ילדים והורות: כל ההתחלות קשות

(0)
לדרג

הורים אינם מודעים מספיק לחשיבות שנת החיים הראשונה בפיתוח היכולות המוטוריות והשכליות של התינוק. השקעה לטווח ארוך

מאת: שי זילברבוש

כולנו יוצאים מנקודת הנחה, שהתפתחותו של כל תינוק הינה טבעית ובסופו של דבר הוא יבצע את השלבים ההתפתחותיים הדרושים, אשר יאפשרו לו לצעוד את צעדיו הראשונים. השקפתי היא שנקודת הנחה זו אינה נכונה ואף מטעה רבים.

שלבי התפתחות

סייח היוצא לאוויר העולם מצליח בפחות מדקה לעמוד על רגליו ולהתחיל ללכת. לעומת זאת, התהליך של תינוק אורך כשנה. הסיבה לכך היא שהתינוק מפתח את מוחו ואת יכולתו ללמוד, לחשוב וליצור. למידה זו מתרחשת דרך תנועה והתנועה הינה הכלי שבאמצעותו מפתח הילד את יכולותיו השכליות והרגשיות.

תינוקות רבים מדלגים על שלבים התפתחותיים שונים, כגון: שלב ההתהפכות, הזחילה, ישיבה וכדומה. תינוקות אלו מגיעים לשלב העמידה וההליכה ללא התנסות בשלבים המוקדמים יותר ובעקבות עובדה זו "איכות" ההליכה לוקה בחסר. בנוסף, אם התינוק אינו מתנועע כראוי, חל שיבוש בתפקודים המוחיים הדרושים לו לגיל מאוחר יותר, כגון: למידה בביה"ס, תפקודים חברתיים, קשב וריכוז וכן הלאה.

ככל שהתינוק ישהה יותר במגוון שלבי ההתפתחות השונים, כך תגדל ותתעצם יכולת הלמידה שלו, והוא יפתח את עצמו ויאפשר לגופו "ללמוד כיצד ללמוד". כך, גם הרצף ההתפתחותי לשנים הבאות יימשך באופן תקני.

בדומה לכיתת לימוד בבית-ספר, אשר במהלכה נחשף הילד לסוגים שונים של למידה ומקצועות שונים, כך גם שלבי ההתפתחות של התינוק. בכל שלב רוכש התינוק מיומנויות רבות אשר מאפשרות לו להגיע להתפתחות מיטבית, כגון: שכלול מערכת רפלקסים, פיתוח מערכת שיווי המשקל ואיזון, יצירת חוזק שרירי מתאים, תנועתיות מוטורית, שיפור היכולת לשכב על הבטן ולהרים ראש, התמצאות במרחב, עצמאות, הנאה מהגוף ומתחושותיו ועוד מיומנויות רבות ומגוונות.

הזדמנות ללמידה

כאמור, התינוק אינו נולד עם ידע, אלא עם היכולת ללמוד. האינטראקציה עם הסביבה היא זו המאפשרת לו את ההזדמנות ללמוד. צורת למידה זו ייחודית לבני המין האנושי, שכן לבעלי החיים ידע זה מוטבע במערכת העצבים.

ככל שאנו, ההורים, נדע לספק לתינוקות שלנו "סביבה התפתחותית" מיטבית, מסקרנת ומאתגרת, כך יוכל התינוק לפתח טוב יותר את יכולותיו ויכולות הלמידה שלו. פעולות רבות המבוצעות על ידי ההורים הינן משמעותיות ביותר לגבי ההתפתחות העתידית של התינוק ומהוות חלק מהמושג "סביבה התפתחותית". לדוגמא: השכבה על הבטן כדי שירים את ראשו, נשיאת התינוק על הידיים כדי שיחוש בטוח ונינוח וכדי שיפתח מערכת רפלקסים של שיווי משקל, מגע בעוצמות שונות ועוד.

שנת החיים הראשונה מהווה הזדמנות חד פעמית ללמידה, והיא זו שסוללת את הדרך לשנה השנייה, ומאוחר יותר לגן הילדים ולביה"ס. מיומנויות, כגון: שיווי משקל, כוח שרירי, יציבה נכונה, פתרון בעיות, התמצאות במרחב, קשב וריכוז ועוד, למעשה נשענות על הלמידה, שהתרחשה או לא התרחשה, בשנת החיים הראשונה לחייו של התינוק וכמובן מושפעת מהרגלי הטיפול וההתנהגות שבין ההורים לתינוקם. המלצתי היא להתייחס אל שנת החיים הראשונה של התינוק, כבעלת חשיבות מכרעת לחייו, ולדעתי היא משמעותית לא פחות משנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה.

שי זילברבוש הוא מנהל מכללת צעד ראשון, מומחה לליווי התפתחותי לתינוקות ולהנחיית הורים ומפתח שיטת צעד ראשון.

בואו לדבר על זה בפורום 'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום