שלא יברח: חיזוק רצפת האגן

(0)
לדרג

התרופפות שרירי רצפת האגן - תופעה שכיחה בתקופת הריון ופוסט לידה - יוצרת מצב של בריחת שתן. סוגרים את "השערים"

מאת: רחל פיין

תופעת דליפת (בריחת) שתן הינה תופעה נפוצה בקרב נשים הרות, שעלולה להמשך גם לאחר הלידה. מדובר בתופעה היוצרת שינוי פיזיולוגי של התרופפות שרירי רצפת האגן.

תקופת ההריון היא תקופה בה גוף האישה עובר שינויים רבים ומיוחדים. בתקופה זו הבטן והחזה גדלים והקושי להיכנס לבגדים "הרגילים" שלך הוא רק אחד מהקשיים המתלווים להריון ומציבים בפנייך מציאות גופנית חדשה ומאתגרת. תופעות כגון קשיי נשימה, ריצה תכופה לשירותים ובריחת שתן, כאבי גב ובעיות יציבה אף הן יכולות להופיע במהלך ההיריון ואפילו ליצור שינוי פיזי קבוע לאחריו.

^^מה קורה במהלך הלידה ואחריה שגורם לחלק מהתופעות הללו?^^

האגן בנוי כקערה עם חור בתחתית. הוא הבסיס הגופני שלנו המכיל את איברי הבטן התחתונה, כמו - הרחם, שלפוחית השתן ועוד. הוא בנוי מעצמות, היוצרות את ה"קערה". על מנת שלא "יפלו" איברי הבטן דרך הפתח (לפי חוקי הפיזיקה), קיימת מערכת המורכבת מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם ושרירים, אשר תומכת באיברים השונים ונקראת קרקעית האגן (או רצפת האגן). במבט מלמעלה, קרקעית האגן יוצרת ערסל הסוגר את הפתח הטבעי עליו מונחים האיברים, עם פתחי יציאה לצינור השתן, פי הטבעת והנרתיק. מהצד השרירים נראים כטבעת התומכת את איברי הבטן.

במהלך ההריון העובר לוחץ כלפי מטה לכיוון קרקעית האגן ועל שלפוחית השתן, דבר המסביר את הצורך ללכת פעמים רבות לשירותים. השרירים התומכים, מתחזקים בזמן ההריון ושומרים את האיברים במקומם. על-פי סקרים שונים שנערכו בתחום, הסתבר, כי השרירים אינם עומדים בעומס אצל כ-60% מהנשים, הנמצאות בשליש השלישי להריון. דבר זה גורם לכך שכאשר האישה צוחקת, משתעלת או מתעטשת, שרירי הבטן לוחצים על הבטן ושרירי קרקעית האגן, השרירים שנחלשו, אינם מצליחים למנוע את דליפת השתן (בריחת השתן).

לקראת הלידה הגוף מפריש הורמונים, אשר מגבירים את האלסטיות של השרירים והרקמות. בלידה התינוק נדחף החוצה לכיוון הפתח הטבעי באגן, ראשו מותח את השרירים עד לצאתו הסופית לעולם. פעולה זו מחלישה את השרירים, מה שלעיתים ממשיך את תופעת דליפת השתן גם לאחר הלידה.

^^מה ניתן לעשות על מנת להתגבר על דליפת השתן?^^

שרירי קרקעית האגן תומכים באיברי הבטן במהלך כל חיינו. למרות התיאורים הנ"ל, חשוב להבין ששרירי קרקעית האגן הינם שרירים רצוניים, בדומה לשרירי הידיים, ולכן ניתן לחזקם בחזרה ולמנוע את תופעת דליפת השתן לאחר הלידה. יתרונם הגדול של שרירי קרקעית האגן הוא העובדה שמדובר בשרירים פנימיים שניתן לתרגל ולחזק אותם בכל מצב: בעמידה, בישיבה או בשכיבה - אף אחד אינו רואה מה את עושה ואין הדבר מחויב במיקום מיוחד. כיווצם נותן תחושה של איסוף מכיוון הנרתיק לכיוון מרכז הבטן ויוצר תחושת התאפקות. תרגול פעולה זו תוך כדי נשיפה (הוצאת אוויר) אף ייטיב את פעולתם.

ללמוד להקשיב לגופך

מלבד חיזוק שרירי קרקעית האגן, חשוב מאוד לשים לב לנושא היציבה. רצוי להקפיד על ישיבה בתנוחה מתאימה בעת ההנקה וההאכלה של התינוק. יש לוודא שהכיסא עליו את יושבת נוח ומותאם לגבך, וכן לדאוג לכך שהתינוק יהיה מונח בחיקך כך ששרירי הכתפיים יהיו משוחררים, משום ששרירים אלו כואבים במיוחד כאשר הם מכווצים. במקביל, הנוחיות שלך ושל תינוקך תעצים את ההנאה מהזמן המשותף שלכם יחד.

במהלך האשפוז במחלקת היולדות מוזמנת היולדת לשיעורי הדרכה לביצוע התעמלות לאחר הלידה. השיעורים מועברים על-ידי פיזיותרפיסטית מוסמכת, ובמהלכם נערכים תרגולים כלליים וכן תרגולים מיוחדים לשרירי קרקעית האגן. במסגרת זו אף ניתן לקבל דף תרגול אישי לביצוע המשך תרגול בבית.

רחל פיין היא פיזיותרפיסטית ומומחית לאורוגניקולוגיה במכון לפיזיותרפיה של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום בריחת שתן וריצפת אגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום