נפלאות המולטי ויטמינים

(0)
לדרג

לקיחת ויטמינים לא נותנת לנו ערבון לחיים בריאים, אך משפרת את בריאותנו וחשובה במיוחד בתקופת הריון. השפעות ויתרונות

מאת: לוטי זילברמן

ההמלצה הרפואית לנשים המעוניינות להיכנס להריון, היא להתחיל לצרוך מולטי ויטמינים כשלושה חודשים לפני ההתעברות, ולהמשיך בכך גם במשך שלושת החודשים הראשונים להריון. מחקרים מראים כי צריכה סדירה של מולטי ויטמינים עשויה להפחית במידה ניכרת את הסיכון לסיבוכי הריון המוכרים בשם פריכלאמסיה (Preeclamsia), הפוגעים באחד מכל שבעה תינוקות בעולם. סיבוכים אלה מאופיינים בלחץ דם גבוה של היולדת, עלייה ברמת החלבונים בשתן ונפיחות בידיים וברגליים לאחר 20 שבועות של הריון, וכאשר אינם מטופלים, הם עלולים לגרום למחלות של האם והעובר עד למקרי מוות. אם הסיבוכים מתגלים קרוב לתאריך הלידה המיועד, ניתן להקדים את הלידה ובדרך כלל לחץ הדם חוזר לרמה תקינה. אם הם מתגלים בשלב מוקדם של ההריון, מתעוררת בעיה לא קלה לרופאים.

השפעת מולטי ויטמין

מחקר חדש, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג בארצות הברית והתפרסם ב-American Journal of Epidemology בספטמבר 2006, בדק כיצד משתנה מהלך ההריון של נשים הצורכות מולטי ויטמינים לעומת נשים שלא צרכו אותם. המחקר מצא כי אצל נשים בעלות משקל גוף תקין, הטיפול במולטי ויטמינים היה יעיל, אולם אצל נשים בעלות עודף משקל הוא היה יעיל פחות. החוקרים לא הצליחו לענות על השאלה מדוע המולטי ויטמינים מפחיתים את הסכנה הכללית לפריכלאמסיה, כיוון שהם מכילים מרכיבים רבים. לדבריהם, הסברה היא שההשפעה קטנה יותר על נשים עם עודף משקל, כיוון שכמות החומרים המזינים במולטי ויטמין אינה מספקת על מנת להתגבר על הבעיות המטבוליות שלהן.

בשנת 2001 נערך סקר רחב היקף שבדק את היעילות של נטילת חומצה פולית וכן מולטי ויטמינים לפני ההתעברות, בהקשר של מניעת פגמי לידה, במיוחד במערכת העצבים. החוקרים הסיקו שתוספות של מולטי ויטמינים וחומצה פולית לפני ההתעברות ובחודשיים הראשונים להריון מפחיתות באופן משמעותי את הסיכון לפגמי לידה בעמוד השדרה או במוח - בעיות רציניות בהיבט המנטלי והמוטורי. עוד התברר כי החומצה הפולית עשויה גם להעלות את הסיכוי ללידת תאומים או שלישייה.

אורך חיים

השאלה החוזרת על עצמה היא האם ואלו ויטמינים חיוניים לצריכה? למרות שאנו חשופים להיצע גדול של מזון טרי, מחלות הנגרמות כתוצאה מתזונה לקויה, כגון השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב, ממשיכות להתפשט בעולם המערבי. למחלות אלה ישנו קשר ישיר להרגלי אכילה. גם מזון המוגש במוסדות של מפעלים, מזון המוגש ברשתות המזון המהיר ומוצרי מזון קפואים חצי מוכנים, משאירים את חותמם מסביב למותניים. אוכל מזוקק כמו מוצרים המורכבים מקמח לבן וממתקים, מספק לגוף אנרגיה הקרויה קלוריות ריקות, כיוון שאיננו מכיל חומרים מזינים בסיסיים כמו ויטמינים ומינרלים.

הגוף שלנו זקוק לוויטמינים, במיוחד בתקופת ההריון. אבל מכיוון שאינו מסוגל לייצרם, צריך לספק לו אותם באמצעות תזונה. גם סגנון החיים המודרני, עם המתחים, החשיפה לניקוטין ומזהמים אחרים, מגביר את הצורך בוויטמינים. מחסור בוויטמינים גורם למחלות ופוגע בחילוף החומרים, מה שעלול להתבטא בבעיות עור, שיער, זיהומים בתדירות גבוהה, עייפות, אדישות, כאבי ראש ואף דיכאון. הסקרים מראים שמרבית האנשים אינם מקבלים את כמות הוויטמינים הנדרשת. המומחים ממליצים, למשל, על צריכה של 5-7 מנות פירות וירקות ביום, עם דגש על ירקות, אולם על פי הסקרים גם מי שמקפיד מאוד על תזונה בריאה אינו מגיע לכמות המומלצת. לפיכך, צריכה סדירה של מולטי ויטמין עשויה להשלים את החסר.

"פוליסת ביטוח לבריאות טובה"

המולטי ויטמינים עשויים מתערובת (קוקטייל) המספקת לגוף את הכמות המינימלית של ויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף. ישנה היסטוריה ארוכה של שימוש בטוח המבוסס על המלצות של ארגוני בריאות בינלאומיים. צריכה סדירה היא אמצעי נוח להשלמת החסר התזונתי. חלקים מסוימים באוכלוסייה זקוקים ליותר ויטמינים: ילדים, צעירים, נשים בהריון, קשישים, ספורטאים, וגם אנשים הסובלים ממחלות מטבוליות (כגון סכרת). מחקרים רבים, שנערכו במשך שנים על אלפי אנשים, מצאו קשר ישיר בין צריכה סדירה של מולטי ויטמינים וירידה בשכיחות מחלות כרוניות.

ולמרות כל המחקרים, קיימים עדיין חילוקי דעות בין אנשי מקצוע. בכנס שנערך במאי אשתקד במכון הלאומי לבריאות (National Institute of Health), שבו השתתפו מדענים מכל העולם, לא התקבלה החלטה חד משמעית נגד או בעד השימוש במולטי ויטמינים. חלק המליצו על כך, אחרים טענו שזה לא מועיל, אך לא מזיק. המסקנה הייתה כי בעולם מושלם מספיק לאכול נכון, אבל בעולם האמיתי הרבה מומחים סבורים שלקיחת מולטי ויטמין היא פוליסת ביטוח לבריאות טובה. הם גם ממליצים על ויטמינים ומינרלים חשובים שיש להוסיף בנפרד.

יתרונות

השלמת ויטמינים חשובה, כאמור, במיוחד לנשים בהריון. בזמן ההריון נשים זקוקות להזנה מוגברת של ברזל, סידן וחומצה פולית, שאותם אפשר לקבל במולטי ויטמינים ובמזון מועשר. באופן כללי תוספות אלה מומלצות לכל הנשים בגיל הפוריות.

^^ הוויטמינים החיוניים לגופנו:^^

סידן: מחזק את העצמות ומונע אוסטיאופורוזיס, מונע סרטן המעי הגס. תוספת סידן חיונית בעיקר למי שנמנעת ממוצרי חלב. סקר שנעשה לאחרונה בארצות הברית מצא ש-88% מהנשים ו-63% אחוזים מהגברים לא מקבלים מספיק סידן מהתזונה שלהם. בממוצע, צריכת סידן צריכה להיות בין 200-1,000 מיליגרם ביום. ישנם גם הבדלים בין ילדים (לכל גיל יש את הכמות המומלצת), נשים בהריון, מבוגרים ונשים בגיל המעבר.

חלב ומוצריו הם המקור העיקרי לסידן. אם הצריכה היומית נמוכה משווה ערך של שלוש כוסות חלב, יש לקבל תוספת. המולטי ויטמינים מכילים כמות קטנה של סידן יחסית לקצובה היומית המומלצת, וזאת כיוון שהכמות הדרושה גדולה מדי מכדי להתאים לקוקטייל שמכיל כל כך הרבה חומרים. חשוב שלא לקחת יותר מ-500 מיליגרם סידן בבת אחת, שכן הגוף אינו יכול לספוג כמויות כאלה.

חומצת פולית: בין המומחים ישנה הסכמה גורפת כי חומצה פולית מונעת פגמי לידה מסוכנים ומפחיתה את סכנה להתפתחות של מספר סוגי סרטן. מחקרים מצאו שנשים שלקחו במשך 15 שנים מולטי ויטמין המכיל חומצה פולית, הפחיתו את הסכנה לסרטן המעי הגס ב-75 אחוזים. החומצה הפולית מומלצת לנשים בגיל הפוריות ולמי שנמצאות בסיכון לסרטן המעי הגס. הכמות המומלצת היא 400 מיקרוגרם באופן שוטף ו-600 מיקרוגרם לנשים בהריון. מזונות המועשרים בחומצה פולית הם לחם ודגני בוקר.

ויטמין B12: לפי המחקרים, ויטמין זה יכול למנוע מחלות לב ולשמור על ערנות המוח עם הגיל. החוקרים מצאו שמחסור בוויטמין 12B וחומצה פולית מעלים את הרמה של חומצת אמינו בדם מסוג homocysteine, הגורמת למחלות לב. מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לבעיות קואורדינציה, זיכרון ועד לדמנציה. מזונות עשירים בוויטמין B12 הם בעיקר דגים ובקר. במקרה זה, תוספת של מולטי ויטמינים חיונית לנשים הרות שהן צמחוניות ונמנעות מאכילת בשר. הכמות המומלצת היא 25 מיקרוגרם ביום. המולטי ויטמינים הרגילים מכילים 2.4 מיקרוגרם, כך שמי שזקוקה לכמות גדולה יותר של הוויטמין, מומלץ שתיקח אותו בנפרד.

ויטמין D: בכל רקמה בגוף האדם יש קולטן לוויטמין D, מה שמסביר את העובדה שוויטמין זה ממלא תפקידים חיוניים רבים בגוף שלנו. הוא מחזק את העצמות, שומר על השרירים, מקל על כאבי שרירים ועצמות, מסייע בקליטת הסידן בעצמות ועשוי להקטין את הסכנה לסרטן. לדעת מומחים, אין אף ויטמין אחר שמגן על הגוף מפני מגוון רחב כל כך של מחלות. סברה נוספת היא שכמות מספקת של ויטמין D אף מגנה מפני סרטן. מחקרים הראו חד משמעית כי אצל אנשים המתגוררים במקומות שבהם אין הרבה שמש וגופם ייצר פחות ויטמין D, הסיכון לחלות במחלות כגון סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן הערמונית, היה גדול יותר. הדרך האופטימלית לקבל ויטמין D נעשית באמצעות חשיפה לשמש. חשיפה של 15-10 דקות לשמש לפחות פעמיים בשבוע, מספיקה בדרך כלל. ההמלצה היא לצאת לשמש אך ורק בשעות הבוקר, לא יאוחר מ-10, ולא להשתמש בתכשירי הגנה. לנשים שאין באפשרותן להיחשף לשמש, ההמלצה היא לאכול ולשתות מזונות מעושרים בויטמין D, כגון חלב מועשר, מיצי פירות ודגני בוקר. התצרוכת היומית המומלצת היא בין 1,000-200 יחידות בינלאומיות, בהתאם לגיל.

ויטמינים A ו-E: ויטמינים אלה מומלצים לצריכה רק בתזונה, משום שכמות יתר עלולה להיות מסוכנת. ככלל, פירות וירקות, ובפרט עלים ירוקים, מספקים ויטמינים, מינרלים וחומרים נוגדי חמצון המשפרים את המערכת החיסונית והבריאות הכללית. לגבי תוספות של ויטמינים אלו, מומלץ להתייעץ עם רופא ודיאטנית.

בחירת מולטי ויטמין

מזון בריא, כגון: דגנים מלאים ופירות וירקות, הוא המקור הטוב ביותר לוויטמינים ומינרלים. רובנו לא מצליחים לקבל את כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים מהתפריט היומי, ולכן מומלץ למבוגרים בכלל ולנשים הרות בפרט, לקחת מולטי ויטמין אחד ביום. אמנם מגוון בחיים הופך אותם למעניינים יותר, אך כשמגיעים לחנויות הטבע או הפארמים, אפשר לבלות שעות בין המדפים בתהיות מה לבחור: כדוריות או גומי ללעיסה? מולטי ויטמין רגיל או פורמולות לגיל או למטרה מיוחדת? עם תוספת צמחים או בלי?

פרופסור בלומברג, מומחה לתזונה מאוניברסיטה טאפט, ממליץ לבחור במולטי ויטמין המכיל כמעט 100 אחוז מהתצרוכת היומית המומלצת מהוויטמינים והמינרלים החיוניים. "אין לצפות לקבל את הכמות המומלצת של הסידן בגלל מגבלות גודלו של הכדור", הוא אומר, "כיוון שיהיה גדול מדי לבליעה. צריך להשלים את הסידן עם מזונות כגון חלב, גבינה, ברוקולי וכדומה. במידת הצורך, ועל פי המלצת רופא, ניתן להשלים את המחסור עם כדור סידן, ביחד עם המולטי ויטמין". המלצה נוספת שהוא נותן לנשים הרות בבחירת מולטי ויטמין, היא לבדוק שהוא מכיל לפחות 400 מיקרוגרם של חומצה פולית.

מספר ויטמינים ומינרלים עלולים להיות רעילים בריכוזים גבוהים מדי. למשל, ברזל, כרומיום, סלניום וויטמין A. לכן חשוב לבדוק שהריכוז שלהם אינו עולה על הכמות היומית המומלצת. צריכה של ויטמין A מעל הכמות המומלצת, עלולה לגרום לפגמי לידה ולשברים בעצמות נשים הנמצאות בגיל המעבר.

עוד ממליץ פרופ' בלומברג להימנע ממולטי ויטמינים המכילים תוספות של צמחים כמו גינגו, אצות ואנזימים. לדבריו, הוויטמינים והמינרלים נחקרו במשך שנים רבות, אך עדיין אין מספיק נתונים על התוספות הללו. הצמחים אינם מזינים והם מיועדים לטיפולים מאוד מוגדרים. מי שצריך גינגו, מומלץ שיקח אותו בנפרד ובמינון הנדרש. ההמלצה חשובה במיוחד לנשים בהריון ומיניקות, כיוון שלא ידוע האם התוספות הללו בטוחות לשימוש.

לוטי זילברמן היא יועצת בנושאי בריאות, סביבה וטוקסיקולוגיה.

הכתבה פורסמה במקור במגזין "הורים וילדים", גיליון 231.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום