תנועה נכונה לטיפול בהפרעות שינה

(0)
לדרג

מתקשים להירדם בלילה או סובלים מיקיצה מוקדמת? זה הזמן להכיר טכניקה חדשה המאפשרת שינה איכותית ורגועה יותר

מאת: אודליה קירשנבאום

שינה איכותית, רצופה ובזמן המתאים, חשובה ביותר לניהול אורח חיים בריא. החיים המודרניים יצרו שינויים בהרגלי השינה, שהביאו לכך שרבים מאיתנו אינם זוכים לישון את כמות השינה לה הם זקוקים. חוסר שינה פוגע באופן ישיר באיכות התפקוד היומיומי, הנהיגה נפגעת וכך עולה הסבירות לתאונות דרכים. כל פעולה אשר דורשת ריכוז ותגובה מהירה נעשית באופן ירוד. כמו כן, החוסר בשינה לאורך זמן עלול לגרום ליתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, השמנת יתר ומעלה את הסיכוי לדיכאון. המודעות לחשיבותה של שינה איכותית הולכת וגוברת לצד הגידול במספר האנשים הסובלים מהפרעות שינה (אינסומניה).

הגיע הזמן לישון

כ-90% מהאוכלוסייה יסבלו בשלב כלשהו בחייהם מהפרעות שינה (אינסומניה(, המתבטאות בקושי להירדם, או ביקיצה מוקדמת שבעקבותיה לא מצליחים לחזור לישון.
כשהתופעה חוזרת על עצמה זו בעיה שחשוב לטפל בה. ישנם שבוחרים לטפל באמצעות כדורי שינה מסוגים שונים, אך כיום הולכת וגוברת המודעות לבעייתיות באותם כימיקלים אותם אנחנו מכניסים לגופנו.

Sounder Sleep Systemהינה טכניקה שניתן ללמד כל אדם מגיל 7 ומטרתה לאפשר שליטה בהרגלי השינה ומצב של שינה רגועה. הטכניקה יעילה כטיפול עיקרי באינסומניה ראשונית, כלומר כאשר הפרעת השינה היא הבעיה היחידה, וכטיפול תומך כאשר האינסומניה היא בעיה משנית, כתוצאה מפתולוגיות אחרות כמו דיכאון, תסמונת גיל המעבר, טיפולים כימותרפים וגורמים אחרים להפרעות שינה. הטכניקה מבוססת על התגלית, שבאמצעות תנועות מסוימות ניתן לעבור ממצב של ערנות למצב רגיעה ואם האדם זקוק לשינה באותו הזמן, הוא יירדם.

"עוזרים לגוף להירגע"

כולנו יודעים ויכולים להרגיש בעצמנו, כי פעילות עצימה, כמו פעילות אירובית למשל, מעוררת אותנו. לא פעם קורה שכשעושים פעילות אירובית לפני השינה מתקשים להירדם ושעת השינה נדחית לשעה מאוחרת מהמתוכנן. הפעילות העצימה מעוררת את הפעילות המטבולית בגוף - חום הגוף עולה, קצב הלב והטונוס השרירי עולים, כמו כן הפעילות העצימה מעוררת גם את פעילות המוח ומערכת העצבים. הטכניקה מבוססת על הידיעה שזה עובד גם הפוך: תנועות עדינות, קטנות ואיטיות יוצרות שקט במערכת העצבים ומביאות את הגוף למצב של מנוחה. כך הן גם מאטות את הפעילות המטבולית, חום הגוף, קצב הלב והטונוס השרירי יורדים והפעילות המוחית עצבית מואטת. באמצעות התנועות העדינות והאיטיות הגוף נרגע, המחשבה מתבהרת ואם האדם זקוק לשינה היא מגיעה. היופי הוא שלאדם עצמו ניתנת האפשרות להגיע בכוחות עצמו (וללא עזרת חומרים כימיים) למצב של מנוחה ושינה כאשר הוא זקוק לה.

תרגול

לטכניקה ישנם שני סוגי תרגילים: תרגילים יומיים, שמטרתם להפחית סטרס ולהביא לחיים רגועים יותר, וכשהחיים רגועים כך גם השינה. תרגילים נוספים הם מעודדי שינה; תרגילים אלה מורכבים מתנועות עדינות וקטנות, וניתן לעשות אותן מבלי שאף אחד יבחין בכך, לכן הם נקראים גם "Mini-Moves". התרגילים מבוצעים במיטה לפני השינה ולרוב במהלך התרגול מגיעה השינה, כך שלמעשה אינם דורשים זמן והיערכות מיוחדת.

מקורות השיטה

הטכניקה פותחה על-ידי מייקל קרוגמן,יהודי אמריקאי, מורה לשיטת פלדנקרייז שעוסק זה הרבה שנים בשיטות ריפוי עצמי. השיטה פותחה בזכות "חווית" האינסומניה של קרוגמן, אחרי לילה אחד של שימוש בכדור שינה, החליט קרוגמן שזה הזמן ליישם את כל מה שהוא יודע וללמוד עוד, כדי לרפא את עצמו מהפרעות השינה. הטכניקה מבוססת על שיטת פלדנקרייז ומשלבת אלמנטים משיטות מזרחיות ומערביות לריפוי עצמי כולל יוגה, צ'י קונג ומדיטציה.

הטכניקה נמצאה יעילה באלפי אנשים שלמדו אותה ותרגלו בארה"ב ובאירופה. בחודש מאי האחרון מייקל קרוגמן הגיע לביקור ראשון בישראל במהלכו העביר סדנה ראשונה למורים לשיטת פלדנקרייז. המורים שהשתתפו בסדנה כבר מלמדים את התרגילים. בנובמבר הקרוב צפוי קרוגמן להגיע שוב לארץ ולהשלים את תהליך ההכשרה במהלכו יוכשרו המורים באופן רשמי ללמד את הטכניקה בארץ.

אודליה קירשנבאום, מנהלת פורום לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב לעבודה עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום