פלדנקרייז: "ילדים בתנועה"

(0)
לדרג

בעזרת שיטת פלדנקרייז ניתן לשפר את בטחונו העצמי של הילד ולשכלל את מיומנויות הלמידה והמוטוריקה שלו. שיעור למתחילים

מאת: אסף גופר

הילדים בימינו חווים עולם שונה משחווינו אנו בילדותנו. הם מבלים שעות ארוכות בישיבה לא נכונה מול מסכי המחשב והטלוויזיה וממעיטים במשחקים המשלבים תנועה. תנאים אלה משפיעים על יציבתם. יציבה ומודעות גוף משפיעות על הדימוי העצמי והביטחון העצמי של הילד ושיפורן משכלל גם את מיומנויותיו החברתיות. כמו כן, יציבה נכונה מסייעת לשיפור המוטוריקה העדינה והגסה ולשכלול מיומנויות למידה.

פלדנקרייז להמונים

שיטת הטיפול פלדנקרייז משלבת מגע ומודעות לתנועה. מפתח השיטה, ד"ר משה פלדנקרייז, ד"ר להנדסה ופיסיקה ובעל חגורה שחורה בג'ודו, ריפא את בירכו לחלוטין ונמנע מניתוח מיותר. כתוצאה מכך, פיתח בשנות הארבעים של המאה הקודמת תרגילים ייחודיים וטכניקות טיפול המגבירים את המודעות לגוף ולתנועה נכונה.

נופל וקם?

כאשר לילד יש בעיית יציבה, נוצרת אצלו תחושת גוף עמוקה שמשהו איתו לא בסדר. זוהי תחושה לא מילולית שנמצאת במודעות כל הזמן ברמה זו או אחרת. בעיות יציבה אצל ילדים עלולות להשפיע על הערך העצמי שלהם וכתוצאה מכך הם עשויים להמנע מפעילויות חברתיות רבות.

יציבה נכונה מאופיינת בחלוקת עומס שרירי השלד באופן שמבטיח תנועה נעימה, מאוזנת ויציבה ללא העדפת תנועה מיוחדת. לדוגמא: ילדים שיושבים בצורת סימן שאלה רופס או יושבים מכופפים הם ילדים שיש להם בעיית יציבה. לעומתם, ילדים אשר מגוונים את ישיבתם ללא העדפה מוגדרת, אלא משלבים את כל סוגי הישיבה ומרגשים נוח בכל מצב הם ילדים עם סיכוי גבוה ליציבה בריאה. כך גם לגבי שכיבה, עמידה, הליכה, ריצה וקפיצה. השורשים לבעיות היציבה טמונים בגילאים הצעירים ובהתפתחות המוטורית בשנת החיים הראשונה. כבר בגילאים אלו מתפתחות העדפות תנועה מסוימות היוצרות תנועות פרזיטיות ומוגזמות.

לימוד תוך חוויה לתנועה מגוונת, בנוסף לחזרה על תנועות משלבי התפתחות מוקדמים, מעניק למוח הזדמנות מחודשת ללמוד ולפעול באופן שחלוקת העומס על שרירי השלד מאוזנת. דרכי תנועה ויציבה חדשות נלמדות דרך משחק והוראה המותאמים לגיל הילדים. כאשר המוח מזהה דרכים יעילות יותר לשאת את הגוף הוא מאמץ אותן. מכאן הדרך לתנועה טבעית, ללא בעיית יציבה, היא קצרה, מעשירה ומהנה.

מוטוריקה גסה

דילוג, קפיצה, ריצה ומשחקי כדור הם אבני דרך בעולמם של הילדים. ילדים המבצעים את הפעולות הללו מרגישים בכל פעם את החוויה הנהדרת לנוכח הישגיהם. חווית ההישג הזו מאפשרת להם ליצור קשרים חברתיים ולהרגיש טוב עם עצמם. לעומתם, ילדים אשר מתקשים לשחק במשחקי כדור, יתביישו וינסו להתרחק מהזדמנויות חברתיות הנשענות על יכולותיהם המוטוריות.

את הבסיס ליכולות המוטוריקה הגסה, רוכשים הילדים כבר בשנה הראשונה לחייהם. שלבי ההתפתחות בונים את יכולותיהם בהערכת מרחק, קואורדינציה, אוריינטציה, קצב, תפיסה, מסירה וכדומה. כשהבסיס ליכולות המוטוריקה הגסה אינו איתן, מתפתחות בעיות בביצוע התנועות במוטוריקה הגסה.

בשיטת פלדנקרייז עובדים באופן ייחודי על שלבי ההתפתחות השונים: דרך תנועות ומשחק היחודיים לשיטה, מחזקים את אבני הדרך ההתפתחותיות ומחדדים את היכולות של המערכות הבונות את המוטוריקה הגסה. לדוגמא: תינוק שגדל כאשר הוא שוכב רוב שעות היום והלילה רק על הגב או על הצד, עשוי להתפתח ולגדול באופן בריא לחלוטין אך יחד עם זאת, שרירי הגב ומערכת האוריינטציה יזדקקו בהמשך הדרך לחיזוק וארגון טובים יותר על-מנת שיוכל להשתתף במשחקי כדור או ריקוד ולהצטיין בהם.

מוטוריקה עדינה

החזקת עיפרון, ציור, כתיבה, גזירה והדבקה הן פעולות יומיומיות שכל ילד אמור לבצע בקלות ובהנאה. המיומנות למוטוריקה העדינה מתפתחת, כמו שאר המיומנויות המוטוריות, בשנת החיים הראשונה. כדי לפעול באופן יעיל, יש לפתח קשר עין-יד ומתח שרירים מאוזן, בנוסף כמובן למרכיבים נוספים שהיריעה קצרה מלהכיל.

ילדים שיש להם בעיה במוטוריקה העדינה בדרך כלל מסגלים לעצמם דפוסי תנועה פרזיטיים כגון: מתח רב מידי או נמוך מידי בחגורת הכתפיים וביד, או קשר עין-יד שאינו מספק. לדוגמא: ילדים רבים שיש להם קשיים בכתיבה, אינם יכולים להרפות את שרירי היד באופן שיאפשר להם לכתוב. אותם שרירים קפוצים, קשורים לשרירי הכתף, הצלעות, הגב והאגן. על תזמורת השרירים, הקואורדינציה והאוריינטציה הזו מנצח המוח.

בשיטת פלדנקרייז פונים למוח בעזרת תנועות, משחק ומגע הייחודיים לשיטה. מטרת התהליך היא להביא לארגון משוכלל יותר של המערכות האחראיות ליצירת המוטוריקה העדינה - שכלול של כל מערכת ביחס לעצמה ושכלול מערכת התגובה בין כל המערכות. כך, באופן טבעי ותוך כדי חוויה נעימה מביאים את הילדים לשליטה מלאה בפעולות, כגון: ציור, כתיבה, הדבקה וגזירה, הדורשות יכולות באיכות טובה של מוטוריקה עדינה.

למידה

למידה היא פעולה המשלבת הקשבה וריכוז. מיומנויות למידה, קשב וריכוז מתפתחות כבר בשנה הראשונה לחיינו, כאשר התינוק לומד את התנועות הדרושות לו על-מנת להרים את ראשו, להתהפך מהגב אל הבטן ולהפך, לזחול, לעמוד תוך כדי השענות, ללכת, לקפוץ, לדלג וכדומה. פעולות אלו דורשות תיאום בין מערכות התנועה, הקואורדינציה וההתמצאות במרחב.

הילדים בימינו חשופים לכמות לא מבוטלת של הסחות דעת מחד, וממחסור במשחקים המשלבים תנועה מאידך. הסחות הדעת הקשורות במדיה מאופיינות ברמה גבוהה ביותר של מידע אינטנסיבי ולא רלוונטי לעולמם. השילוב של יתר מידע וחוסר תנועה עשוי ליצור בעיה בקשב, בריכוז ובמיומנויות למידה.

כיום, מחקרים מדעיים הוכיחו שקיים קשר בין ההתפתחות התנועתית בשנה הראשונה לבין מקרים של לקויות למידה ובעיית קשב וריכוז. לדוגמא: הוכח מחקרית, שדילוג על שלבי ההתפתחות עשוי להיות קשור ברמה גבוהה לבעיית קשב וחוסר סבלנות. כמו כן, הוכח מחקרית שילדים בעלי ליקויי למידה סובלים בדרך-כלל גם מבעיות בקואורדינציה ואוריינטציה. מזווית נוספת - בתוכניות העשרה לילדים מחוננים מוסיפים שיעורי תנועה מיוחדים כדי לשכלל עוד יותר את יכולות הלימוד שלהם. מכך ניתן להסיק, ששכלול היכולות התנועתיות בנוסף לשכלול הקואורדינציה עשוי לתרום ללמידה.

בשיטת פלדנקרייז עובדים על מרכיבי התנועה ושלבי ההתפתחות של השנה הראשונה. עושים זאת דרך משחק ובאווירה המתאימה לדרכם של הילדים. בשיעורים הקבוצתיים והפרטיים מסבים את תשומת ליבם של הילדים לביצוע תנועות שונות, כגון: החזקת כדור, בעיטה, הקפצה ועוד. דוגמא נוספת קשורה בהקשבה לביצוע תנועות כמו התכופפות לרצפה או הזדקפות. החוויה המצטברת משכללת את יכולתם להקשיב, להאט, להכיר את גופם ולהתרכז בדבר אחד כל פעם.

לימוד השיטה

שיטת פלדנקרייז נלמדת בשתי דרכים:

^^שיעור אישי^^

שיעור המותאם לילד המקבל אותו וכולל:

טכניקות מגע להנעת מפרקים, דחיסות והארכות.
שיפור היציבה.
מודעות לתחושות גוף.
במשך השיעור מושם דגש על משחק והנאה.

^^שיעור קבוצתי^^

בשיעורים הקבוצתיים התלמידים מודרכים באופן מילולי לבצע מגוון תנועות, להקשיב לאופן ביצוען ולשפרן בהדרגה. התהליך נעשה בדרך מהנה וקלילה המותאמת לילדים.
ההתנסות העצמית מאפשרת לילד להיות מודע לגופו ולשכלל את יכולותיו המוטוריות, הקוגניטיביות והרגשיות.
במהלך השיעורים מתנסים הילדים בתנועות השונות דרך משחק מהנה.

אסף גופר הוא מדריך מוסמך לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב, מטפל באוסטאופתיה רכה ומורה לשיטת קרניו-סאקרל. לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב לעבודה עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום