"מגפה שקטה": הרס הכבד

(0)
לדרג

לרגל שבוע הפטיטיס C החל בימים אלה, דוקטורס מציג: כל מה שרצית לדעת על דלקת כבד נגיפית C

מאת: מערכת zap doctors

דלקת כבד נגיפית היא דלקת של הכבד, הנגרמת על ידי נגיפים וגורמים שונים. הדלקת פוגעת בכבד, הורסת אותו ועלולה להוביל לאשפוז ואף לגרום למוות. קיימים לפחות שישה זנים שונים של נגיף דלקת הכבד, לרבות הזנים A, B ו-C. הזנים B ו-C נחשבים לזנים הקשים ביותר, הפוגעים במספר הרב ביותר של אנשים.

דלקת כבד נגיפית C נחשבת ל"מגפה שקטה", מכיוון שהתסמינים מתפתחים בפחות ממחצית מהאנשים הנגועים ופחות מ-30% מהחולים הנגועים בנגיף HCV, יודעים כי הם נושאים את הזיהום. 80% מהנפגעים במחלה הופכים להיות חולים כרוניים ואילו 5% מחולי הפטיטיס C יפתחו סרטן הכבד.

גורמי סיכון

1. שימוש במזרקים מזוהמים: גורם הסיכון הנפוץ ביותר לזיהום בדלקת כבד נגיפית מסוג C הנו הזרקת סמים תוך ורידית. אנשים המזריקים סמים נמצאים בסיכון גבוה להידבק, זאת משום שצרכני סמים נוטים לחלוק ביניהם את המחטים העלולות להיות מזוהמות בדם הנגוע בנגיף HCV. %60%-80 מכל המשתמשים בסמים תוך ורידיים נגועים בנגיף.

2. קעקועים ופירסינג: הזיהום עלול לעבור מאדם אחד למשנהו, אם מכון הקעקועים/פירסינג אינו מקפיד על ביצוע חיטוי נאות של הציוד. כאשר הציוד מזוהם, חלקיקי דם מיקרוסקופיים עלולים להישאר בצבע ובמחטים שנעשה בהם שימוש בכל סוג של פעולה.

3. מגע מיני: על אף שדלקת כבד נגיפית אינה מועברת בקלות במגע מיני, יש קשר בין התנהגות מינית בעלת סיכון גבוה, כגון: ריבוי בני או בנות זוג, לעלייה בסיכון להידבק בנגיף HCV.

תסמינים

התסמינים לדלקת כבד נגיפית C הם בדרך כלל שקטים ועשויים לכלול:
עייפות.
אובדן תאבון.
כאב בטן.
שתן כהה.
הצהבת העור או העיניים ("צהבת") במקרים נדירים.

רופא יכול לבצע שתי בדיקות דם ספציפיות לנגיף HCV: בדיקת ElISA (ניסיון ספיגה חיסונית קשור-אנזים) או בדיקת נוגדנים, ובדיקת PCR (תגובת שרשרת של אנזים פולים). אנשים הנמצאים בסיכון ורוצים להיבדק, צריכים לשוחח עם הרופא המטפל שלהם ולבקש בדיקת דם ל-HCV.

טיפול רפואי

כיום, אין חיסון לדלקת כבד נגיפית C. הדרך הטובה ביותר להישמר מנגיף ה- HCV הינה הימנעות מפעילויות המסווגות כבעלות סיכון גבוה. אם נודע לך שנדבקת בנגיף, עליך לפעול בשיתוף עם הרופא וצוות הטיפול שלך באופן מיידי לפיתוח תוכנית טיפול המתאימה לך.

המידע באדיבות חברת "שרינג פלאו". שבוע המודעות לפטיטיס C ייערך ב-17-21 ביוני.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום