צ'י קונג: סוד התנועה היעילה

(0)
לדרג

על-פי תורת הצ'י קונג, ישנה משמעות רבה לביצוע תנועות היוצרות דינמיקה אנרגטית. תרגול נכון יביא לחיבור בין היין ליאנג

מאת: גרשון קום

צ'י קונג היא תורת תנועת גוף, מקורה בסין וראשית פיתוחה לפני אלפי שנים. השיטה היוותה השראה לפיתוח אמנויות לחימה, לצד היותה שיטת תנועה טיפולית. הרעיון המרכזי בתורה זו הוא יצירת דינמיקה אנרגטית במערך ערוצי האנרגיה בגופינו המכונים בראיית הרפואה הסינית: מרידיאנים ובמרכזי האנרגיה שבנו. האתגר של מתרגלי שיטת תנועה זו היא לבצע את תרגילי הצ'י קונג כדי שתתבצע דינמיקה אנרגטית: הנעה, חיזוק, פיזור אזורים חסומים ובשלב מתקדם יותר, יצירת קשר אנרגטי עם המרחב.

היין והיאנג

^^מהו הסוד של תרגום תנועת גוף ליצירת דינמיקה אנרגטית זו?^^

לצורך כך עלינו לראות את גופינו כמיקרוקוסמוס של העולם כולו, וכן עלינו להכיר את החוקים האנרגטיים המנהלים את הקוסמוס בהתמדה, ללא סטיות ונפילות בצורה מאוזנת כדוגמת זריחה ושקיעת השמש.

שני הכוחות האנרגטיים הבסיסים ביותר, הם היין והיאנג, הנמצאים בכל מקום שנביט ומבטיחים איזון ודינמיקה יוצרת מרמת הקוסמוס ועד רמת התא. באימוני הצ'י קונג, אנו מרבים להזכיר ולהזדהות עם כוחות ה-Yin וה-Yang.תנועת צ'י קונג כאפליקציה לחימתית וכאפליקציה אנרגטית לא תהיה אמיתית ונכונה, אם לא נשלב בה סממני יין ויאנג.

בפרק 42 של הטאו טה צ'ינג נאמר כך: "הטאו הוליד את האחד, האחד הוליד את השניים, השניים הולידו את השלושה, השלושה הולידו את כל הדברים הקיימים". Martin Palmer כותב בספרו "טאואיזם" על כך: "הטאו הוא המקור המוחלט לכל אשר קיים... מתוך הטאו נוצרו השניים, אלה הם הכוחות התאומים היין והיאנג.... ובכלל זה, הזכר והנקבה היוצרים את האדם. זהו השילוש של שמיים (יאנג), ארץ (יין) וביניהם האדם".

^^היתכן שהרעיון הנ"ל המובא בפרק 42 של הטאו צ'ינג, מקביל לזה המופיע בספר בראשית פרק א' בסיפור הבריאה?^^

יתכן: "...והארץ היתה תהו ובהו וחושך על פני תהום ורוח אלוהים מרחפת...(האם זוהי הקבלה לרעיון הטאו? יתכן) ..... ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור. וירא אלוהים את האור כי טוב ויבדל אלוהים בין האור ובין החושך...(האם זוהי הקבלה ליאנג - כאור והקבלה ליין - כחושך? יתכן).

^^המיתולוגיה היפנית^^

רעיון דומה ניתן למצוא גם במיתולוגיה היפנית. יעקב רז, בספרו המיתולוגיה היפנית, כותב כך: " לפני שהיו כוח וצורה, והתוהו רק התחיל להתגבש, ולא היה עדיין כינוי ושם ושום דבר עוד לא נברא, מי יכול לדעת את הצורה...." (האם זוהי הקבלה לרעיון הטאו? יתכן). בהמשך הוא כותב: "...ורק אז התחילו להופיע זוגות של אלים, אל זכר ואל נקבה ... איזאנאגי נו מיקוטו, הזכר שמזמין, ואיזאנאמי נו מיקוטו, הנקבה שמזמינה..." (האם זוהי הקבלה ליאנג - הזכר וכוח היין המזוהה כנקבה? יתכן) .

משמעות המושגים יין ויאנג

היין והיאנג הם כאמור כוחות אנרגטיים, היוצרים דינמיקה קבועה ומאוזנת בכל רמה שהיא בקוסמוס כולו. את היאנג נוכל לזהות: כחיצוני, קשה, זכרי, חם, עליון, אדום, מילולי, שחצני, זריחה, פריחה, התקפי, קיץ, מהיר, רועש ואש. את היין נוכל לזהות כתכונות הפוכות לאלה של היאנג.

עקרונות היין והיאנג

היין והיאנג הם כוחות מנוגדים אך משלימים זה את זה. כדוגמאת היום והלילה היוצרים את היממה.
בין היין והיאנג יש תלות הדדית למרות היותם מנוגדים. פעולת שריר מורכבת ממתיחת השריר ומשחרורו.
השפעה הדדית: חוסר יין יגרום לעודף יאנג. וההפך.
בין היין והיאנג מתקיימת זרימה כל העת בכדי להבטיח דינמיקה.

תרגול

מכיוון שאנו מניחים שהאדם הוא חלק מהיקום ולא נפרד ממנו, אנו יוצאים מנקודת הנחה שהאדם הוא בבחינת מיקרוקוסמוס של היקום. לכן נקפיד בביצוע תירגול צ'י קונג בניואנסינים תנועתיים, בכדי לשלב את כוחות היין והיאנג בתנועה. לצורך כך נקפיד על מספר עקרונות:

^^יאנג מזוהה עם חלק התנועה המוחצנת^^

ביטוי גופני- נפשי ליאנג יתבטא במספר נקודות:

שאיפה מלוא הריאות. מהיבט פיזיולוגי אנו שואפים לריאות דרך האף. ברמה התודעתית נדמיין שאיפה בעזרת כל תאי הגוף עמוק אל תוך הרקמות ומשם הלאה לתוך מח העצמות. באותה עת, נזרים את האוויר הנשאף דרך האף אל בית החזה ומשם אל הבטן התחתונה אל הדאן-טיין, מרכז האנרגיה הפיזי והנפשי של כל אחד מאיתנו.

בעת ביצוע אקט יאנגי, נעביר מעט מאד ממשקל הגוף אל קדמת כף הרגל, זאת בזמן שכף הרגל כולה מצוייה כל העת במגע מלא עם הקרקע.

בעת ביצוע אקט יאנג, נחוש את פתיחת החזה והתרוממות חוליית ה-Atla, המחברת בין עמוד השדרה לגולגולת, כאילו היא לוקחת אותנו מעלה לאין סוף ואף מותחת כך את עמוד השדרה.

בעת ביצוע אקט יאנגי, נזדהה ברמה התודעתית עם תופעת הזריחה, צמיחה, הצלחה, הובלה מבקיעה קדימה ופריחה.

^^יין מזוהה עם חלק התנועה המכונסת פנימה^^

ביטוי גופני- נפשי ליין יתבטא במספר נקודות:

נשיפה מגוף המתרגל החוצה. מסלול הוצאת האוויר הפוך לזה המתואר בפעולת השאיפה. כמו-כן, נשלב קירוב קצה תחתון של עצם בית החזה (Sternum) אל הטבור, בכדי למצות את תהליך הנשיפה. המנח של פלג גוף עליון יהיה כמעין בוכנה היורדת בציר אנכי כלפי מטה.

בעת ביצוע אקט ייני, נעביר מעט מאד משקל גוף אל העקבים של כף הרגל, זאת בזמן שכף הרגל כולה מצוייה כל העת במגע מלא עם הקרקע. נבצע פעולה זו כאילו אנו חשים שאנחנו נדחפים בזוית של ארבעים וחמש מעלות לתוך הקרקע-מתחפרים עם העקבים בקרקע. מפוזיציה זו, נבצע בבוא העת זינוק סמוי, איטי ואנרגטי למנח יאנג בתזמון הנכון.

בעת ביצוע מנח יין, ברמה התודעתית, נאפשר לעצם הזנב(Coccyx) , להוביל אותנו עמוק אל הקרקע .

באותם תרגילים בהם משולב אקט ספיראלה, ביצוע החלק הייני של התרגיל יהיה מלווה גם בסיבוב האגן לצד.

בעת ביצוע יין, נזדהה עם תופעת הנסיגה לאחור ואל תוך עצמנו, לשם התגלות העוצמתית והשליטה במרחב לעתיד לבוא.

כל מי שהתנסה באימון צ'י קונג, חווה את הניגודיות הקיימת באימון. מחד-ביצוע מוטורי לא מורכב מידי, ומאידך-האתגר שבהכלת אין ספור תובנות ובניואנסינים פיזיים ומנטאליים שיש להכיל בתנועה. המאמר כאן דן במרכזי שבהם: הכלת רעיון היין והיאנג בתירגול צ'י קונג בכדי להשיג דינמיקה אנרגטית על כל החיובי המשתמע מכך. אמצו את הצ'י קונג כדרך חיים.

גרשון קום הוא מורה בכיר לצ'י קונג טיפולי ומנהל את פורום צ'י קונג וטאי צ'י.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום