זמן לידה: התמיכה במעמד הבריאה

(0)
לדרג

מקצוע הדולה - תומכת לידה, צבר תאוצה בשנים האחרונות. מה תפקידה של הדולה, האומנם נוכחותה עושה את ההבדל ומה ההכשרה שעליה לעבור? המדריך המלא

מאת: מלי גרין

המיילדת נכנסה לחדר הלידה כדי לבדוק מה מצב הפתיחה. בחדר שררה אווירה נינוחה. על הכיסא ישב הבעל ולצידה של היולדת עמדה הדולה, חווה אברהם, ועיסתה במרץ את גבה בשמנים ארומטיים בניסיון להקל עליה את כאבי הצירים.

"הכל בסדר?" שאלה המיילדת בחיוך וניגשה לבדוק מה המצב. "יש התקדמות, עוד חצי שעה אכנס שוב". חווה נותרה עם היולדת והמשיכה לעסות אותה, להרגיע ולבצע כל פעולה שתקל על סבלה. כעבור מספר שעות, כשהתינוקת הגיחה לאוויר העולם, ישבו שם שלושה אנשים נרגשים: היולדת, בעלה והדולה. חווה נשארה בשטח עוד כשעתיים ולאחר מכן נפרדה, עייפה אך מאושרת, מהיולדת, שמלמלה לעברה: "אין לי מלים להודות לך. לא הייתי יכולה לעבור את זה בלי התמיכה שלך לאורך כל הדרך".

מקצוע הדולה - תומכת לידה, צובר תאוצה בשנים האחרונות. מקור המילה "דולה" מהשפה היוונית ופירושה "מסייעת לאישה". הדולה היא מלווה הנמצאת בחדר הלידה לצד היולדת ובן זוגה, ומלווה אותם במשך כל הלידה וגם לאחריה. למעשה, הדולה מלווה את בני הזוג מרגע ההתקשרות איתה ועד אחרי הלידה. ישנן גם דולות התומכות בנשים לאחר לידה בלבד. הן מגיעות מדי יום לבית האישה בתקופת משכב הלידה שלה, עוזרות לה לטפל בתינוק, מדריכות אותה, מכינות אוכל ומסייעות בכל מה שאפשר.

חשוב שייווצר קשר טוב עם הדולה (אילוסטרציה shutterstock)
חשוב שייווצר קשר טוב עם הדולה (אילוסטרציה shutterstock)

מקצוע לכל דבר

"בעבר, המודעות בארץ לכל נושא התמיכה בלידה על ידי דולה הייתה נמוכה מאוד", אומרת נעמי גטניו, מחלוצות תחום התמיכה בלידה בארץ ובעלת הפורטל "דולה" באינטרנט. "רק אנשי מקצוע ואנשים שהייתה להם גישה למידע באמצעות האינטרנט, ידעו על המתרחש בתחום במדינות אחרות".

"דולות הן נושא מאוד מדובר בפורומים באינטרנט", מודה סיון אופירי, מדריכת קורס הכנה ללידה, דולה ורכזת קורס דולות, גם היא בוגרת המרכז הישראלי לחינוך ללידה ועוסקת בנוסף כמנחת קבוצות לאמהות ותינוקות. "דולה הוא מקצוע לכל דבר ואחוז הפונים לקבל שירות דולה עולה בהתמדה".

מהי ההדרכה הנדרשת כדי להיות דולה מקצועית?

כדי להיות דולה מוסמכת, נדרשת הכשרה מקצועית. בארץ נערכים קורסי הכשרה הנמשכים החל משלושה-ארבעה חודשים, ועד שנה. לשם השוואה, בחו"ל הכשרת דולה נעשית במהלך קורס מזורז שנמשך סוף שבוע בודד, פלוס קריאה במספר ספרים.

מה כוללים הלימודים להכשרת דולות?

ההכשרה נחלקת ללימודים עיוניים ומעשיים: הלימודים העיוניים כוללים פרקים בכל הקשור לנושא ההריון והלידה, כגון אנטומיה ופיזיולוגיה של ההריון והלידה, מעקב הריון והריון בסיכון, לידת בית חולים ולידת בית. בנוסף, הם כוללים פרקים נבחרים מהרפואה המשלימה, הכנה רוחנית ותמיכה רגשית במשפחה המתהווה, פעילות גופנית (יוגה, שיטת פאולה וכדומה), הנקה ומשכב לידה. החלק השני של הלימודים הוא התנסות מעשית של ליווי יולדות בהתנדבות וכן השתתפות בעבודה מעשית בחדרי לידה.

הדולה מסייעת בהקלת הכאב ובזירוז הלידה (אילוסטרציה shutterstock)
הדולה מסייעת בהקלת הכאב ובזירוז הלידה (אילוסטרציה shutterstock)

שניים ועוד אחת

סיון אופירי מציינת כי הקשר האישי בין היולדת לדולה והכימיה הנוצרת ביניהן, הן תנאי הכרחי וראשון בהחלטה לבחירת דולה. "ההתקשרות המוקדמת עם בני הזוג והאמון שהם נותנים בדולה, נוסכים בהם ביטחון רב וידיעה שבשעת הצורך הם ילוו באשת מקצוע שתעזור להם לקבל החלטות נכונות", היא מסבירה ועונה על תהיותיי בנושא:

מה, בדרך כלל, כולל הליך הליווי על ידי הדולה?

שירות שגרתי של דולה כולל שתי פגישות לפני הלידה: הפגישה הראשונה היא פגישת היכרות, שבה בודקים את התאמתה של הדולה לבני הזוג. זוהי פגישה ללא מחויבות וגם לא גובים עליה שכר. לשני הצדדים נשמרת זכות הסירוב במקרה של חוסר כימיה. אם הפגישה הראשונה עברה בשלום, קובעים פגישה נוספת שהיא פגישת עבודה, ובה מסכמים את תכנית הלידה וביקור הבית לאחר הלידה. הדולה מצטרפת ליולדת ברגע שהיא נקראת לדגל ומגיעה לביתה או לבית החולים. בדרך כלל היא גם נשארת עוד כשעה לאחר הלידה כדי לסייע ליולדת בהתארגנות אישית ובהנקה ראשונה. לאחר הלידה ייערך מפגש נוח בזמן המתאים ליולדת, כדי להעביר רשמים מהלידה ולסגור מעגל.

מתי הדולה נכנסת לתמונת הלידה?

הדולה מגיעה לבית היולדת או לבית החולים מרגע שהיא מתבקשת לכך. למעשה, מרגע ההתקשרות עם בני הזוג - בפרט בחמשת השבועות האחרונים של ההריון, היא מחויבת להיות זמינה אליהם בכל רגע. היא מלווה את בני הזוג מרגע הופעת הסימנים הראשונים לתחילת הלידה, מסבירה על מהלכי הלידה וקצב ההתקדמות, תומכת ביולדת ומנחה אותה כיצד לקדם את הלידה. במקביל, היא מסייעת להקלת הכאבים ולזירוז תהליך הלידה, באמצעות שיאצו, רפלקסולוגיה או שינוי תנוחות. אם יש צורך, היא גם מתווכת בין בני הזוג לצוות הרפואי. המטרה היא ליצור עבור בני הזוג חוויה חיובית. במקביל לסיוע הצמוד, חשוב שהדולה תשמור על הפרטיות והאינטימיות של היולדת ובן זוגה.

מה קורה לאחר הלידה?

לאחר הלידה ממתינה הדולה עד שהיולדת ותינוקה יועברו למחלקת יולדות ומחלקת תינוקות. ישנם מקרים שבהם הדולה מלווה את התינוק לטיפול בתינוקייה ומחזירה אותו לאם מיד לאחר סיום פרוצדורת הרישום. למשל, במקרים בהם בן הזוג לא נמצא, או במקרה שהיולדת היא אם חד הורית. תפקיד הדולה לא תמיד מסתיים עם הלידה והיא ממשיכה ללוות את בני הזוג גם בתקופת משכב הלידה, תקופה שבה ההורים חשים מבולבלים מול מבול העצות שהם מקבלים מכל עבר. העובדה שבני הזוג יכולים להמשיך להתייעץ עם הדולה, לבקש את תמיכתה ולשתף אותה, מונעת תחושות קשות שעלולות להתעורר לאחר מכן.

הדולה יכולה להמשיך ולסייע גם לאחר הלידה (אילוסטרציה shutterstock)
הדולה יכולה להמשיך ולסייע גם לאחר הלידה (אילוסטרציה shutterstock)

במה, אם כך, שונה עבודת הדולה מעבודת המיילדת?

בשל מחסור בתקנים בבתי היולדות, לעתים מיילדת אחת מופקדת על שתיים או שלוש יולדות במשמרת, מה שמביא בעצם למצב שבו זוגות רבים מוצאים את עצמם לגמרי לבד בשעות הקשות של הצירים. המציאות במדינת ישראל כיום לא מאפשרת למיילדות להעניק את התמיכה המקסימלית ליולדת ולבן זוגה.

במקרים רבים, עבודת המיילדת הופכת להיות טכנית ומתמקדת בבדיקות וגינליות, מדידת חום, בדיקת מוניטור, חיבור לעירוי וכדומה. בלידה עצמה, תפקידה מסתכם ב"לתפוס את התינוק" (To Catch the Baby) וב"סגירת הלידה", כלומר שקילת התינוק, ניתוק חבל הטבור, ניקויו והלבשתו, ובטיפול בסיום הלידה מצד האם, קרי: בדיקת השליה, עצירת הדימום, כיווץ הרחם וניקוי. העבודה של הדולה, לעומת זאת, כוללת ליווי רציף ותמיכה פיזית ורגשית ליולדת ובן זוגה בכל שלבי הלידה ובכל האמצעים. עם זאת, חשוב לציין שבניגוד למיילדת, שהיא אחות מוסמכת שהתמחתה במיילדות, הדולה אינה מוסמכת להגיש טיפול רפואי. היא אינה מורשית לקבל לידיה את היילוד או לגעת בפתח הנרתיק של האישה. כמו כן, היא לא יכולה לקבל החלטות רפואיות או להתערב בהחלטות כאלו.

ומה באשר לשירות של מיילדת פרטית? מה ההבדל בינה לבין דולה?

שירות של מיילדת פרטית ניתן לשכור רק בחלק מבתי החולים, וגם אז היולדת לא תמיד יכולה לבחור את המיילדת. בדרך כלל המיילדת שתלווה את האישה היא מי שנמצאת בכוננות באותו יום. מיילדת פרטית, בניגוד לדולה, לא מכירה את בני הזוג לפני הלידה ולא ממשיכה ללוות אותם לאחר מכן. היא בדרך כלל גם לא תלווה את האישה לאורך כל צירי הפתיחה, אלא תגיע לחדר רק כשהיולדת תהיה בשלב של לידה פעילה. במקרים מסוימים היא אף תוחלף במיילדת אחרת ברגע שתסתיים משמרת של שמונה שעות.

סיון אופירי, שהגיעה לעסוק בתחום לאחר חוויית הלידה הפרטית שלה, אומרת לסיכום, שהיא מרגישה זכות גדולה לעמוד לצדם של הורים טריים ברגע הגדול בחייהם, לעזור להם לאחר מכן עם האמבטיה הראשונה בבית ולפסוע איתם את הפסיעה הראשונה בעולם ההורות: "זאת חוויה שאי אפשר לתאר", היא אומרת ואפשר בהחלט להאמין לה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
מיילדות
לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום