פורום חדש: קוסמטיקה כירורגית ומזוטרפיה

(0)
לדרג

קיימים כיום מגוון טיפולים אסתטיים להצערת העור. פרופ' חיים ראובני על פתרונות שכיחים, "ללא ניתוח", והמלצות חשובות לבדיקה

מאת: פרופ' חיים ראובני

הכירורגיה הקוסמטית היא חלק מרפואת האנטי-אייג'ינג. כל הפתרונות האסתטיים להצערת העור מאפשרים האטה של "סימני הגיל" למיניהם. הארכת תוחלת החיים, אורח חיים לקוי, תזונה לקויה, חשיפת יתר לשמש, עישון וכוח המשיכה, משפיעים על הזדקנות העור והופעת קמטים עקב פגיעה מצטברת בסיבי הקולגן, סיבים אלסטיים וחומצה היאלורונית שבאזור התת-עורי. פיתוח מואץ של תכשירים וטכנולוגיות קוסמטיים חושפים אותנו למגוון רחב של פתרונות אסתטיים אמיתיים במחירים נוחים.

הדרישה לטיפול אסתטי "ללא ניתוח" נמצא בעלייה מתמדת. כ-20% מהאוכלוסייה בארה"ב שואפים לטיפול אסתטי אחד לפחות. רוב המטופלים מעל גיל 40, וכ-80% הם נשים. הרופאים מבטיחים תוצאות, הטיפולים אינם כואבים, מבוצעים במשרדו של הרופא, ואין צורך להפסיק את שגרת החיים.

הטיפולים כוללים: טיפולי בוטוקס, מזו-בוטוקס, הזעת יתר, חומרי מילוי, נשירת שיער, פילינג, טיפולי לייזר, הבזקי אור, קרבוקסיטרפיה, קריוטרפיה מזוטרפיה, ליפוליזיס, ניקוז לימפתי, טיפולי חמצן, העלמת כתמי עור ונימי דם, נשירת שיער, עיצוב שפתיים ועוד.

^^טיפים לפעולות לקראת טיפול אסתטי:^^

הגדר/י לעצמך את הבעיה האסתטית שמפריעה לך.

אסוף/י מידע שלדעתך יתאים לפתרון בעייתך - ברשת האינטרנט, בעיתונות החופשית, חברים, התייעצות עם רופא עור, רופא פלסטיקאי ועוד.

טרם פגישתך עם רופא אשר אמור לספק לך טיפול אסתטי, ברר/י שברשותו תעודות המעידות על הכשרתו, והשתלמויות שהוא עבר. קבל/י מידע מלקוחות נוספים שטופלו על ידו, כך תוכל/י לברר על ניסיונו.

לאחר בחירת הרופא המטפל, במהלך פגישתכם יש לשאול על הפתרון האסתטי שמוצע לך וכן על תופעות לוואי אפשריות בעקבות הפעולה (לטווח קצר וארוך).

לאחר ההחלטה וטרם ביצועה של פעולה אסתטית, חובה למסור לרופא את כל ההיסטוריה הרפואית. הקפד/י לקבל ולמלא טופס הסכמה המתאר את ביצוע הפעולה והשלכותיה.

^^פתרונות שכיחים בקוסמטיקה הכירורגית - "ללא ניתוח":^^

זריקות בוטוקס להפחתת קמטים: מכילות חומר המופק מרעלן הנקרא בוטולינום טוקסין. הטיפול, אשר נעשה על-ידי הזרקת כמות מזערית של הרעלן, מיועד להחלשת השרירים הגורמים לקמטים, בעיקר במחצית העליונה של הפנים - בין הגבות, סביב העיניים ובמצח. התוצאה נראית תוך ימים ספורים ונמשכת כ-4 חודשים. הטיפול בטוח, כאשר הוא מתבצע אצל רופא טוב.

הטיפול בבוטוקס מותר גם לבעיות רפואיות נוספות, כגון: הזעת יתר, עין עצלה, פזילה, כאבי ראש, כאבי גב ועוד. השימוש בבוטוקס מאושר לשימוש על-ידי משרד הבריאות הישראלי. כדאי לבקש הסבר מהרופא המטפל, כאשר הטיפול המוצע הנו חלק מההתוויות המאושרות לטיפול על-ידי ה-FDA או באירופה, אך עדיין לא מקובלות בישראל.

זריקות עם חומרי מילוי להפחתת קמטים: מוזרקות מתחת לקמט ומרימות את העור. הטיפול יכול להתבצע כטיפול יחידי או כטיפול משלים להזרקות בוטוקס. קיימים סוגים רבים של חומרי מילוי המסווגים על-פי מקורות שונים - סיליקון, חומצה היאלורונית, קולגן, ביואלקמיד או על-פי משך הישארותם בעור (קבועים, שאינם קבועים). לחומרי מילוי קבועים (שלא ניתן להוציאם), יש סיכוי גדול יותר לגרום לתופעות לוואי.
מכיוון שתהליך ההזדקנות הינו תהליך מתמשך, המענה האסתטי אשר ניתן בגיל מסוים, אינו תואם בהכרח את השינויים אצל המטופל עם העלייה בגיל. לכן, השימוש בחומרי מילוי שאינם קבועים (נספגים) מועדף. בכל טיפול עתידי ניתן לתקן, לשנות ולהתאים את הטיפול לשינויים המתרחשים בעור במהלך השנים. גם הסיכוי בשימוש בחומרים נספגים לתופעות לוואי מזערי.

הטיפול בפנים נמשך כ-10-30 דקות. בדרך-כלל הכאב נסבל ואיננו דורש הרדמה מקומית. שימוש בקרם מאלחש EMLA (כ-45 דקות לפני הטיפול) יקל על הכאב. בהזרקה מקומית לשפתיים של לידוקאין (בדומה לזריקה אצל רופא שיניים) ניתן להרדים את השפה.

כדי למנוע שטפי דם באזור ההזרקה, יש להימנע מלקחת אספירין, תרופות נגד כאבים, או תוספי מזון המכילים ויטמין E. ב-48 השעות הראשונות לאחר ההזרקה יש להימנע מעיסוי, נגיעה באזור המוזרק וכדאי להימנע מחשיפה לחום (סאונה) או קור קיצונים. תוצאות ההזרקה בחמרי מילוי נצפות תוך כ-14 יום. לעיתים, מיד לאחר הטיפול יתכנו תופעות, כגון: מעט אודם, דימום מקומי, נפיחות ורגישות באזור ההזרקה, אשר נעלמות תוך כ-96-48 שעות. בהזרקות לשפתיים תופעות הלוואי שכיחות יותר.

מזוטרפיה מסורתית: טכניקה טיפולית, שהחלה בצרפת, ב-1952 על-ידי ד"ר מישל פיסטור. באמצעותה, תרופות במינונים זעירים מוזרקות ישירות לתת העור (בו נמצאים רקמת שומן ורקמת חיבור-הקולגן) בעומק של עד מספר מ"מ. יחודו של הטיפול בכך שאין צורך בטיפול לכל הגוף (כדורים, זריקות), אלא לבעיה מקומית בלבד. כלומר, התרופות מוזרקות רק לאזור מסוים הדורש טיפול.
ב-1987 הכירה האקדמיה לרפואה בצרפת בטיפול במזוטרפיה, כחלק מהרפואה המסורתית. באגודה הבין-לאומית למזוטרפיה נכללים כ-14 מדינות מאירופה, ארה"ב ודרום אמריקה. כיום בעולם, מעל 25,000 רופאים מטפלים בשיטה זו. המזוטרפיה הנה טכניקה טיפולית לבעיות קליניות שונות, כגון: כאב, הזעת יתר, כאבי ראש, כאבי גב, חבלות, מחלות ריאומטולוגיות ועוד.

מזוטרפיה אסתטית הנה גישה טיפולית חדשנית, המשלימה את הגישה הקוסמטית המסורתית מחד (על פני העור), והטיפול הכירורגי (שחזור) מאידך. מזוטרפיה אסתטית מאפשרת תפיסה טיפולית ממוקדת תוצאה. לכל בעיה ולכל חולה מותאם "קוקטייל של תרופות" (קונבנציונאליות והומאופטיות). בטכניקה זו משתמשים לטיפול ומניעה של הזדקנות העור (MesoLlift), הפחתת שומנים וצ'לוליט (MesoCellulite), נשירת שיער, טיפול בצלקות ושיפור בקמטי גוף. המזוטרפיה מאפשרת חיזוק של סיבי האלסטין, ממריצה יצירת קולגן, נלחמת ברדיקלים חופשיים, מעוררת פעילות תאית. חולים המטופלים במזוטרפיה ידווחו כיצד עור רפה הופך למוצק יותר, יראה יותר צעיר, בריא וקורן.

הטיפול במזוטרפיה מיועד לכל לגילאי 18-80 שנה. הטיפול אסור לנשים בהריון, חולים עם בעיות קרישה, מחלת סרטן פעילה, סוכרת בטיפול באינסולין, חולי איידס, מחלות כלי דם ולב, אי סדירות בקצב לב, דיכוי אימונולוגי והשתלה.
תופעות לוואי לא שכיחות: כאב, נפיחות, רגישות מקומית (אודם, גרד, תחושת עקצוץ צריבה) לתקופה קצרה (דקות-יומיים), בחילות, המטומה מקומית שתיעלם תוך שבוע-שבועיים, פצע, אבצס, הפרגמנטציה זמנית וזיהום משני.

טיפול בהבזקי אור ולייזר ו-RF: הלייזר או באנגלית Laser הוא ראשי תיבות של - Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. טיפול בלייזר הוא שם כללי למגוון טיפולים רפואיים בתופעות ומחלות באמצעות אור, כגון: מחלות עיניים, שיוף קרנית העין (כדי למנוע צורך במשקפיים), טיפול במחלות ובעיות אסתטיות של העור. בנוסף, למערכות הלייזר השונות משתמשים באנרגיית אור בפולסים חזקים (IPL) ובאנרגיה חשמלית הנקראת Radiofrequency.

הצלחת הטיפול האסתטי באנרגית האור תלויה בעוצמות האור מחד, ובאורכי גל האור מאידך. בנוסף להשפעת האור על כלי הדם והכתמים, נמצא גם שהוא גורם לחימום בקולגן ועל ידי-כך לגירוי ובנייה מחדש כולל ואפקט מסוים של מתיחת העור. לכל בעיה אסתטית שכיחה מותאם פרוטוקול טיפולי שונה המאפשר טיפול שכמעט ואינו כואב, למשך עד 30 דקות, עם תופעות לוואי מזעריות, תוצאות מצוינות ללא כוויות, וללא סיכון מהותי. מקובל לבצע כ-5-6 טיפולים. 24 שעות לאחר הטיפול, העור יכול להיות אדום ומעט נפוח. טיפול בקרם מתאים ולעיתים בהרטבות עם מים קרים יביא לשיפור מהיר.

אסטרטגיה אסתטית טיפולית רב-תחומית תלויה ביכולתו של הרופא להבין, למצות ולהתאים למטופל את היתרונות של הטיפול קוסמטי בשילוב עם הטכנולוגיות של מזוטרפיה, בוטוקס, ניקוז למפטי, הזרקת חומרי מילוי ולייזר. טיפול משולב לאורך זמן מאפשר אפקט אסתטי מרבי עם תוצאות מרשימות.

פרופ' חיים ראובני הוא מנהל פורום קוסמטיקה כירורגית ומזוטרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום