רפואה ציבורית: יש סיבה לאופטימיות

(0)
לדרג

דו"ח לשנים 2004-2006 מראה: שיפור מתמשך במדדי האיכות בארבע קופות החולים, בעקבות הפעלתה של תוכנית רפואית לאומית

מאת: מערכת zap doctors

התכנית הלאומית למדדי איכות ברפואת הקהילה בישראל מטעם משרד הבריאות ובשיתוף ארבע קופות החולים והמכון הלאומי פרסמו היום (ד') את הדו"ח השנתי הרביעי, לשנים 2004-2006. הדו"ח מצביע על המשך שיפור במספר רב של מדדים רפואיים, אשר מעמיד את רפואת הקהילה בארץ בעמדה טובה מאד ביחס למקובל בעולם המערבי. הנתונים הממוחשבים אשר נאספו מארבע קופות החולים, אומתו על ידי בודקים חיצוניים, בלתי תלויים, והם משקפים תמונה מלאה עבור כלל אוכלוסיית ישראל, ולא סקר או מדגם, של תחומי הרפואה שנבחנו.

שיפור ניכר במדדי הסוכרת והצלחה בטיפול בעודף שומנים בדם

במשרד הבריאות הובע סיפוק מהמשך השיפור במדדי איכות הטיפול בחולי סוכרת, מחלה שרוב העולם המערבי מתמודד איתה בהצלחה מעטה. בישראל, תוך מספר שנים מועט שופר מצב האיזון של פרמטרים מרכזיים במחלה זו באופן מרשים. שיעור החולים עם איזון טוב של רמות הסוכר, כולסטרול, ולחץ דם עלה באופן משמעותי, ואילו שיעור החולים עם רמות איזון לא מספקות ירד במקביל. הטיפול במחלה הוא אינטנסיבי יותר מבעבר, ומביא לביטוי את התרופות החדשות שנכללו בסל התרופות בשנים האחרונות. באם תימשך מגמת השיפור הנוכחית, יקטנו תמותה וסיבוכים ממחלה זו בכ-4,000 עד 8,000 איש עד שנת 2020.

מאידך, קיימת עליה מתמשכת בשכיחות הסוכרת בישראל, בדומה למתרחש בכל העולם, יתכן כביטוי למגפת ההשמנה שאינה פוסחת גם על ישראל. תכנית המדדים מצביעה על המשך שיפור בתיעוד השמנה על ידי קופות החולים, כל זאת במטרה להיטיב ולאתר אוכלוסייה בסיכון, ולאפשר תכניות התערבות על ידי קופות החולים ומשרד הבריאות.

התכנית מצביעה גם על המשך הצלחה בטיפול בעודף שומנים בדם בכלל האוכלוסייה, ובניטור לחץ דם, כל זאת על מנת לצמצם את הסכנה לחלות במחלות לב וטרשת עורקים.

חל שיפור גם בביצוע בדיקות מניעה לסרטן שד בנשים, ובביצוע בדיקות מניעה לסרטן המעי הגס בגילאים שבסיכון.

פחות חיסונים נגד שפעת

הדו"ח משקף גם ירידה בשיעור החיסונים נגד שפעת בשנה האחרונה. כידוע, משרד הבריאות וקופות החולים משקיעים מאמצים רבים מדי שנה להגביר הענות הציבור לחיסון זה. השנה, נפסקה מגמת השיפור הרב שנתית בקבלת חיסון זה, זאת בשל מקרי מוות שאירעו בתחילת עונת החיסון, ואשר גרמו לרתיעה בציבור מפני חיסון זה.

כיוון שחיסון נגד שפעת עשוי לצמצם תחלואה קשה, אשפוזים ותמותה, נעשו מאמצים על ידי משרד הבריאות, קופות החולים, ומומחים שונים לעודד המשך ההתחסנות. מאמצים אלו הביאו לכך ששיעור הירידה בחיסון הסתכם בכ-3.5% בלבד. עם זאת, הדו"ח הנוכחי מצביע על כך ששיעור הירידה בחיסון נגד שפעת היה רב יותר דווקא בחולי סוכרת ואסתמה, מחלות שלגביהן יש לקבלת החיסון חשיבות יתרה.

המגמה: מדידה של תחומים נוספים

מנהלי תוכנית המדדים מציינים כי לעצם המדידה יש תפקיד מדרבן בשיפור המדדים, שכן כל ארבע קופות החולים השקיעו מאמצים ניכרים בתחומים השונים שנבדקו, והם: טיפול מנע תרופתי לחולי אסתמה, בדיקות ממוגרפיה לגילוי סרטן השד ובדיקות דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה לגילוי סרטן מעי הגס, חיסון נגד שפעת במבוגרים, טיפול כולל בסוכרת, מניעה וטיפול במחלות לב וכלי דם. משרד הבריאות תומך בהמשך התרחבות התוכנית לתחומי מדידה נוספים ובפיתוח מתודולוגיות להצגה גיאוגרפית של המדדים.

שר הבריאות, יעקב בן-יזרי, הגיב בסיפוק על ממצאי הדו"ח: "ניתן לראות שיפור משמעותי במרב הנושאים הנבדקים בהם: סוכרת, אסתמה ותיעוד משקל האוכלוסייה. שיפורים אלו מעידים על חשיבות הפרוייקט וההתייחסות הרצינית של קופות החולים לנושאי מדדי איכות". עוד אמר השר: "אני מתכוון לדרוש מהאוצר כבר בדיונים הקרובים תוספת תקציב משמעותית, על מנת שהפרוייקט יורחב למדדים גדולים ורחבים יותר".

את הדו"ח מכין צוות התוכנית מאוניברסיטת בן גוריון, הכולל את פרופ' אבי פורת מהפקולטה למדעי הבריאות, פרופ' גדי רבינוביץ' וענת רסקין-סגל מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול. הדו"ח לציבור מוצג באתר האינטרנט של משרד הבריאות ובאתר המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום