אסתמה של העור

(0)
לדרג

20% מהילדים סובלים מהמחלה, המתפרצת בעיקר בתקופות של מתח. שימוש בתכשירים מתאימים ישפיע על גילוייה ואף על העלמותה

מאת: אמיר קליי

אסתמה של העור שכיחה בגיל הילדות ונגרמת בעיקר בגלל מתח ולחץ, מזג אוויר בעייתי וזיהומים סביבתיים. המחלה מתפרצת בתקופת האביב והקיץ בעיקר בגלל חום וזיעה, היוצרים התקפות גרד קשות, והיא דומיננטית יותר באזורים מתועשים. לפי מחקרים וסטטיסטיקות, בעוד עשר שנים כ-30% מילדי העולם יסבלו מאסתמה של העור, ATOPIC DERMATITIS. כיום שכיחה המחלה אצל כ-20% מילדי העולם, ובישראל נצפתה עלייה מיוחדת בהתפרצות המחלה בתקופות של מתח בטחוני.

העור הוא איבר חישה שדרכו אנחנו מגלים את העולם. עבור ילדים הוא משמש פעמים רבות כאמצעי תקשורת עם הסביבה. מצב העור משפיע על זיהוי ה"אני" ועל ההערכה העצמית שלנו. אטופיק דרמטיטיס מתפרצת גם במצבי מתח קשים, כגון: שינויים במשפחה כמו גירושים או מוות, שינויים בסביבת מגורים, בעיות חברתיות, שינויים גופניים ועוד. המחלה מתגלה בגילאי 3-6 חודשים ועד גיל 5. הסטטיסטיקה מורה שלבנות נטיה גדולה יותר לחלות באטופיק דרמטיטיס ושהמצב שכיח יותר בשכבות סוציו-אקונומיות גבוהות.

טיפול נכון ושימוש בתכשירים מתאימים ישפיעו לטובה על התפרצויות נוספות ואף על העלמות המחלה. אטופיק דרמטיטיס היא גם שילוב של נטיה גנטית בשילוב פעילות מערכת החיסון וכישלון של העור להוות מחסום בפני מולקולות שונות. במחקרים שנעשו בארצות הברית עלה כי: הוצאות טיפול במקרה בינוני עומדות על כ-1,700 דולר, לכן לפני שלב חיפוש פתרונות פלא, כדאי לדעת כמה דברים על המחלה ודרכי טיפול בה.

זיהוי המחלה ודרכי טיפול

המחלה מתחילה בעור יבש מאד ופריחה באזורים, כגון: ברכיים, מרפקים, פנים, צוואר, חזה עליון ומפשעות (אצל מבוגרים). כיום אין טיפול מוחלט והתכשירים הקיימים בשוק מאפשרים לחולה שגרת חיים רגילה וטובה יותר. כל טיפול מתחיל בהיגיינה מוקפדת וממשיך בטיפול רפואי מתאים. מומלץ לטבול באמבטיה עם שמנים מיוחדים (עדיף על פני מקלחת), סבונים אנטי ספטיים, ניגוב הגוף עם מגבת רכה בפעולות ספיגה (ולא שפשוף) ומריחת קרם לחות המשמר את המים שחדרו לעור בזמן האמבט.

^^ביגוד^^

בגדים קלים וצמודים (כדי למנוע את שפשוף העור). עדיף להמנע מבגדי צמר. אפשר לגזור את הפתקיות הצמודות לבגדים כדי למנוע גרד.

^^תנאי סביבה^^

מומלץ להמנע מסביבה חמה מדי היוצרת גרד ובגדים, אשר יוצרים הזעת יתר.

^^פסיכולוגיה^^

תועד קשר בין לחץ והחמרה במצב אטופיק דרמטיטיס, לכן מומלץ אורח חיים המפחית לחץ וגם המנעות מעישון. מחקר מקיף הראה שילדים לאמהות שעישנו במהלך הריון או בתקופת ההנקה, היו בגורם סיכון גדול יותר לחלות במחלה בהשוואה לילדים לאמהות שלא עישנו.

בחירת תכשירים מתאימים

חשוב להתייעץ עם מומחה או רופא עור. מומלץ להשתמש במשחות שלא מכילות קורטויזון מכיוון שהן יעילות בטווח הקצר, אך בטווח הארוך יש להן תופעות לוואי רבות, כגון: העור נעשה דק יותר ויש פגיעה בעצמות. משחות המכילות תמציות צמחיות יכולות לעזור ביעילות הקרובה לפעילות של משחות סטרואידים ללא הנזק ותופעות הלוואי. הסינים משתמשים בצמח הליקוריץ' במשך מאות שנים במשחות לטיפול בבעיות עור. הצמח נבדק במחקרים, והתגלה כבעל פעילות נוגדת דלקת ובמבחנים לאורך זמן יעיל יותר בטיפול באטופיק דרמטיטיס.

מומלץ להשתמש במשחות המכילות אחוז גבוה של שומן וכן בחומרים שבאופן פעיל אוגרים לחות. כדאי להשתמש במשחות שאינן מכילות אלכוהול, שמייבש את העור, ולהשתמש בסבונים שאינם מייבשים את העור בכלל, ובסבונים שפותחו עבור בעלי עור רגיש בפרט. סבונים בעלי תרכובות צימחיות אנטי אלרגניות מומלצים במיוחד.

אמיר קליי עוסק ברפואת עור ורפואה אינטגרטיבית.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה ובפורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום