בריאות מהטבע

(0)
לדרג

התאנה ניחנת בסגולות ריפוי רבות ומגוונות. ד"ר אסנת רזיאל מפרטת אודותיהן וממליצה לאמץ את פרי התאווה הזה בחום

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

אחד הדימויים המפורסמים ביותר של ישראל התנכית היא התאנה. פרי התאווה הבשל והעסיסי, בעל עונת ההבשלה הקצרה מאד, מיוחד בסגולותיו, ולצורתו ולסגנונו יוצאי הדופן נקשרים גם יתרונות רפואיים רבים.

האצת מערכת העיכול

לפרי התאנה מעלות רבות, על חלקן כבר הצביע הרמב"ם, שידע גם להצביע על השונות בין התאנה הטרייה ליבשה. אולי הסגולה הפופולארית ביותר, הנסתרת מעיני רבים היא שהתאנה הבשלה טובה להאצת מערכת העיכול ומסייעת לזירוז יציאות לאלו מאיתנו הסובלים מעצירות.

מוצרי זירוז עיכול רבים מכילים רכיבי תאנים וחלק מן המוצרים הטבעיים לטיפול בעצירות מבוססים על ריכוז גבוה של תכולת החומרים הפעילים בתאנים. כמוסות אורטילס, אותן ניתן להשיג בחנויות הטבע, הן הפופולאריות ביותר, אולם קיימים גם מוצרים נוספים בשוק.

תרופת פלא

לחלב התאנה הטרייה מייחסים את סגולת ריכוך היבלות וסיוע בהגלדה מהירה של פצעים. הרמב"ם היה הראשון שהצביע גם על הקשר בין הגברת כוח הגברא והתעוררות מינית הנובעת כתוצאה מאכילת תאנים טריות.

התאנה נפוצה מאד בכל ארצות המזרח התיכון ולמרות עונתה הקצרה הרי שהיא מצויה בכל ימות השנה כפרי יבש קל להשגה, זול באופן יחסי ונוח לאיכסון ארוך טווח. ברפואה העממית היא מקובלת מאוד כתרופה לעצירות, להצטננות, לשיעול, לחולשה גופנית, למחלות בדרכי העיכול, ליבלות יבשות, ולפצעים.

מן המקורות

התאנה נחשבת לפרי העתיק ביותר והראשון אשר בויית על ידי האדם. ניתן למצוא לה אזכורים ברישומים ובכתבים המתארים את התקופה העתיקה ונדמה שנוכחותה, כמו נופי המזרח התיכון שייכת לעידן קדום ועתיק והיא חלק בלתי נפרד ממנו.

התאנה כאמור ידועה בארץ-ישראל מימי קדם. המרגלים שנשלחו לתור את הארץ חזרו והביאו איתם "מן הרימונים ומן התאנים". היא נמנתה עם שבעת המינים בהם נשתבחה הארץ. היא היתה נפוצה בכל הארץ, וכך נכתב אודותיה: "וישב יהודה וישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו מדן ועד באר שבע" (מלכים א', ה', ה'). בתנ"ך היא נזכרת כתרופה לשחין: "ויאמר ישעיהו קחו דבלת תאנים ויקחו וישימו על השחין" (מלכים ב').

יתרונות תזונתיים

התאנים עשירות בסוכרים פשוטים - חולי סכרת צריכים להזהר ולצרוך את התאנים בצורה מבוקרת. הן גם מכילות סיבים תזונתיים רבים. התאנה מתעכלת בגופנו במהירות ומאיצה את פעולת הקיבה בשל היחס המאוזן שלה בין סיבים מתעכלים לבין סיבים שאינם מתעכלים ובשילוב עם שיעור הפחמימות הגבוה שבה. הפרי מכיל גם סידן, אשלגן וברזל ואין בו שומנים, אך יש לקחת בחשבון את הריכוזים הגבוהים יותר של פחמימות בתאנים יבשות מאשר באלו הטריות. התאנים נמצאו יעילות בהקלה של בעיית טחורים ואילו תה תאנים נמצא יעיל כפיתרון לסילוק פצעים מן הפנים.

מסעדות יוקרה רבות גילו את פרי התאווה הזה בשנים האחרונות וסלטים וקינוחים מבוססי תאנים טריות או יבשות הפכו למנות פופולאריות הזוכות להצלחה רבה. לאור היתרונות התזונתיים הרבים של התאנים, נדמה גם כי כדאי לשקול להמיר את קינוח הטירמיסו או פונדו השוקולד האהוב עליכם בקינוח טרי מן הטבע שמתיקותו הטבעית תספק לכם את הצורך בהמתקה מפנקת לאחר ארוחה דשנה, וכמו כן יסייע לכם בפעולת העיכול של אותה ארוחה באופן שיטיב עם גופכם.

התאנה היא פרי פשוט לכאורה שהדימוי המיני אשר דבק באכילתו ובצריכתו נדמה כאחת מן ההפתעות היפות הזמינות והבריאות שהטבע מספק לנו, על מנת לשפר את איכות חיי היום יום שלנו במחיר סביר ובזמינות גבוהה. כדאי לכם לאמץ אותו בחום ולהוסיפו לרשימת המזונות היום יומיים שלכם. מוצר טבעי ובריא.

ד"ר אסנת רזיאל היא מנהלת מרכז מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום