השמנה: זה בגנים

(0)
לדרג

לאחרונה פורסם שנמצא הגן האחראי להשמנה. אולם, המפתח למשקל תקין הוא עדיין לאכול פחות ולהקפיד על פעילות גופנית

מאת: לבנה זיגל

השמנה הפכה בשנים האחרונות לבעיה עולמית מרכזית. ארגון הבריאות העולמי מעריך ש-1.6 ביליון מבוגרים מוגדרים כסובלים מעודף משקל ו-400 מיליון מוגדרים כשמנים. עוד מעריך הארגון כי עד 2015 מספר האנשים הסובלים מעודף משקל יעלה, ו-2.3 ביליון יסבלו מעודף משקל ויותר מ-700 מיליון יוגדרו כשמנים.

השמנה אינה רק עניין של אסתטיקה, אלא בעיה רפואית. מחקרים רבים מצביעים על כך שאנשים שמנים הם בעלי סיכון גבוה יותר ללקות במחלות סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, אירועים מוחיים ואף סוגים מסוימים של סרטן.

כיצד ניתן להעריך השמנה?

העולם הרפואי מעריך השמנה על פי מדד מסת הגוף, הנקרא BMI .BMI הנו היחס בין משקל הגוף (מבוטא בק"ג) לגובה בריבוע (מבוטא במטר בריבוע). עודף משקל מוגדר כאשר ערכי BMI נעים בין 30-25 ק"ג/מ2. השמנה מוגדרת כאשר ערכי BMI גבוהים מ-30 ק"ג/מ2. השמנה נוצרת בדרך כלל כאשר נוצר מאזן אנרגיה חיובי הנובע ממיעוט בפעילות גופנית, והגברה של צריכת מזון.

לאחרונה הופיעו כותרות חדשות בכל אמצעי התקשורת המצביעות על הקשר בין גנטיקה והשמנה. קשר זה נמצא על ידי שתי קבוצות חוקרים האחת מאוניברסיטת אוקספורד והשנייה מבי"ס לרפואה Peninsula. המחקרים נפרסו לאורך כ-12 שנים, וזוהה בהם הגן הנקרא FTO. גן זה הוא, כנראה, הגן המבקר את המשקל.

החוקרים ביצעו סקירה של גנים ב-2,000 אנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 מול קבוצת הביקורת, שמנתה 3,000 אנשים בריאים. במהלך המבדקים מצאו החוקרים קשר גבוה בין BMI לבין אלל של גן הנקרא FTO. אלל הוא אחת מתוך כמה צורות מולקולריות אפשריות של אותו גן המצוי באותו אתר, במיקום קבוע, בכרומוזומים הומולוגיים. כל אלל עשוי להיות בעל רצף נוקליאוטידים ייחודי ויהיה אחראי לביטוי שונה של אותה תכונה תורשתית.

בעקבות ממצאים אלה הורחב המחקר, ונאספו עוד 37,000 דגימות דם מאנגליה ומפינלנד. סיכום של 39,000 דגימות העלה את הממצאים הבאים: אנשים הנושאים אלל אחד של הגן FTO סיכוייהם לסבול מעודף משקל גבוהים ב-30% מאנשים שאינם נושאים את הגן. נשיאת שני אללים של הגן FTO מעלה את הסיכון להפוך לאנשים בעלי עודף משקל של כשלושה ק"ג ב-70%, לעומת אנשים ללא גן זה. הערכת החוקרים היא כי כל אדם אירופאי לבן שישי נושא שני אללים של גן זה.

כאמור, גן FTO נבדק באוכלוסייה הסובלת מסוכרת סוג 2. אנשים הסובלים מהשמנה בעלי סיכוי גבוה יותר לפיתוח סוכרת סוג 2. קיומו של אלל אחד של FTO יכול להעלות את הסיכון של אדם שמן ללקות בסוכרת סוג 2 ב-25%, ונוכחות של שני אללים מעלה את הסיכון ב-50%.

המדענים מדגישים כי הנוכחות של גן זה אינה יכולה להסביר עודף משקל של 30-20 ויותר ק"ג מטווח הנורמה. עודף משקל גבוה שכזה דורש טיפול בדרכים המקובלות. יש צורך בשינוי הרגלי חיים - הגבלת התזונה מחד, ומאידך הגדלת ההוצאה האנרגטית על ידי הגברה של הפעילות הגופנית. במקביל יש צורך לטפל גם בצלע השלישית, החשובה לא פחות - האכילה הרגשית.

מחקר זה תם ולא נשלם. יש צורך להמשיך את הסקירה של גן זה גם באוכלוסיות נוספות כמו אוכלוסיית דרום אסיה והאפרו-אמריקנים בארה"ב. אולם המחקר יכול בהחלט למנף את המחקרים בנושא ההשמנה באוכלוסייה הכללית. הוא משמש כלי חשוב בהבנה מדוע משקלם של אנשים מסוימים גבוה יותר מזה של אנשים אחרים. תגלית זו בהחלט תוסיף להבנת מגפת ההשמנה העולמית ולטיפול בה.

הכתבה פורסמה במקור באתר וינגייט.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום