הרטבת לילה בקרב ילדים

(0)
לדרג

בניגוד לדעה הרווחת: הרטבת לילה נובעת בד"כ מבעיה פיזיולוגית ולא פסיכולוגית. אבחון מוקדם ומדויק יקדם עתיד "יבש" יותר

מאת: פרופ' אבישלום פומרנץ

רופאים המטפלים בהרטבת לילה בארץ ובעולם יוצאים בקריאה לשנות ולעדכן את שיטת האבחון והטיפול בהרטבת לילה בקרב ילדים. בעבר, הטיפול בהרטבת לילה נעשה ברמה המשפחתית על-ידי הקנית חיזוקים לילד ו/או יעוץ פסיכולוגי התנהגותי. אולם כיום ממליצים הרופאים להורים להקדים ולבצע בירור רפואי אודות הסיבות להרטבת הלילה, אשר יכולות להיות מגוונות - החל מרגשיות ועד בעיות פיזיות. אבחון מוקדם ומדויק של הגורם להרטבה יכול לקצר את משך הטיפול, ולמנוע תסכול הנובע מכישלון אצל ההורה והילד.

בעיה פיזיולוגית

כ-50 מיליון ילדים בעולם סובלים מהרטבת לילה וכ-100 אלף ילדים סובלים מבעיה זו בישראל. במרבית המקרים הרטבת לילה נובעת מבעיה פיזיולוגית (תפקודית) ולא פסיכולוגית, כפי שנוטים לחשוב. עובדה זו מחדדת את חשיבות האבחון הרפואי להרטבה לילה (ליקוי בתפקוד השלפוחית, הפרעה בהפרשת ההורמון נוגד ההשתנה ועוד) לפני כל טיפול תרופתי ואו התנהגותי. שכיחות התופעה גבוהה פי שניים בקרב בנים לעומת בנות בגיל הצעיר, אולם מגמה זו משתנה עם השנים. טיפול נכון ובזמן יכול לשנות מספרים אלו.
היום הבירור אינו פולשני ומאפשר אבחון מדויק לפני הטיפול. ברוב המקרים, נמצא שלילדים המרטיבים יש בעיית יקיצה. השילוב של הפרעה ביקיצה עם יצור שתן מוגבר במהלך הלילה ו/או תפקוד לקוי של שלפוחית השתן - כל אלה יגרמו להתפתחות הרטבת לילה בילדים ומתבגרים, אם לא יאובחנו בשלב מוקדם ויטופלו כראוי.

הרטבות חוזרות

הרטבת לילה היא איבוד שתן בלתי רצוני תוך כדי שינה, לפחות פעמיים בשבוע, אצל ילד מעל גיל חמש. כאמור, בישראל יותר מ-100 אלף ילדים סובלים מהרטבת לילה: כ-20% מהילדים בגיל 5 סובלים מהבעיה, כ-12% מגילאי 8, כ-4% מגילאי 11 וכ-2% מהאוכלוסייה צפויה להמשיך ולהתמודד עם הרטבה זו כל חייה. ההחלמה הספונטנית מהרטבת לילה במתבגרים הולכת וקטנה מצד אחד ומספר ההרטבות בשבוע הולך ועולה מצד שני, לכן מומלץ להתחיל טיפול מעבר לגיל של חמש שנים.

סיבות להרטבה

בעבודה שבוצעה במרפאת הרטבות לילה של בית חולים מאיר על-ידי ד"ר ענת אלקיים ב-2006-2007, נמצא ב-84 ילדים שטופלו בפעמונית והטיפול בהם נכשל, שהנפח התפקודי שלהם היה קטן בהשוואה לילדים לא מרטיבים. טיפול בבעיה זו על ידי רופא יכול למנוע את הכשלון והתסכול ממנו סובלת קבוצת ילדים זו.

כיום ידועים מספר גנים הגורמים להרטבת לילה. ידוע כי קיימת השפעה רבה לרקע הגנטי על בעיית הרטבת הלילה: אם שני ההורים הרטיבו - סיכויו של הילד להרטיב מגיע ל-75%. הסיכוי של ילד להרטיב, להורה אשר הרטיב, עומד על 45%. ללא סיפור משפחתי, הסיכוי של ילד להרטיב מעבר לגיל 5 שנים עומד על 15%.

^^הגורמים השכיחים להרטבת לילה:^^

1. הפרעה ביקיצה בשינה, הנובעת מליקוי במנגנון היקיצה.

2. יצור מוגבר של שתן בלילה בכ-60% מהמקרים - היצור המוגבר נובע מרמות ליליות נמוכות יחסית של הורמון הנוגד השתנה (ADH ), האחראי על משק המים בגוף. כיום ממומלץ לטפל בילדים אלו בתרופה בעלת פעילות דומה להורמון זה. הטיפול בתרופה (מינרין) יגרום לירידה.

3. בדרך-כלל מומלצת נטילת התרופה לתקופה של מספר חודשים עד הפסקת הרטבת לילה.

4. ליקויים בתפקוד השלפוחית - לחלק מהילדים הסובלים מבעיה זו יש הרטבת לילה המשולבת עם הרטבת יום, או הטלת שתן מרובה - מעל 8 פעמים ביום. במקרים רבים ישנה דחיפות ואי יכולת להתאפק.

5. בעיות פסיכולוגיות - הרטבת לילה גורמת לתחושת חסר ביטחון עצמי ורגשות אשם. לעיתים היא נגרמת כתוצאה מחוויה טראומטית.

פרופ' אבישלום פומרנץ הוא רופא ילדים ונפרולוג מומחה, מנהל יחידת כליות ילדים ומרפאת הרטבות בביה"ח מאיר בכפר סבא.

בואו לדבר על זה בפורום הרטבת לילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום