"מרגישים צרבת"

(8)
לדרג

95% מהאנשים הסובלים מצרבת מוגדרים "שמנים". ד"ר אסנת רזיאל מצביעה על הפתרונות לבעיה - משינויים בהרגלי התזונה ועד ניתוח

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

"צרבת" הוא ביטוי בו משתמשים בציבור הרחב כדי לתאר מגוון של תלונות. למעשה, מדובר בביטוי של רפלוקס קיבתי-ושטי. מצב זה מתרחש כאשר חומצה הנמצאת בקיבה עולה אל הוושט וגורמת לתחושות שונות, כגון: "שריפה", כאב במרכז החזה או בבסיס הצוואר, העשוי להיות מוקרן לכל הצוואר או לגב. תלונות נדירות יותר יכולות להיות - עליה של מזון בחזרה אל הפה, קושי בבליעה, שיעול כרוני או צפצופים בנשימה.

הגורמים לרפלוקס

כאשר בולעים מזון הוא עובר מן הפה אל הקיבה דרך צינור שרירי הנקרא ושט. בקצהו התחתון של הוושט, העובר במעבר בין החזה לבטן דרך פתח קטן בסרעפת, ישנו שריר טבעתי המתפקד כשסתום חד-כיווני ומאפשר למזון לעבור מהוושט אל הקיבה.

במצב תקין, השסתום נסגר מייד לאחר שהוא עובר לקיבה כדי למנוע עלייה של חומצה מהקיבה לוושט. כתוצאה מרפלוקס ישנו תפקוד לקוי של השסתום, המאפשר מעבר חומצה מהקיבה לוושט. חומצה זו גורמת לגירוי או אף לכוויה ודלקת בוושט וכך נגרמת צרבת. כאשר מצב זה מתמשך עשוי להיגרם נזק בלתי הפיך לוושט.

הטיפול

ברבים מן הסובלים מן המחלה ישנה החלשות הדרגתית של השסתום, מסיבה לא ברורה. מצבים שמגבירים סיכוי להופעת צרבת הינם: השמנת יתר, בקע סרעפתי, הריון, אסתמה, סוכרת וכיב פפטי.

הצרבת מתחילה בדרך כלל לאחר אכילת מזון שומני או חריף, או פשוט לאחר אכילת יתר. שתיית משקאות מוגזים עלולה אף היא לעודד צרבת. קפה, שוקולד, עישון, אלכוהול, גלולות למניעת הריון, תרופות שונות ואפילו שינויים ביציבה, עשויים לגרום להרפיית השסתום ולגרום לרפלוקס וצרבת. קיים קשר מובהק בין מצב של השמנה לבין החזר קיבתי-ושטי. 95% מהאנשים שסובלים מצרבת הם בעלי משקל גוף גבוה מהמומלץ לגובהם.

הטיפול האפשרי בבעיה הוא בהתאם לחומרת המחלה:

^^שינויים בהרגלי החיים^^

במקרים רבים שינויים בדיאטה, הפסקת עישון או שתית משקאות אלכוהוליים ונטילת תרופות פשוטות להפחתת חומציות הקיבה עשויים לשפר באופן ניכר את התלונות. ירידה במשקל והימנעות מאכילה מספר שעות לפני השינה עשויים לעזור גם כן.

בעבר נטו לחשוב, כי תכיפות הופעת צרבות היא בעצם הסמן להופעתו של כיב פפטי. כיום יודעים, כי כיב הידוע יותר בשמו העממי "אולקוס" אינו נגרם על-ידי תכיפות יתר של הופעת הצרבת, אלא לרוב על-ידי חיידק בשם הליקובטר, שניתן להכחידו בעזרת טיפול תרופתי. תכשירים המקלים סימפטומטית על הצרבת כגון: טאמס, רני, אלומג, מאלוקס, סילאין ג'ל ניתן להשיג בבתי המרקחת.

בעזרת תזונה נכונה ניתן בתוך זמן קצר למפות את הגורמים להתפתחות הצרבת. הסובלים מהתופעה יגלו שיש להם רגישות למאפים, בשרים או לפירות בעלי רמת חומציות גבוהה. גופו של כל אדם יכול להגיב בצורה שונה למאכלים דומים. תזונה מאוזנת הקשובה לצרכי הגוף יכולה למפות במהירות את המזונות האחראים להופעת צרבת.

באפשרותנו להפחית את שכיחות הופעתה, את עוצמתה ואת חוסר הנוחות הנגרם לנו בעטייה, מבלי שנזדקק כלל לתרופות מדף כאלו ואחרות על מנת להיפטר ממנה. כמו תמיד, הכול מתחיל במזון שאנו בוחרים להזין בו את עצמנו. הימנעות מוחלטת או צמצום בצריכת מאכלים, שלאחריהם אנו מפתחים צרבת, יעילים במניעת התופעה וצמצומה.

^^טיפול תרופתי^^

כאשר אין תגובה לשינוי הרגלי החיים, ישנו לעתים צורך בטיפול תרופתי. התרופות מכוונות לנטרל את חומציות הקיבה ולהביא להחלמת הדלקת בוושט. טיפול זה ניתן על ידי רופא, בדרך כלל גסטרואנטרולוג. יש לציין, כי הקטנת החומציות אינה מפסיקה את הרפלוקס אלא גורמת לו להיות פחות חומצי ובכך מקילה על התלונות.

^^פניה לרופא^^

יש להיוועץ ברופא כאשר הצרבת נמשכת יותר משבועיים וכשהכאב אינו נרגע על-ידי תרופות או סותרי חומצה ללא מרשם. כך גם במקרים שהצרבת חוזרת מספר פעמים בשבוע, מלווה בקשיים בבליעה, או אם מופיעה צואה שחורה כזפת, המעידה על דימום מהוושט או הקיבה.

במקרים של צרבת ממושכת או חשד לסיבוכים מבצעים גסטרוסקופיה לאיבחון. הטיפול התרופתי כולל תרופות המפחיתות את יצור החומצה בקיבה.

^^ניתוח^^

מטופלים שאינם מגיבים לטיפול התרופתי, או שזקוקים לטיפול קבוע ואינם מעונינים בו, מופנים בהרבה מקרים לניתוח. גם מטופלים הסובלים מתלונות הקשורות לדרכי הנשימה והלוע, או סובלים מעלית מזון אל הפה לאחר ארוחות מתאימים לטיפול ניתוחי. הניתוח יעיל מאוד לטיפול ברפלוקס, ומכיוון שבשנים האחרונות הוא מבוצע בשיטה לפרוסקופית, החתכים בבטן הם זעירים וזמן ההחלמה קצר ביותר.

הניתוח הלפרוסקופי למניעת רפלוקס (ניתוח על שם Nissen) יוצר שסתום חדש בין הוושט לקיבה על ידי תפירת חלקה העליון של הקיבה ויצירת "צווארון" קיבה סביב הוושט. אם יש גם בקע סרעפתי הוא מתוקן בעזרת תפרים.

המנתח מבצע מספר חתכים קטנים (פחות מסנטימטר) בדופן הבטן ומחדיר לפרוסקופ המחובר למקור אור ומצלמת וידאו זעירה לבטן. דרך הפתחים האחרים מוחדרים מכשירי ניתוח והוא מבוצע כאשר הצוות מתבונן במסך וידאו גדול.

מחקרים הראו, כי ברוב המכריע של המנותחים התלונות נעלמות לחלוטין או משתפרות מאוד. היתרונות של הניתוח הלפרוסקופי כוללים: כאב מופחת לאחר הניתוח, שהות קצרה בבית החולים, חזרה מהירה לעבודה ופעילות גופנית, וצלקות קטנות או בלתי נראות.

לאנשים שמנים הסובלים מרפלוקס הניתוח הממומלץ הינו מעקף קיבה לפרוסקופי - ניתוח המביא לירידה ניכרת במשקל ובמקביל הפסקה מיידית של ההחזר הקיבתי וישטי והצרבת.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה ומנהלת מרכז מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום צרבת ובפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום