חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

תוספת תרופה במקום כימותרפיה יכולה להיות יעילה אצל חלק מהחולות בסרטן השד. צמחי מרפא סיניים עשויים להקל על הטיפול

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
מחקר: תוספת תרופה במקום כימותרפיה יכולה להיות יעילה אצל חלק מהחולות בסרטן השד

תרופות שפועלות כאגוניסטיות להורמון משחרר הורמון הצהבה LHRH - luteinizing hormone releasing hormone, כמו התרופה זולאדקס, מפסיקות את פעולת השחלות ועוצרות את ייצור ההורמון הנשי אשר עלול לעודד סוג של גידול ממאיר.

כתב העת לאנסט מדווח מפי מרכזי מחקר בלונדון כי גם כאשר ניתנת התרופה לבדה, במקרים מסוימים פעולתה זהה לפעולת כימותרפיה קונבנציונלית. לדברי עמותות בתחום סרטן השד בבריטניה, ההטבה מהטיפול תהיה בעיקר עבור נשים צעירות.

סוגים רבים של סרטן השד רגישים להורמונים המיוצרים באופן טבעי אצל נשים, ובכללם הורמון המין אסטרוגן, ומתפתחים במהירות גדולה יותר אצל נשים המייצרות אותם. הטיפול במקרה זה פועל למנוע מהורמון אחר, הורמון ההצהבה (LH), לבצע את תפקידו בגירוי שיחרור עוד אסטרוגן.

החוקרים בלונדון (המרכז האפידמיולוגי לחקר סרטן, מכון וולפסון לרפואה מונעת, ובית הספר לרפואה ורפואת שיניים ע"ש המלכה מרי) סיכמו תוצאות של 16 מרכזים אחרים בעניין אגוניסטים של LHRH וסרטן השד. מסיכום כל התוצאות מתקבלת אינדיקציה אמינה של יעילות הטיפול.

החוקרים מצאו אצל נשים לפני גיל המעבר שקיבלו אגוניסטים של LHRH תוצאות דומות לאלו שנמצאו אצל נשים שעברו כימותרפיה קונבנציונלית. אצל נשים שקיבלו טיפול משולב התוצאות היו טובות יותר - הסיכון להישנות הסרטן היה קטן ב-13%.

כצפוי, יעילות האגוניסטים היתה רק במקרים שבהם הוכח כי הגידול הסרטני רגיש לאסטרוגן. מחברי המחקר אומרים כי התוצאות מראות כי התרופה שייכת לסוג נוסף ויעיל של תרופות למלחמה בסרטן השד.

ד"ר שרה קאנט מהעמותה הבריטית, Breakthrough Breast Cancer, אמרה כי נחוץ מחקר נוסף לבחון איך פועלת התרופה בשילוב עם סוגי כימותרפיה עדכניים יותר. "נשים אומרות שהן רוצות אפשרות בחירה בסוגי הטיפול", אמרה, "וייתכן שזוהי חלופה אפשרית לנשים צעירות שסרטן השד שלהן רגיש להורמונים. אנו מעודדות נשים לדון בכך עם הרופאים המטפלים בהן".

מעמותת Breast Cancer Care נמסר כי התרופה תהיה יעילה במיוחד לחולות צעירות, אשר עומדות בפני סיכון פוריותן בטיפול כימותרפיה קונבנציונלית.

צמחי מרפא סיניים עשויים לסייע בהקלת חלק מתופעות הלוואי של הטיפולים

60% מהנשים העוברות טיפולים כימותרפיים בסרטן השד סובלות מתופעות לוואי משמעותיות בטווח הקצר, ביניהן בחילות, הקאות, עייפות, דלקת המעי, ירידה בכדוריות הדם האדומות והלבנות וירידה בכמות טסיות הדם.

צמחי מרפא סיניים, הכוללים תרכובות או תמציות מצמחים, ניתנים על מנת לבלום את תופעות הלוואי של הכימותרפיה. בסקירה המתפרסמת ב-Cochrane Library ביקשו החוקרים לברר האם יש עדויות קונבנציונליות לבטיחות וליעילות הטיפול בצמחי המרפא הסיניים.

החוקרים ניתחו את הנתונים מתוך שבעה מחקרים אקראיים, שהקיפו 542 חולות סרטן השד סה"כ. על פי התוצאות ניתן להסיק באופן מוגבל כי אין עדות לכך שצמחי המרפא הסיניים מזיקים, וכן כי הם עשויים לצמצם תופעות מסוימות כשהם נלקחים עם הטיפול הכימותרפי: שיפור במצב מח העצם והמערכת החיסונית ושיפור איכות החיים הכללית של המטופלות.

"יש לבצע ניסויים נוספים על מנת להעריך בביטחון את השפעות צמחי המרפא הסיניים על חולות סרטן השד", ציין פרופ' ג'ינג לי ממרכז Cochrane בסין.

כתב העת המביא את הידיעה מציין בהערת מערכת כי לא רצוי לשקול שימוש בצמחי מרפא סיניים בלבד לטיפול בסרטן השד. הטיפולים הקונבנציונליים הם עדיין הסטנדרט המקובל.

למאמר בכתב העת - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום