סבא וסבתא על מזוודות

(0)
לדרג

לקראת עונת הנסיעות לחו"ל: כל מה שבני גיל הזהב צריכים לדעת לקראת הטיסה, במהלכה ובטיול עצמו. נסיעה טובה

מאת: ד"ר בוריס לדיז'ינסקי וצביקה כץ

כידוע, הקיץ הוא זמן טוב לנסיעות לחו"ל וההנאה מנסיעה ליעד חדש מתאימה לכל גיל. בני גיל הזהב מהווים קהל יעד ייחודי בכל הקשור לטיולים בחו"ל, מסיבות שונות: החל מכך שיש להתחשב ביכולותיהם הפיזיות והבריאותיות, וכלה בעובדה שרבים מהם כבר ראו עולם ולמעשה מחפשים יותר להכיר חברים חדשים ופשוט להנות - פחות לרדוף אחרי אתרי תיירות וחנויות. בגיל מבוגר צריך לקחת בחשבון את המצב הבריאותי והיכולות, ולכן חשוב להתכונן בהתאם.

לקראת הטיסה

עצות להתארגנות לקראת הטיסה:

כדאי להגיע אל הטיול במצב רוח טוב, מה שיבטיח מניעת מחלות במהלך הטיול.

לאנשים המשתמשים באופן קבוע בתרופות כרוניות מומלץ לקחת לנסיעה שני סטים של תרופות ולשים סט אחד בתיק היד והשני במזוודה. ההפרדה נועדה למנוע מצב של אי לקיחת תרופות במקרה של אובדן אחד מהתיקים.

מעבר לתרופות הנלקחות על בסיס קבוע, מומלץ לקחת לטיול תרופות בסיסיות כגון: טיפות אף, לקסטיבים (תרופות שמסייעות ליציאה קלה), אקמול ותחבושת אישית.

טרם הנסיעה, מומלץ לקבל מהרופא המטפל תקציר רפואי או מכתב שחרור אחרון מבית החולים, אשר מאזכר את הבעיות הבריאותיות, התרופות הנלקחות על בסיס קבוע, רגישויות לתרופות וכד', על מנת שלרופא המלווה בטיול יהיה את כל המידע הדרוש למקרה הצורך.

במהלך הטיסה

הישיבה במטוס וישיבה בכלל הינה מ'סימני התרבות' המאפיינים את החיים המודרניים וכרוכה בעומס מתמשך על הגב התחתון ובהשלכות רבות על מערכות אחרות, כגון: מערכת העיכול, מערכת הנשימה ומערכת כלי הדם והלב. הקיבעון וחוסר התנועה הם הדברים המרכזיים ההופכים ישיבה ממושכת לבעייתית.

^^טיפים לישיבה נכונה במהלך טיסה:^^

אופן הישיבה: יש לשבת, כך שהגב התחתון ייתמך על ידי חלקה התחתון של משענת הגב בצורה מושלמת ומשענת הראש תומכת בצורה אופטימלית במרכז הראש, כך שהראש יקבל תמיכה מתאימה בשקע הצוואר. מומלץ להניח את כפות הרגליים על הרצפה ולכופף את הברכיים בזווית של 100 מעלות.

אורך מושב הכיסא יכול להוות בעיה, ולכן יש לדאוג שלא ייווצר לחץ מאחורי הברכיים. מרווח של אצבע עד 3 בין המושב לאזור מאחורי הברכיים, פותר את הבעיה.

רצוי שהכיסא יהיה בזווית של 110 מעלות (בין המושב למשענת) מה שיפחית במידה משמעותית את הלחץ על הגב התחתון.

מומלץ להביא תמיכה מותנית למטוס - מושבים במטוס לא תמיד נותנים את התמיכה הנדרשת לגב התחתון או הצוואר. כרית קטנה לתמיכה מותנית יכולה לשמש אותך לנוחות ותמיכה במהלך הטיסה. במקרה ושכחת או שאין בידך כרית קטנה, ניתן להחליפה באמצעות סוודר או שמיכה מגולגלת, אותה יש לשים באזור הקשת המותנית התחתונה. פעולה זו הינה בעלת חשיבות יתרה אם מדובר בטיסות ארוכות.

לנוסעים בעלי סיכון ידוע לקרישיות יתר של הדם מומלץ לגרוב גרב אלסטית ולהיוועץ עם רופא לגבי תרופות נוגדות קרישה.

תמיכה צווארית באמצעות כרית טיולים מתנפחת (בצורת חצי עיגול), אותה ניתן לשים מסביב לצוואר וליהנות מתמיכתה במהלך שינה או ישיבה בטיסה. חשוב להקפיד כי שקע הצוואר ייתמך ברכות על-ידי חלקה העליון של משענת הגב, תוך שמירה על תנוחתו הטבעית ועל הזווית הנכונה שבין הסנטר לחזה.

קריאת ספר או שימוש במחשב נישא המונח על שולחן מתקפל במטוס: מפרקים בתנוחה טבעית לא מוצמדים לשולחן, לכן אחזו בעכבר ביד משוחררת והימנעו מאחיזה הכרוכה בהפעלת לחץ. על הקצה העליון של הצג להיות בגובה העיניים ועל התאורה להיות בזווית ישרה מעל הצג למניעת השתקפויות, במידה וזה מתאפשר. על הצג להיות מוטה לאחור ב-10-20 מעלות.

סביבת רגליים פנויה להתמתחות: יש להרחיק חפצים מהאזור שמתחת לכיסא שמלפנים, כדי לאפשר תנוחת גוף טבעית ולאפשר מתיחת רגליים במידת הצורך.

תזוזה: יש לנוע כמה שיותר. חשוב לקום מדי 20-30 דקות במידה וזה מתאפשר, ולשחרר את שרירי הגוף. התנועה מזרזת את זרימת הדם והדם מביא איתו חומרים חיוניים וחמצן ובכך מונע את נוקשות השרירים לאחר ישיבה ממושכת.

מתיחות: ישיבה ממושכת יכולה לגרום לנוקשות בשריר האחורי של הירך ובשרירים המכופפים את הירך, לכן מומלץ לעשות מתיחות.

במהלך הטיול

המלצות חשובות נוספות שכדאי לאמץ במהלך הטיול בחו"ל:

מומלץ לא להעמיס על הקיבה ארוחות גדולות מידי, בכדי שיהיה קל יותר ללכת לאורך המסלולים.

רצוי להגיע עם נעליים חופשיות, ספורטיביות, שאינן חדשות לגמרי ולנשים - מומלץ לוותר על העקבים.

לכל הנוסעים למדינות אירופה בחודשי הקיץ מומלץ להתלבש בשיטת ה"בצל" - חולצה קלה ומעליה סוודר ומעיל בכדי לשמור על חום הגוף עד כמה שניתן, אך לאפשר הסרת שכבות במידה ומזג האוויר מתחמם.

חשוב להגיע לכל טיול עם כובע שיגן על הפנים ומטרייה למקרה הצורך.

ד"ר לדיז'ינסקי בוריס הוא מלווה קבוצות מטיילים בני גיל הזהב בטיולי 'בשביל הזהב' של חברת 'דיזנהויז סיטונאי תיירות'.

צביקה כץ הוא מנכ"ל ארגוטיים ויועץ ארגונומי לחברת סקיולייף, למתן שירותי מוקד וסיוע לבני גיל הזהב.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב ובפורום ארגונומיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום