תזונה ודיאטה: מנגנון התת מודע

(0)
לדרג

על מנת להפוך לרזים ולהישאר כאלה, אין להסתפק רק בתזונה נכונה. הפיתרון: אימון מחדש של התת-מודע

מאת: מערכת zap doctors

העיסוק הנפוץ בעולם הדיאטות והשמירה על המשקל מתמקד באוכל בלבד ומחטיא את המטרה. המרדף אחר התפריט המושלם, ספירת הקלוריות, השתעבדות לפעילות גופנית, מלחמות עצמיות וכד' מפספס את העיקר. כמו בכל תחום, לפני שמתחילים לטפל בבעיה, חשוב לדעת ממה היא מורכבת. עודף משקל היא בעיה המורכבת מארבעה גורמים עיקריים, כאשר התזונה היא רק גורם אחד המרכיב אותה.

הגורם התזונתי

כאשר מטפלים בגורם התזונתי חשוב להתאים את התזונה אל האדם באופן אישי, על-פי אורח חייו והרגליו. אין טעם לבחור בדיאטה שנותנת לכולם תפריט זהה, אשר בנוי על אותם עקרונות. גם תפריט אופטימלי ודיאטנית מושלמת אינם מספקים, משום שעודף משקל מורכב כאמור מגורמים נוספים.

הגורם הפיזיולוגי

אם אנו עורכים שינוי הנוגע לגוף, רצוי שהוא ישתף פעולה בתהליך ולא "יפריע" או "יתנגד". הגוף הוא מכונה ולכן יש צורך לתחזק אותו ולטפל בו על-פי "הוראות היצרן". מערכת העיכול לדוגמא, בנויה לפרק ולנקות רעלים המגיעים מן הטבע. הואיל והמזון שאנו אוכלים כיום מתועש ועמוס ברעלים כימיים, המערכת נחלשת ומתקשה לעמוד בעומס. כתוצאה מכך, קצב חילוף החומרים מואט, תהליך הספיגה נפגם וגם אם אנו אוכלים מזון אורגני מתוך תפריט מאוזן, הגוף אינו משתף פעולה. חשוב לזכור שעם הגיל קצב חילוף החומרים מואט.

בדרך-כלל ניתן למצוא הפרעות בתפקודי הגוף בדמות מחלות: תת-פעילות בבלוטת התריס, עצירות כרונית, לחץ דם גבוה, כולסטרול סוכר וכד'. חלק מההפרעות מעכבות ירידה במשקל, וחלקן ייעלמו בעקבות הירידה במשקל. גם כאן, כדאי לזכור שמדובר בגורם אחד מתוך ארבעה וגם אם הוא יטופל, יחד עם קודמו, עדיין לא נפתרה הבעיה, הואיל ולא טופלו הגורמים החשובים ביותר: הרגשי והמנטלי.

הגורם הרגשי

ממחקר שנערך על-ידי פרופ' מן ופורסם בירחון American Psychologist, עולה כי רגשות לא מאוזנים הם אלו שגורמים לאכילה מופרזת. מחקר אחר שפורסם בירחון Appetite בשנת 2004 גורס, כי בין 75-95% מהלוקים בעודף משקל, מונעים מאכילה רגשית. הרגשות, שליליים וחיוביים, הם אלו שגורמים לאכילת יתר: פחד, כעס, תסכול, שמחה, בושה, סיפוק, עצב, דיכאון ועוד.

לאור נתונים אלו, גם אם יש בידינו את "תפריט הקסם" ויחד איתו טיפלנו בכל קלקולי הגוף ואיזנו אותו, אם ממש ברגע התסכול או השעמום אנו הולכים למקרר, התפריט יתפוגג כלא היה. כשאחד הגורמים הוא הרגשות, יש לטפל בו בכלי המתאים. תפריט, כדור או חדר כושר, לא יטפלו בבעיות הרגשיות שלנו.

הגורם המנטלי

על-פי ג'ון אסרף, מומחה עולמי בתחום, אנשים עולים במשקל, מכיוון שאינם מבינים כיצד מתפקד מוחם. עוד טוען אסרף, כי לעשות דיאטה בדרך הרגילה: התעמלות, תפריט וכוח רצון זו הדרך הגרועה ביותר, משום שכוח הרצון נשלט על ידי החלק המודע של המוח.

המחקרים המדעיים האחרונים בנושא מראים שהחלק הלא מודע - החלק המותנה של האישיות שלנו הוא זה ששולט ב-5/6 מההתנהגות שלנו. כלומר, 83% מהזמן אנו מתנהגים בצורה אוטומטית ברמה הלא מודעת וזה מסביר את הסיבה לכך שאנו מעלים את כל המשקל בחזרה, למרות כל כוח הרצון שנצליח לגייס. על מנת להפוך לרזים ולהישאר כאלה, צריך לאמן מחדש את אותן 5/6 של המוח - התת-מודע.

יורדים מאוטומט

התת מודע מיוחס ל'אמיגדלה' - קבוצת תאים שאחראית בעיקר למנגנוני פחד והתניות. חלק זה של המוח אינו אוהב שינויים. בכל פעם שאדם יבצע שינוי, ישתחררו שדרים מוחיים כנגדו. במהלך השנים האדם נעשה מותנה לצורת אכילה מסוימת ולתמונה פנימית המרכיבה את "המשקל שלו". ברגע שהאכילה מתקיימת באופן אוטומטי, אין צורך לחשוב על התזונה היומיומית ועל הפעולות שיש לבצע על מנת לשמר את התמונה הפנימית של המשקל. כאשר הרגל נשתל במוח, הוא מתפקד בצורה אוטומטית מבלי להפעיל מחשבה פעילה בנוגע לשמירה על התמונה הפנימית של המשקל/גוף. זאת הדרך בה נוצרים הרגלים.

בנוסף, אדם רזה ואדם שמן שונים לגמרי בהתנהגות הטבעית שלהם בהקשר לאוכל. כל תהליך החשיבה שלהם בנוגע לאוכל שונה: עבור אדם רזה האוכל הוא דלק לגוף, צורך קיומי שיש למלא אותו ותו לא. זה לא אומר שאדם רזה אינו נהנה מהאוכל, אלא שהמטרה העיקרית היא קיומית - צריך לאכול בשביל לחיות, וכל השאר זה בונוס שמתלווה לכך. האוכל לא מנהל אותו, אין לו התניות ודפוסים אוטומטיים שמזיקים לו ולגופו. לעומת זאת, אצל אדם "שמן" קיימות התניות והקשרים המחברים בין אוכל לבין רגשות מסוימים: התניה פשוטה ומוכרת ביותר היא שבשביל להיות בריאים/גדולים צריך "לגמור הכל מהצלחת". לגמור מהצלחת - מתקשר לבריאות, גם כשהאדם נמצא כבר בעודף משקל קריטי בדוגמא זו. משום כך, על מנת לטפל בגורם המנטלי, יש לפתח התניות כמו של אדם רזה - לפתח "מוח רזה".

"מחליפים את התוכנה"

האופן הטוב ביותר לטיפול אפקטיבי בגורם הרגשי והמנטלי הוא להיעזר בסדנת NLP - Neuro-linguistic programming: שפת תכנות עצבית-לשונית. במילים אחרות: שפה לתכנות התת מודע מחדש. סדנאות ה-NLP שפותחו לשם ירידה במשקל, מכוונות להחלפת ה"תוכנה" המתפעלת את תת-המודע שלנו כרגע, ל"תוכנה" אחרת, טובה יותר.

כל דיאטת הרזייה אשר לא תתייחס באופן מקצועי גם לחלק הלא מודע שלנו - רגשותינו ומחשבותינו, לא תפתור את הבעיה מהשורש ועל כן לא תניב תוצאות. 'כיבוי שריפות' וקיצורי דרך לא מטפלים במכלול הבעיה ועל כן ברוב המקרים היא חוזרת.

מעבר לירידה במשקל, קיימים רווחים נוספים - כאשר אנו מטפלים בתזונה, בגופנו, ברגשות ובתת-המודע, נפתרים דפוסים/הרגלים ובעיות נוספות. מערכות היחסים נראות אחרת, ההערכה העצמית עולה וההתייחסות אל עצמנו ואל סביבתנו היא חיובית ובריאה יותר.

המאמר נכתב באדיבות מרכז לאסט דיאט - Last Diet.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום NLP ודמיון מודרך ובפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום