'העברת סמכויות לאחיות - אינה חוקית'

(0)
לדרג

ההסתדרות הרפואית בעתירה לבג"ץ: יש לבטל את החלטת משרד הבריאות להעביר באופן גורף סמכויות לאחיות

מאת: מערכת zap doctors

ההסתדרות הרפואית עתרה היום (ה') לבג"ץ בבקשה לבטל את החלטת מנכ"ל משרד הבריאות להעביר באופן גורף וקיצוני סמכויות רפואיות לאחיות, המוקנות כיום בחוק לרופאים מורשים בלבד.

בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד דפנה הולץ-לכנר, ההסתדרות הרפואית טוענת, כי אין תחליף לשנות הלימודים הארוכות ולידע המקצועי העצום שצובר הרופא בבואו לאבחן ולהעניק טיפול רפואי, וכי אין לאפשר לאחיות להפעיל שיקול דעת רפואי שעלול לסכן חלילה חיים. עוד נטען בעתירה כי הסמכויות שניתן להעביר לאחיות הן רק כאלה המצויות בתחום ההסמכה המקצועית של האחיות.

הר"י טוענת כי החלטת מנכ"ל משרד הבריאות נגועה בחוסר סבירות קיצונית, שכן הפעולות שהוגדרו כ"פעולות סיעוד" אינן פעולות סיעודיות כלל ועיקר, אלא הן מצויות בתחום המובהק של מדע הרפואה ושל העיסוק ברפואה, אותו ייחד המחוקק במפורש לרופאים מורשים בלבד

בעתירה נטען, כי ההוראות להרחבת סמכויות האחיות שבחוזר מנכ"ל משרד הבריאות אינן חוקיות. כך, בעוד שהמחוקק קבע מנגנון לפיו מוסמך מנכ"ל משרד הבריאות לתת היתר לאחיות ספציפיות - שהוכיחו את כישוריהן - לבצע פעולות חריגות, החליט מנכ"ל משרד הבריאות לתת סמכות לכל האחיות לקבל החלטות רפואיות מובהקות.

ההסתדרות הרפואית טוענת כי כוונת המחוקק לא הייתה לרוקן מתוכן ולאיין את הצורך בהפעלת שיקול דעת רפואי על ידי רופא מורשה בכל הנוגע לקבלת החלטות המבוססות על ידע וניסיון רפואי-מקצועי רב. כמו-כן, המחוקק לא התיר להתעלם מתפקידה של הוועדה המייעצת (בה יושבים רופאים בכירים) שעל מנכ"ל משרד הבריאות להתייעץ איתה לפני ההחלטה על העברת סמכויות על פעולות חריגות. מכאן שמנכ"ל משרד הבריאות הפעיל שיקול דעת בלתי סביר בהרחבת סמכויות האחיות שבחוזר המנכ"ל, המגיעה לכדי חריגה מסמכות ופגיעה בחוק.

ד"ר יורם בלשר, יו"ר הר"י, אמר היום כי החלטת מנכ"ל משרד הבריאות תמוהה וחמורה גם נוכח החלטת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת (משנת 2004) שדחתה את הרחבת הסמכויות הרפואיות לאחיות. כמו-כן, רק בתחילת השנה דחתה הכנסת ניסיון לכלול בחוק ההסדרים הצעת חוק המתירה לאחיות לרשום מרשמים רפואיים.

יש לציין כי גם בהסתדרות האחיות הביעו זעם על המדיניות החדשה ושללו מכל וכל את החלטת מנכ"ל משרד הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום