סכיזופרניה? לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

סקר חדש: חלק ניכר מהציבור מגלה בורות ביחס למחלת הסכיזופרניה. ההשלכות: חוסר סובלנות וריחוק. הפיתרון: מודעות והבנה

מאת: מערכת zap doctors

סכיזופרניה מעוררת קשת רחבה של תגובות: החל מסטיגמות, דרך ידיעה והבנה שגויות ועד בורות מוחלטת. כל אלה מעוותים את המציאות והיחס כלפי חולי סכיזופרניה. סקר חדש מגלה כי חלק גדול מהציבור בישראל עדיין מגלה בורות וחוסר ידע לגבי ההגדרה המדויקת של מחלת הסכיזופרניה. לשאלה מהי ההגדרה המתאימה למחלת הסכיזופרניה, ציינו 38.8% מהנשאלים כי ההגדרה היא פיצול אישיות ועוד 19.3% מהנשאלים ציינו כי אינם יודעים מהי ההגדרה. לעומתם ענו 38.5% מבין הנשאלים כי ההגדרה לסכיזופרניה היא אובדן האבחנה בין מציאות לדמיון.

בהמשך הסקר, ולאחר שהובהר לנשאלים כי ההגדרה המדויקת לסכיזופרניה היא מחלת נפש קשה ונפוצה הפוגעת ברוב תחומי התפקוד המנטאלי והחברתי, בתפיסה ובחשיבה, נשאלו הנסקרים לגבי מידת סובלנותם כלפי שכן או חבר לעבודה שאובחן כחולה סכיזופרניה. חלק גדול מהנשאלים גילו חוסר סבלנות בכל הנוגע לקרבה ולקשר לחולי סכיזופרניה בסביבת המגורים והעבודה שלהם.

מגורים ליד חולים

כבר בשאלה הראשונה נתבקשו המראויינים להשיב: אם יגלו כי אחד משכניהם סובל מסכיזופרניה, ולאור המידע שקיבלו על הגדרת המחלה, באיזו מידה ישפיע הדבר על הרגשתם כאשר יהיו בקרבתו? חלק גדול מציבור הנשאלים (39%) ציינו כי הדבר ישפיע על הרגשתם, (מתוכם 12.9% ציינו כי הדבר ישפיע מאד, ו-26.1% ציינו כי הדבר די ישפיע). 11.3% מהנשאלים ציינו כי אינם יודעים באיזו מידה הדבר ישפיע עליהם.

מתברר כי העובדה שחולה סכיזופרניה יגור בקרבתם של אנשים משפיעה על מגזרים באוכלוסייה באופן שונה: נשים יושפעו יותר מגברים מעובדה זו (44.4%, לעומת 32.9% בהתאמה). אקדמאים יותר מבעלי השכלה על-תיכונית (45.7% אקדמאים, לעומת 35% בעלי השכלה על תיכונית). בעלי השקפה דתית (46.4% מהחרדים והדתיים ציינו כי יושפעו, לעומת 36.8% מהמסורתיים ו-37.4% מהחילונים).

חוסר סובלנות בסביבת העבודה

גם בכל הנוגע לעבודה בסביבתם של חולי סכיזופרניה, גילו הנשאלים חוסר סובלנות. כאשר נשאלו האם יפריע להם שחולה סכיזופרניה ישולב במקום עבודתם השיבו כשליש מהנשאלים (32.8%), כי העובדה שאחד משכניהם סובל מסכיזופרניה תשפיע על הרגשתם כאשר ישהו בקרבתו, וכ-14% מהם דיווחו כי אינם יודעים כיצד הדבר ישפיע עליהם.

בניגוד לחשש בקרבה למקום המגורים, דווקא במקום העבודה גברים חוששים יותר מנשים כי שילוב חולה סכיזופרניה בעבודתם ישפיע על הרגשתם (35.6% גברים, לעומת 29.5% מהנשים). צעירים יותר ממבוגרים מגלים פתיחות לגבי שילוב חולה סכיזופרניה בסביבת עבודתם - 56% מבני 18-34, לעומת 46.7% מכלל בני 55 פלוס. עוד נמצא כי יותר ילידי הארץ, לעומת עולים חדשים מגלים פתיחות לנושא - 59.5% מקרב ילידי הארץ דור שני ציינו כי לא יחששו משילוב חולה סכיזופרניה במקום עבודתם, לעומת 44.1% מקרב העולים החדשים שציינו זאת.

חוסר מודעות למחלה

לדברי הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ': "לאור ממצאי הסקר, נראה כי עדיין קיימת בציבור בורות בכל הנוגע למחלת הסכיזופרניה וחלק גדול מהנשאלים מגלה חוסר סובלנות כלפי החולים. יש להביא לידיעת הציבור כי בשנים האחרונות נכנסו לשימוש תרופות אנטי פסיכוטיות חדשות, וביניהן תרופה ארוכת טווח מהדור החדש הניתנת בהזרקה אחת לשבועיים וכלולה בסל התרופות".

על פי ד"ר רבינוביץ', "פתרונות אלו מאפשרים לחולים תפקוד תקין בקהילה, מגדילים את תקופת השהות בין התקף להתקף ומצמצמים את מספר האשפוזים. לאור זאת, ראוי כי מערכת הרפואה, לצד עמותות לשיקום חולי הנפש, יפעלו נחרצות להעלאת המודעות בקרב הציבור לכך שתרופות מהדור החדש מאפשרות לחולי הסכיזופרניה תפקוד כמעט 'נורמלי' בקהילה".

הסקר בוצע על-ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עבור חברת התרופות יאנסן סילג, בקרב 500 גברים ונשים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום