מניעת הריון בתקופת ההנקה

(0)
לדרג

אישה שפעילה מינית בתקופת הנקה ומעוניינת במניעת הריון חייבת להשתמש באמצעי מניעה. ד"ר חיים דוד מנפץ מיתוס שכיח

מאת: ד"ר חיים דוד

נשים רבות הבוחרות להניק את תינוקן טועות לחשוב שבזכות ההנקה, אין צורך להשתמש באמצעי מניעה, מכיוון ש"הנקה היא אמצעי המניעה הטבעי הטוב ביותר". אולם, מדובר בהצהרה בעייתית וישנם אמצעים שונים בהם ניתן לעשות שימוש על מנת למנוע היריון ללא פגיעה באיכות ההנקה.

בתקופת הנקה המחזור ההורמונלי משתנה עקב הפרשה עודפת של הורמון החלב הנקרא פרולקטין. הפרולקטין ידוע כהורמון המפריע לקיומו של תהליך הביוץ. חוסר מוחלט של הביוץ מונע התרחשות הריון והופעת הדימום הווסתי. באופן רגיל, תהליך הביוץ מתרחש כשבועיים לפני הופעת הווסת.

כאמור, בתקופת ההנקה, ההנחה היא כי לא מתרחש ביוץ, ולכן לא קיימת האופציה להתרחשות הריון. מדובר בהנחה שאינה מוחלטת, מכיוון שגם ברמות נמוכות מאוד של ייצור פרולקטין עדיין ייתכן קיומו של ביוץ, מבלי שהדבר ייוודע לאישה עד מועד הופעת הווסת או עד אבחון הריון. לכן, אין להסתמך על הנקה כאמצעי מוחלט למניעת הריון. בהתאם, אישה שפעילה מינית בתקופת הנקה ומעוניינת במניעת הריון באופן מוחלט חייבת להשתמש באמצעי מניעה. לשם כך עומדות בפני האישה ובן זוגה מספר אפשרויות לבחירה:

א. אמצעים מכאניים: קונדום, דיאפרגמה או התקן תוך רחמי.
ב. אמצעים תרופתיים: גלולות או זריקת פרוורה.
ג. אמצעים כירורגיים: קשירת חצוצרות או הפסקת הריון.

אמצעים מכאנים

מדובר באמצעים החוצצים בין תאי הזרע ותאי הביצית, כגון: קונדום, דיאפרגמה, או אמצעי המפריע להשרשה כמו התקן תוך רחמי (IUD).

^^קונדום^^

הקונדום הוא בעצם כיסוי גמיש לאיבר המין הזכרי, עשוי מגומי ומונע את שפיכת הזרע לנרתיק. הקונדום מונע הריון ובנוסף מסייע במניעת הידבקות במחלות מין. אין לו שום השפעה מערכתית על גוף האישה, ולכן גם לא השפעה שלילית על תהליך ההנקה. השימוש בו קל מאד, ללא צורך בבדיקה או במרשם רפואי. נשים בעלות רגישות לגומי, יכולות להשתמש בקונדום היפואלרגני. יעילותו של הקונדום במניעת הריון היא רבה (עד 97%).

^^דיאפרגמה^^

כובעון גומי גמיש המוכנס לתוך הנרתיק ומכסה את כל צוואר הרחם, ובכך מונע חדירת תאי זרע אל הרחם והחצוצרות. הדיאפרגמה מופיעה בגדלים שונים ומותאמת על ידי בדיקת רופא. יש להשאיר את הדיאפרגמה במקומה כ-6 שעות לאחר קיום יחסי מין למניעת חדירת תאי זרע. בדומה לקונדום, גם לאמצעי מניעה זה אין השפעה על ההנקה. יעילותו במניעת הריון נעה בין 80% ל-95%, כאשר ניתן להעלות את היעילות על-ידי שימוש בחומרים קוטלי זרע.

^^התקן תוך רחמי^^

סליל פלסטיק או נחושת המוכנס לתוך הרחם, דרך צוואר הרחם, נמצא בו באופן קבוע, ומונע חיות של תאי זרע או השרשה של עובר בדופן הרחם. סוגי ההתקנים כיום הם: התקן נחושת והתקן הורמונאלי. יעילות ההתקנים השונים נעה בין 3-5 שנים, ומגיעה ל-98%. התקנת ההתקן נעשית בדרך-כלל בסוף הווסת הראשון אחרי לידה, או כעבור 6 שבועות מהלידה. להתקן אין השפעה מערכתית על גוף האישה ועל ההנקה.

אמצעים תרופתיים

^^גלולות^^

הגלולות הסטנדרטיות מכילות את שני הורמוני המין - אסטרוגן ופרוגסטרון, והן מונעות הריון כמעט באופן מוחלט (99%). הגלולות מונעות את המחזוריות ההורמונלית הטבעית, ובכך נמנע ביוץ. בנוסף, חל שינוי גם בריר בצוואר הרחם, ובכך נמנעת חדירת תאי זרע לרחם. השוני בגלולות נובע משינוי בכמות ההורמונים, והשוני בניגזרות ההורמונים מצויים בכל גלולה וגלולה. הגלולות ניתנות רק לאחר בדיקת רופא ובאמצעות מרשם. יש להן השפעה מערכתית על הגוף, ולכן אסור להשתמש בהן בתקופת ההנקה.

למרות כל אלו, קיימות גלולות חד הורמונאליות - גלולות המכילות רק את הורמון הפרוגסטרון, המותרות בהנקה. לפרוגסטרון אין השפעה שלילית על יצור ואיכות החלב, ולכן גלולות אלו מותרות בהנקה. השימוש בהם מתחיל מהיום הראשון לווסת, או כעבור 6 שבועות מהלידה. יעילותה של הגלולה החד הורמונלית במניעת הריון הוא 98%. בגמר תקופת ההנקה ניתן להמשיך עם הגלולה החד הורמונלית או לעבור לגלולה הקונבנציונאלית. ישנם מצבים רפואיים בהם הגלולה החד הורמונאלית אינה מותרת, ולכן היא ניתנת רק על פי מרשם רופא מוסמך.

^^זריקת דפו-פרוורה^^

מדובר בחומר הורמונאלי המכיל פרוגסטרון בלבד המוזרק לשריר ויעיל לתקופה של כ-3 חודשים. הפרוגסטרון מדכא את רירית הרחם ומשנה את מבנה הריר הצווארי, ובכך מונע הריון ב-99% מהמקרים. בנטילת הזריקה לא מופיע דימום ויסתי סדיר, אך יתכנו דימומים קלים בלתי צפויים. הזריקה מותרת בהנקה, כיוון שלפרוגסטרון אין השפעה על חלב האם. השימוש בשיטה זו מחייב בדיקת רופא, והזריקה ניתנת רק על-ידי מרשם רפואי.

אמצעים כירורגים

^^קשירת חצוצרות^^

מדובר בפעולה כירורגית בה קושרים וחוסמים את החצוצרות דו צדדית. ניתן לבצע את הפעולה במהלך ניתוח קיסרי, באופן יזום עד 48 שעות אחרי לידה או בשיטה לאפארוסקופית ללא קשר ללידה. חסימת החצוצרות מונעת את המפגש בין הזרע והביצית ובכך מונעת את ההריון כמעט ב-100%.

ד"ר חיים דוד הוא גניקולוג בכיר ואחראי חדר לידה במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה ובפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום