הצורך במתוק: תועלת או נזק?

(0)
לדרג

"המיתוסים על ממתיקים מלאכותיים הם האשמות חסרות בסיס מדעי", כך טוענת ד"ר הארייט בוצ'קו, שמרגיעה את אוהבי המתוק

מאת: ד"ר הארייט בוצ'קו

מיתוסים הקיימים בקרב הציבור הרחב לגבי מחלות שונות הנגרמות כביכול משימוש בממתיקים מלאכותיים, הם לא יותר מאשר האשמות חסרות כל ביסוס מדעי. כאשר בודקים מהיכן מגיעים המיתוסים, מגלים שמקורם באנשים יצירתיים שאינם מדענים אבל יש להם את היכולת לפזר ברחבי האינטרנט ובקרב הציבור - דעות, המצאות וחצאי אמיתות.

למרות שחלק מהצרכנים חושבים שממתיקים אינם בטוחים בעקבות המיתוסים הללו, הרי שעל פי מחקרים מדעיים רבים שביצעו רופאים ומדענים בכירים ברחבי העולם, טענות אלה הוכחו כבלתי נכונות.

"מפיצי מידע מוטעה"

קיימים מספר סוגי ממתיקים כמו: אספרטיים, סכרין, ציקלמט, סוכרלוז ואססולפאם קיי. בדרך כלל מפורסם שאספרטיים הוא הממתיק העיקרי לחשש, אך חשוב, כאמור, להדגיש, כי מפיצי המידע אינם מדענים. המוסדות האחראים לבריאות הציבור ובטיחותו בארצות הברית ובאירופה בחנו מחדש טענות חוזרות ונשנות אלה וממשיכים לאשר שאספרטיים בטוח לשימוש. במהלך חודש אפריל 2007 פרסם ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי (את מסקנותיו מבדיקות אלה והצהיר, כי הוא לא מוצא סיבה לשנות את ההחלטה הקודמת, לפיה אספרטיים הוא ממתיק בטוח לשימוש כללי בתעשיית המזון.

נשארים עם המתוק

מחקרים מדעיים והערכה מחודשת בוצעו במשך שנים, כדי לעמוד בדרישות רשויות הבריאות ולהוכיח את בטיחות המוצר, כולל בדיקת בטיחות השימוש על התפתחות העובר במהלך הריון. מחקרים אלו בוצעו באמצעות שימוש במנות הגדולות פי מאה מזו שהצרכן משתמש בפועל, כדי להבטיח את הבטיחות בצריכה במשך כל החיים. מחקרים אלה עוברים הערכות מחמירות של מוסדות הבריאות לפני האישור הסופי שניתן למוצר. המסקנות החד משמעיות לגבי ממתיקים מלאכותיים מבטיחים לציבור הצרכנים, כי אפשר לשמור על הבריאות ולשלוט בהשמנה באופן בטוח מבלי לוותר על הטעם המתוק.

ידוע כי בני אדם נולדים עם העדפה ברורה לטעם מתוק. אנשים מתמודדים מידי יום עם השמנה ועם מחלות כמו סוכרת. ממתיקים מלאכותיים מעניקים להם אפשרויות רבות יותר להתמודד עם הצורך במתוק. אפשר להימנע מסוכר, אבל מדוע לא ליהנות מטעם מתוק?

ד"ר הארייט בוצ'קו היא נוירולוגית. ד"ר בוצ'קו התארחה בכנס מזון בעידן החדש של איגוד תעשיות המזון, בהתאחדות התעשיינים בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית ובפורום התנהגות בריאותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום