מדור טיפים מס' 60

(0)
לדרג

תרגול נכון לשרירי רצפת האגן והנחיות כיצד להתאים משקפיים למבנה הפנים. דוקטורס מביא לכם את כל ההמלצות

מאת: מערכת zap doctors
תרגול נכון לשרירי רצפת האגן

רצפת האגן הינה רצפה של שרירים ורקמת חיבור התומכת מלמטה באיברי האגן. בעיות ברצפת האגן שכיחות בעקבות הריון ולידה, נמשכות לאורך השנים ואף מחריפות בגיל המעבר.

פתלוגיות ברצפת האגן נובעות ממספר סיבות:

1. חולשה של השרירים המביאה למצבים של:

דחיפות ותכיפות במתן השתן.
בעיות שליטה על הצרכים.
צניחת אברי האגן (רחם ושלפוחית).

2. כיווץ יתר של השרירים גורם למצבים של:

צריבה בדרכי השתן.
עצירות.
וגיניסמוס (כיווץ יתר בנרתיק ובעיות בתפקוד המיני).

הוכח שתרגילים ייחודיים לתרגול שרירי רצפת האגן מונעים ואף מטפלים בחלק ניכר מבעיות אלו.

^^טיפים לתרגול נכון:^^

1. בתרגול שרירי רצפת האגן ניתן להעזר בדימוי "תרגול המעלית":

סגירת דלתות המעלית - כיווץ השרירים הטבעתיים הסוגרים סביב הפתחים (שופכה, נרתיק ופי הטבעת).

המעלית עולה מקומת הקרקע לקומות 1-4. כלומר, גיוס שרירי הערסל, העלאת רצפת האגן ואברי האגן מעלה.

המעלית יורדת לקומת קרקע - הורדת האגן בשליטה מטה למצב מאוזן.

פתיחת דלתות המעלית - שחרור השרירים הטבעתיים הסוגרים.

2. יש להימנע מפעולה של עצירת שתן לתרגול שרירי רצפת האגן מחשש לדלקות בדרכי השתן.

3. לפני הרמת התינוק או כל משא כבד יש להקדים ולגייס את שרירי רצפת האגן כמו גם את שרירי הרחב הבטני העמוק transversus abdominis (כחלק משרירי ה- core).

4. כדי ליצור תנאים אופטימלים לתינוק במעבר בתעלת הלידה, בשלב הלחיצות בלידה חשוב ביותר לשחרר ולהרפות את שרירי רצפת האגן ואת כוח הלחיצה לגייס משרירי הבטן. טיפ ליולדת: פתיחת פה (שריר טבעתי) ולפסק בין אצבעות הידים עוזר להרפות את שרירי רצפת האגן.

5. בזמן פעולת מעיים, יש להימנע "מלחיצות על האסלה" המחלישות עוד יותר את רצפת האגן.

6. לפני התרגול של שרירי הבטן, חשוב ביותר להקדים ולכווץ את שרירי רצפת האגן ושריר הרחב הבטני. ללא הכיווץ, הלחץ התוך בטני אשר נוצר מערער ומחליש את רצפת האגן עוד יותר.

מומלץ לתרגל באופן יום יומי את שרירי רצפת האגן, בכל מצב, מקום וזמן כחלק משגרת חיינו. כך נוכל להגיע למצב מאוזן ברצפת האגן, שיבטיח לנו הגנה ותמיכה לאיברי האגן, מה שיגרום לשיפור משמעותי באיכות חיינו.

מרנינה קנר היא מומחית להתעמלות בהריון ולאחר לידה, מעבירה סדנאות בטן ורצפת אגן בדיאדה ובעלת סטודיו להתעמלות.

התאמת משקפיים

השוק רווי בסוגים רבים של משקפיים. מעבר לטעם אישי ולאופנה, מומלץ להתאים את המשקפים למבנה הפנים. גודל המסגרת חייב להיות פרופורציונאלי לגודל הפנים. לעומת זאת, צורת המסגרת צריכה להיות מנוגדת לצורת הפנים, באופן הבא:

^^פנים ארוכות^^

כמעט כל סגנון מתאים לפנים ארוכות - מסגרות רבועות עם קצוות מעוגלים, משקפיים עם עדשות קמורות המלוות את קימורי הרקות ומסגרות גדולות המסתירות את רוב הפנים.

^^פנים עגולות^^

לבעלי פנים עגולות מומלצים משקפיים ברוחב שווה או רחב מעט מהחלק הרחב ביותר של הפנים. קימורים למיניהם לא יתאימו. עדיף לבחור במשקפיים בעלי עיצוב משולש או זוויתי רך. משקפיים עם עדשות נפרדות המחוברות בגשר ייצרו אשליה של עין גבוהה ופנים ארוכים.

^^פנים עם עצמות לחיים רחבות וגבוהות ומצח וסנטר צרים^^

מסגרות אליפטיות ירככו את תווי המתאר של הפנים, וכך גם משקפיים עם מסגרת רבועה קמורה. חשוב להקפיד שהמשקפיים לא יהיו רחבים יותר מעצמות הלחיים. מסגרות משולבות (מסגרת מתכת עם גשר אף מפלסטיק) הן בחירה טובה, מכיוון שהן מרחיבות את המצח ומצמצמות את הרקות ועצמות הלחיים. אם גם הן לא מתאימות, ניתן לבחור משקפיים נטולי מסגרת.

^^פנים רבועות^^

כדי לרכך את הזוויתיות של מבנה פנים מרובע, קו הלסת החזק שלו, המצח ועצמות הלחיים הרחבות, רצוי לבחור בעיצובים רכים ובעלי קימורים, שיעניקו לפנים צללית רכה יותר. עדשות עגולות גדולות תארכנה את הפנים.

^^פנים מלבניות^^

ניתן להרחיב ולקצר את מבנה הפנים בעזרת עיצובים שאינם גולשים מעבר לחלק הרחב ביותר של הפנים. משקפיים עגולים או רבועים יתאימו בהחלט. "משקפי ג'ון לנון" עוצבו במיוחד לתווי פנים אלה. רצוי להימנע מקישוטים מיותרים או זרועות רחבות המרחיבים את מבנה הפנים.

^^פנים משולשות^^

מבנה פנים זה מאופיין בלסת רחבה ומצח צר. ניתן לרכך את החלק התחתון של הפנים על ידי הדגשת אזור העיניים. על זרועות המשקפיים להיות רחבות. מומלץ לבחור במסגרת עליונה עבה, ישרה ומודגשת האוחזת עדשות המתעגלות בתחתיתן לכיוון הפנים. מסגרות בעיצוב עיני חתול החורגות מרוחב הפנים יעזרו גם הן לריכוך קו הלסת הרחב. ניתן לבחור משקפיים עם עדשות הממוסגרות מתכת רק בחלקן העליון.

^^פנים בצורת לב^^

ניתן להצר את החלק העליון של הפנים באמצעות מסגרות שאינן רחבות מרוחב המצח ומעוגלות בחלקן התחתון. זרועות המשקפיים צריכות להיות בעובי בינוני. משקפיים נטולי מסגרת וצבעים בהירים יהוו בחירה מוצלחת.

שרה שילוני היא אופטומטריסטית ב"אופטיקה ד"ר לוינגר".

בואו לדבר על זה בפורום בריחת שתן וריצפת אגן
ובפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום