ניפוץ מיתוסים בנושא מיגרנה

(0)
לדרג

מיגרנה היא מחלה בעלת מיתוסים רבים, ואלה מעצם קיומם אינם תמיד נכונים. כל האמת, בכתבה שלפניכם

מאת: ד"ר רחל הרינג-חנית

"לא הערב, כואב לי הראש...", סטנדאפיסטים רבים כבר סיפרו בדיחה בנושא כאב הראש הנשי, והמוני גברים האשימו את נשותיהם על השימוש בתירוץ זה כדי להימנע ממגע אינטימי. ישנם רבים בקרב האוכלוסייה הסובלים ממיגרנה - מחלה בעלת מיתוסים רבים, אשר חלקם אינם נכונים ועלולים לפגוע ביעילות הטיפול בה.

עשרה מיתוסים בנושא המחלה הנשית - מיגרנה

^^מיגרנה היא מחלה נשית - נכון.^^ המיגרנה היא מחלה כרונית הפוגעת יותר בנשים בעולם המערבי (כ-18% מהנשים לעומת כ-6% גברים) החל מגיל 7. עד אז מיגרנה שכיחה יותר בגברים.

^^טיפול במיגרנה באמצעות כדורים גורם להשמנה - לא נכון.^^ תלוי בסוג התרופה. טיפול מניעתי במיגרנה באמצעות התרופה טופמקס דווקא מוריד במשקל. לעומת זאת, טיפול באלטרול, דרלין או דפלפט עלול לגרום לעלייה במשקל.

^^מיגרנה נעלמת לאחר הפסקת המחזור - נכון.^^ המיגרנה אכן יכולה להיעלם לאחר הפסקת המחזור, אך רק בקרב אותן נשים שהתקפות המיגרנה שלהן התעוררו במהלך המחזור החודשי ונעלמו לחלוטין בהריון.

^^מיגרנה היא סימפטום ולא מחלה - לא נכון.^^ מיגרנה דורגה על-ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כמחלה חמורה הגורמת לנכות ופוגעת בתפקוד התקין.

^^משככי כאבים מסייעים בכל כאב ראש - לא נכון.^^ משככי כאבים מסייעים רק במידה ותדירות התקפי המיגרנה הינה פחות מ-4 פעמים בחודש. אחרת, נטילת משככי כאבים עלולה בעצמה לגרום לכאב ראש או להתקף מיגרנה. במקרה כזה מומלץ לטפל באמצעות טיפול מניעתי יומיומי, כגון: טופמקס, דפלפט, אלטרול או דרלן.

^^ילדים אינם נוטים לסבול ממיגרנה - לא נכון.^^ המיגרנה יכולה להופיע גם אצל ילדים ואפילו אצל תינוקות. כיום, 3-15% מהילדים סובלים ממיגרנה (תלוי בגיל).

^^מיגרנה היא מחלה פסיכוסומאטית - לא נכון.^^ מתח יכול להיות גורם שיעורר התקף מיגרנה, אך לא הסיבה למחלה.

^^שוקולד מעורר התקף מיגרנה - נכון.^^ שוקולד אכן עלול לעורר התקף מיגרנה אך לא אצל כל הסובלים. יש קשר ישיר לסוג ולכמות - לשוקולד מריר יש סיכוי גבוה יותר לגרום להתקף לעומת שוקולד חלב, כיוון שיש בו יותר קקאו.

^^יש קשר בין מיגרנה לקפאין - נכון.^^ צריכה גדולה מדי של קפאין (מעל 3 כוסות קפה או קולה ביום), או הפסקה פתאומית של צריכת קפאין עלולה לעורר התקף. למרות זאת, בזמן שמתחיל התקף, מומלץ לשתות קפה (במיוחד קפה שחור), כיוון שהוא גורם לכיווץ כלי הדם (כאב הראש נובע מהתרחבות כלי דם) ויכול להפסיק את ההתקף.

^^מיגרנה היא מחלה משפחתית - נכון.^^ ל-70-80% מהסובלים ממיגרנה יש בן משפחה הסובל גם הוא מהמחלה.

ד"ר רחל הרינג-חנית היא נוירולוגית.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום