מיניות נשית: מתפקוד לקוי - להנאה

(0)
לדרג

סובלות מבעיות וקשיים בעת קיום יחסי מין? הכתבה הבאה תעזור לכן להתמודד עם כל התופעות שפוגמות בהנאה ממין

מאת: ד"ר לימור בלוקמן-מייקלמן

מהו תפקוד מיני לקוי אצל נשים? תחת ההגדרה הרחבה הזו מסתתרים להם תתי נושאים כמו ליבידו (חשק מיני) נמוך, קושי בהשגת עוררות מינית ויובש נרתיקי, קושי בהשגת או היעדר אורגזמה, כאבים בשעת משגל ועוד. שכיחות הבעיה מוערכת בכ-40%-50% מאוכלוסיית הנשים.

הסיבות

תפקוד מיני לקוי אצל נשים עשוי לנבוע מסיבות פיזיולוגיות רפואיות, כמו גם מסיבות מנטליות ופסיכולוגיות, כגון: לחץ דם גבוה, סוכרת, פטרייה או דלקת ואגינלית, תופעת לוואי של אמצעי מניעה כדוגמת גלולות למניעת הריון, שימוש בתרופות, הריון, פוסט הריון והנקה, בן זוג שאינו קשוב, משחק מקדים "סמלי", דכאון, דימוי עצמי נמוך, פחד מהריון, עייפות ולחץ.

אחת הסיבות לחוסר המודעות הרבה בה נתקלות נשים אלו, היא מחסור חמור במידע רלוונטי על התפקוד המיני הלקוי. ממחקרים שנעשו ברחבי העולם עולות מספר מסקנות חשובות בין הנשים הסובלות מליקוי מיני כזה או אחר: כ-64% התלוננו על ליבידו נמוך, 35% מהנשים סבלו מקושי בהשגת או היעדר אורגזמה, 31% התקשו להשיג עוררות מינית או סבלו מיובש נרתיקי ורק 26% חשו בכאבים בשעת משגל. מרבית הליקויים הטרידו את הנשים למשך כחודש, וכ-25% מהנשים, סבלו מן הליקוי כ-6 חודשים.

פתרונות

מאחר שמיניות נשית מונעת מכוחות מנטליים עוצמתיים וקשים לפיצוח, יש לקחת בחשבון כי למעט מצבים רפואיים הראויים להתייחסות, הטיפול בתופעות של תפקוד מיני לקוי אצל נשים תלוי בנכונותה של האישה לטפל בעצמה בשלב ההתחלתי. לדוגמא:

1. כאבים בשעת משגל (דיספארוניה) ו\או כיווץ בלתי רצוני של שרירי הנרתיק (ואגיניסמוס) יופחתו ברכישה הדרגתית של יכולות שחרור שרירי הנרתיק ורצפת האגן בסיוע איש מקצוע ובתרגול תרגילי קייגל.

2. קושי בהשגת אורגזמה מבוסס ברובו על היעדר ניסיון או היסטוריה שלילית בכל הנוגע למיניות והנאה. יעוץ מקצועי ושימוש באמצעי עזר (כמו סטימולטור קליטוראלי) עשויים לשפר את המצב.

3. יובש נרתיקי ניתן לפתור בסיוע חיצוני של מסככים על בסיס מים בלבד.

4.שיטות טיפול לליבידו נמוך: שינוי דרך חיים, רפואה אלטרנטיבית, רפואה קונבנציונאלית.

^^שינוי דרך חיים^^

כמו בדיאטת הרזייה בה את מתחייבת לשנות הרגלייך בכדי להפחית ממשקלך, כך יושפע הליבידו משינויים חיצוניים. דיאטה עשירה במזון אסטרוגני כמו סויה, תפוחי עץ, דובדבנים, תפוחי אדמה, אורז, חיטה וכדומה, בשילוב עם תרגילי קייגל ופעילות גופנית סדירה, ישפרו את עוצמת הליבידו.

^^רפואה אלטרנטיבית^^

אקופונקטורה והומיאופתיה הוכיחו את עצמן כיעילות ביותר בשיפור ליבידו. בשיטת המחטים (אקופונקטורה) נפתחים "ערוצי אנרגיה" המאפשרים שיפור ושינוי אנרגטי ומכאן שיפור כללי. החשק המיני מושפע ממצבנו הנפשי והפיזיולוגי, ולפיכך עשוי להשתפר בעקבות הטיפול. בשיטת ההומיאופתיה או צמחי המרפא, עושים שימוש בקוהוש שחור ודונג קווי - שני צמחי מרפא אסטרוגניים לשיפור הליבידו. פעילותם אמורה להגביר את רמות האסטרוגן בגוף ובכך לפתור חוסר איזון הורמונלי באם קיים.

^^רפואה קונבנציונאלית^^

הטיפול הנפוץ ביותר לחשק מיני נמוך הוא טיפול הורמונלי חילופי. על אף יעילות הטיפול באחוז גבוה של מטופלות, תופעות הלוואי של הטיפול עלולות להיות קשות ואף לפתח פוטנציאל לסוגים שונים של סרטן. הנושא נחקר ללא הפסק בעשורים האחרונים.

האמריקניזציה הביאה להבנת הצורך והעניין של נותני שירותים בריאותיים בידע סקסולוגי נרחב כחלק מהכשרה רפואית קלאסית, ובשנים האחרונות מתנהלים מגעים ליצירת מצע אקדמי, שיאפשר רכישת כלים שיקלו על טיפול בליקויים מיניים מצד רופאים, ובוודאי יקלו על התמודדותן של מטופלות באותו עניין.

ד"ר לימור בלוקמן-מייקלמן, מעניקה טיפול לזוגות לצורך שיפור מערכות יחסים וזוגיות.

עוד על תפקוד מיני לקוי

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

עוד על תפקוד מיני לקוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום