סקס ומיניות: מונוגמיה במחלוקת

(0)
לדרג

תופעת חילופי זוגות (סווינגרס) הולכת וגדלה. הדעות חלוקות אם ה"פתיחות" שומרת על הזוגיות או מנפצת אותה. יחסים מסוכנים

מאת: ד"ר לימור בלוקמן-מייקלמן

תופעה חדשה, שאינה סמויה מהעין, צוברת תאוצה בתקופה האחרונה: קהילות סווינגרס (חילופי זוגות) מתגבשות באופן דיסקרטי באמצעות פרסום באינטרנט, בעיתונות הכתובה ובלוחות המודעות.

מסיבות חילופים

סווינגינג היא דרך חיים, המשלבת פעילות מינית לא מונוגמית ומשתלבת בחיי זוג הבוחר בה, כמו כל פעילות חברתית אחרת. סווינגרים הם בדרך כלל זוגות נשואים או זוגות המחויבים אחד לשני, אשר מקיימים את מסיבות החילופים בבתיהם הפרטיים. הפעילויות הנכללות תחת הגדרת הסווינגינג הן: אקסהביציוניזם - קיום יחסי מין בפני צופים, וויאריזם (מציצנות) - צפייה באנשים המקיימים יחסי מין, חילוף רך (או סווינגינג רך) - הכולל נשיקות, מגעים או קבלה\נתינה של מין אוראלי בהרכב של שלישייה, מין קבוצתי וכד' וחילוף מלא (סווינגינג מלא) - יחסי מין מלאים הכוללים חדירה (משגל) עם אדם אחר מבן הזוג.

בעד ונגד

כמו כל נושא פרובוקטיבי העולה על הפרק, גם לתופעת הסווינגינג קיימים מסנגרים ומקטרגים: המתנגדים לסווינגינג מאמינים בטענה המתבקשת בנוגע לסכנה בריאותית הנובעת מ"חילול" המונוגמיה, בשילוב עם הסכנה בהתאהבות או יצירת קשר רגשי עם אדם אחר ובכך פגיעה ישירה בחיי הנישואין ומחויבות של הזוג. טענה נוספת כנגד תופעת הסווינגינג, מציבה את הקשר הזוגי במקום נעלה וטוענת כי בשעה שבמערכת יחסים מקדשים את המין, בסווינגינג הופכים אותו למכני ונטול אהבה, חייתי ומשולל אנושיות ורוך.

התומכים בסווינגינג מאמינים כי זוגות הנכנסים למעגל זה מגיעים ממקום של צורך בחידוש ורענון מלכתחילה. הם נכנסים לעניין בראש צלול (במועדונים רבים קיים איסור על צריכת אלכוהול) ומתרגלים מין בטוח, מאחר שברוב המקרים מועדוני סווינגרס או מארגני מסיבות פרטיות מתעקשים על שימוש בקונדומים.

ברמת ה"הפוך על הפוך", סווינגרס טוענים כי לקיום מערכות מיניות רבות אין קשר לאלמנט הרגשי הקיים במערכת יחסים יחידה. לטענתם, העיסוק בעינוג הגוף ורכישת כלים חדשים למין מוצלח ומרגש, בעזרתם האדיבה של פרטנרים רבים ומגוונים, רק מחזקים את הקשר הרגשי העמוק הקיים בזוגיות המובילה.

"אחוות לוחמים"

מבחינה היסטורית ריבוי פרטנרים מיניים אינו נדיר - מלכים, נסיכים ורוזנים התהדרו בשלל פרטנריות ולא הסתירו זאת מעולם. יחד עם זאת, למרות שהרעיון של סווינגינג במאה ה-20 התבסס על אותה הנחת יסוד, התנאים להתחלתו היו שונים ונבעו מהתמותה התדירה או הנבצרות ארוכת השנים של טייסים בחיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם השנייה. חלק מ"אחוות הלוחמים" הייתה דאגה כוללת נפשית, כלכלית ומינית, לצרכי הנשים העזובות - אלמנות או אחרות.

הדעה הרווחת היא כי הסווינגינג המודרני החל בקהילות הצבאיות של ארה"ב בשנות ה-50. כמעט כל עיר קוסמופוליטית ה"מכבדת את עצמה" מתהדרת במספר מועדוני סווינגרס. קיימים דיווחים על כ-3,000-4,000 מועדוני סווינגרס בעולם, אך מיותר לנסות ולאמוד במדויק בשל צמיחתם הגדולה.

ד"ר לימור בלוקמן-מייקלמן היא סקסולוגית ויועצת זוגית בפורטל 'הפי לי' ליחסים וזוגיות.

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום