קשב וריכוז: יש עוד מלבדו

(0)
לדרג

ריטלין אינו בהכרח הפיתרון לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. חשוב למצות לפני כן דרכי טיפול אלטרנטיביות

מאת: ד"ר ישראל הדרי וליאת אלקנה

השימוש בריטלין בישראל עלה בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. עקומת הגידול של ילדים ובני נוער המאובחנים כסובלים מבעיות קשב וריכוז כל כך חדה, עד כי נדמה שהריטלין טומן בחובו את סוד האושר ותמצית הקיום. מנגד, יותר ויותר מומחים מזהירים מפני "טרנד הריטלין" שעלול להתפוצץ לכולנו בפנים. מתן מרשם לריטלין מחייב בדיקה כפולה ומשולשת, ואימות ודאי להכרחיות התרופה עבור המטופל. באמצעות טיפול המותאם באופן אישי, ילדים ובני נוער רבים מתגברים על קשייהם גם ללא תרופת הריטלין.

"מגיפת הריטלין"

משרד הבריאות פרסם לאחרונה, כי השימוש בריטלין בישראל עלה בשנים האחרונות באופן דרמטי, שאינו תואם את הסטטיסטיקה בעולם ואינו עומד בקנה אחד עם המחקרים והפרסומים הבינלאומיים. העלייה באחוז הילדים המאובחנים כלוקים בבעיית קשב וריכוז היא כל כך קיצונית, עד שנדמה כי מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מגיפה הפוקדת כל ילד שני בישראל. האומנם? האם קיימת סיבה אמיתית לעלייה בשימוש בריטלין? מסתבר שממש לא.

הריטלין הפך במידה רבה לפיתרון הזמין והקל של כל מורה, אשר נתקלת בקשיים בהתמודדות עם כיתה של 40 תלמידים. הורים רבים נשלחים על ידי המורה ומבקשים מרשם לריטלין עבור ילדיהם, בטענה כי המורה התלוננה על התנהגות לקויה ועל הישגים נמוכים בלימודים, וייעצה להם לפנות לרופא מומחה או לפסיכיאטר לקבלת ריטלין.

לא ייתכן שכל ילד שני שהמורה לא מצליחה להתמודד איתו, יקבל ריטלין. התרופה צריכה להיות הפיתרון האחרון בהחלט, לאחר שמוצו כל אפשרויות הטיפול הרבות הקיימות בישראל. צריך להבין שהריטלין היא תרופה לכל דבר, אסור לצרוך אותה, אלא אם כן אין ברירה אחרת. מדובר בתרופה חשובה ויעילה, אבל אין מדובר ממתק.

אבחון נכון וטיפול מתאים

להורים מומלץ להשאיר את ההבחנה לרופאים ולאנשי המקצוע ולא להחליט באופן עצמאי. אולי הם יגלו שהילד כלל אינו סובל מבעיות קשב וריכוז, אלא מלקויות למידה או ויסות חושי לקוי ואולי הם יגלו שהכל בסדר והילד רק זקוק למעט תשומת לב ואהבה. חשוב שההורים יקבלו ייעוץ מקיף ומלא בדבר האבחונים הקיימים עבור ילדים, מכיוון שאבחון מדויק הוא הכרחי לקביעת אמצעי הטיפול.

שוק האבחונים לילדים מציע אין ספור מכוני אבחון המתמחים בנישות מסוימות מאוד. כמעט ולא ניתן למצוא מרכזים אשר מציעים ייעוץ לגבי כל האבחונים הקיימים, וכן התאמה אישית של האבחון לקשיים של הילד. לאחר שהילד עובר את האבחון, הוא נחשף למגוון רחב של טיפולים אפשריים המותאמים לו באופן אישי על פי התוצאות. מגוון הטיפולים הקיים כיום כולל: רכיבת סוסים טיפולית, טיפול באמצעות הידרו-תרפיה (טיפול במים), טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד.

שיטות טיפול יעילות במיוחד הן אלה המתייחסות לכל קבוצת תפקודים (אינטליגנציות) באופן נפרד. מחקרים הוכיחו, כי תפקוד לקוי של אחת מהאינטליגנציות משפיע על שאר האינטליגנציות, ועל התיאום ביניהן, דבר אשר יוצר תפקוד לקוי של האדם. מסתבר, כי מערכת המתפקדת בצורה תקינה כשהיא פועלת בנפרד, מתפקדת ברמה נמוכה הרבה יותר כאשר היא משולבת עם המערכות האחרות. לאחר אבחון של כל אחת מן האינטליגנציות (גוף, רגש, חשיבה ואנרגיה) וזיהוי מדויק של מקור הקושי, נבנית תכנית טיפול אישית ייחודית לכל ילד. באחוז גבוה של המקרים, הילדים לא נזקקו כלל לריטלין ולא חזרו לצרוך אותו אחרי שסיימו את הטיפול.

ד"ר ישראל הדרי הוא מנהל מחוז דרום של קופ"ח לאומית ומומחה להתפתחות הילד ומנהל היחידה הנוירו-התפתחותית במרכז אלבאום.

ליאת אלקנה היא מנכ"לית מרכז אלבאום.

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה, בפורום הפרעות בתקשורת ובפורום יחסי הורים ילדים.
עוד על הפרעות קשב וריכוז

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום