לטיפול בסרטן שד, אשר אושרה לאחרונה על ידי ה-FDA, גורמת לנסיגה של גרורות במוח. במחקר השתתפו 241 נשים החולות בסרטן השד עם גרורות במוח שמחלתן המשיכה והתקדמה גם לאחר שעברו טיפול קרינתי למוח. אצל כל הנשים היה ביטוי יתר של החלבון HER2 בגידול השד, דבר אשר העיד כי הם מתאימות לקבל טיפול בטייקרב שהיא תרופה ביולוגית הפעילה רק אצל חולות עם ביטוי יתר של חלבון זה. במסגרת המחקר ניתנה לנשים אלו תרופת הטייקרב בצורת כדורים בבליעה, תוך ניהול מעקב קפדני אחר מצב מחלתן.

כאשר נבדקו הנשים החולות ונבחנו תוצאות הטיפול הצטיירה מגמה חיובית. בקרב 19 מהחולות שהשתתפו במחקר (7%) חלה נסיגה של 50% בגרורות במוח ולא התפתחו גרורות בשאר אזורי הגוף. אצל 46 נשים נוספות (19%) חלה נסיגה של 20%.

בקרב 102 חולות (42%) מבין המשתתפות במחקר דיווחו על יציבות במחלה למשך כ-8 שבועות ואצל 48 חולות נוספות (20%) נעצרה המחלה למשך כ-6 חודשים מיום תחילת הטיפול.

דר' נועה בן ברוך, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן ויו"ר ועדת העדכון של סרטן השד של האגודה למלחמה בסרטן, התייחסה לממצאים: "תוצאות מחקר קליני זה מדגימות שוב את הייחודיות של טיפול ביולוגי ממוקד מטרה", הדגישה. "טיפול בגרורות במוח לאחר כישלון של טיפול קרינתי הינו בעייתי היות ומרבית התרופות הכימותרפיות והביולוגיות אינן חודרות למוח. בידינו עוד כלי יעיל לטיפול בבעיה זו. יש לציין כי השילוב של טייקרב עם טיפול כימי הוא בעל יעילות ברורה אצל חולות עם סרטן שד גרורתי בעל ביטוי יתר של HER2, ומהווה תוספת טיפולית חשובה בקבוצת חולות זו".

דר' בן ברוך הוסיפה כי "בקרוב תינתן תרופה זו, במסגרת ניסוי קליני כאן בישראל לנשים עם סרטן שד מוקדם כטיפול מניעתי".

המחקר נערך במספר מרכזים רפואיים, ביניהם המרכז לחקר הסרטן בקולורדו ארה"ב, מכון קון בפריז, מרכז קלאודיוס רגו, בטולוז צרפת, הקליניקה האוניברסיטאית של מינכן בגרמניה, מכון ז'ול בורדה, בבריסל שבבלגיה והמרכז הרפואי אריקוס נטינאן, אתונה שביוון.

על טייקרב (Tykerb)

מדובר כאמור בתרופה חדשה אשר אושרה לאחרונה (13.3.2007) על ידי ה-FDA ומיועדת לטיפול בסרטן שד מתקדם או גרורתי. התרופה ניתנת בצורת כדורים, ללקיחה בבליעה, והטיפול אינו מצריך אשפוז או עירוי. זוהי תרופה ביולוגית ממוקדת מטרה שהחומרים הפעילים בה תוקפים באופן ישיר רק את הקולטנים בתוך התא הסרטני ואינם פועלים על תאים אחרים כמו בטיפול כימותרפי רגיל.

חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK) המייצרת את התרופה קיבלה את אישור מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית בתום תהליך מואץ עליו הוחלט בעקבות קבלת תוצאות מעודדות של ניסויים קליניים, שחלקם אף התקיימו בישראל ופורסמו בגיליון ינואר 2007 של כתב העת המדעי היוקרתי New England Journal of Medicine.

הניסויים הראו שיפור במשך התגובה לטיפול שכלל טייקרב בחולות סרטן השד עם ביטוי יתר של הקולטן. מספר הנשים בישראל, אשר טיפול זה עשוי להתאים להן, מוערך בכ-250 מדי שנה. לאחרונה הוגשה התרופה לרישום בישראל במשרד הבריאות, במטרה להגישה לדיוני סל התרופות הקרובים לקראת הסל של שנת 2008.

על סרטן השד - ישראל 2007

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה נפטרות בישראל 954 נשים מסרטן השד, רובן בשל מצב מחלתן המתקדם, התפתחות גרורות באזורים אחרים בגוף, כגון במוח ואי הטבה מסוגי טיפול אחרים שנוסו. על פי נתוני רישום סרטן לאומי במשרד הבריאות, אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום