אלרגיה: מרגישים שהאביב הגיע

(0)
לדרג

מהי אלרגיה ומהם תסמיניה? כיצד לטפל בעיניים הדומעות, באף הנוזל ובעור המגרד? לרגל האביב המתקרב: מדריך מקוצר לאלרגיה

מאת: מערכת zap doctors

כ-20% מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיה, רבים מהם בעקבות פריחת האביב. תגובה אלרגית הינה תגובה לחומר אלרגן, כגון: אבקנים, קשקשים של בעלי חיים, סוגי מזון, קרדיות אבק וכדומה. בתגובה לאלרגן, המערכת החיסונית משחררת חומרים כימיים, כמו היסטמינים, הגורמים להופעת תסמיני האלרגיה הבאים לידי ביטוי בנזלת, גירוד בעיניים או באף, דמעות, גירוי בעור התעטשויות, חרלת (סוג של פריחה מעקצצת), צפצופים וקוצר נשימה.

לאנשים הסובלים מאלרגיה רגישות יתר לאבק, פריחה/צמחים, חיות או פרוות, חומרים כימיים או לזיהום אוויר. מגיסטר אלברט מורדי, מסביר: "האלרגנים מושפעים גם מזיהום האוויר שגדל ופוגע במערכת החיסונית, מתזונה יומיומית אשר אינה מספקת את כל הוויטמינים המחזקים את המערכת החיסונית ומעשן מכוניות".

טיפים למניעת אלרגיה

כדאי לשים לב היכן נתקפים יותר באלרגיה. ככל שקיים יותר מידע על המקום והזמן המעוררים את האלרגיה, קל יותר לאבחן אותה ולמצוא לה פתרון.

מומלץ לשמור על חלונות סגורים בבית, בעיקר בחדר השינה, ואף להימנע מאוורור בתקופת הפריחה. התפשטות אבקני העצים, בתנאים רגילים וללא רוח, מתרחשת בטווח של 70 מטר. כשיש רוחות, האבקה מתפשטת למאות מטרים ויכולה לעוף למרחק של כמה קילומטרים.

רצוי להמעיט בשימוש בחפצים צוברי אבק, בבית בכלל ובחדר השינה בפרט, כגון: וילונות, שטיחים וכדומה. עם זאת, קיים תרסיס מיוחד שניתן לרסס על אריגים בבית, באופן שמחסל את קרדית האבק בבית. כמו כן, קיימים כיום שואבי אבק מיוחדים השואבים את קרדית אבק הבית.

מומלץ ליטול תרופות אנטי-היסטמיניות עם תחילת העונה על מנת למנוע את האלרגיה. ניתן לרכוש את חלקם בבית המרקחת ללא מרשם רופא.

במידה וידוע הזמן והמקום בהם נתקפים באלרגיה, כדאי ליטול אנטי היסטמין מבעוד מועד. לדוגמא, לפני טיול בחיק הטבע.

כדאי להימנע מחשיפה לגורם האלרגיה.

מומלץ לחזק את המערכת החיסונית על ידי נטילת כדורי ויטמין C המסייעים במניעה.

מומלץ לא לעשן, הן לסובלים מאלרגיה והן לסובבים אותם, היות ועשן הסיגריות מגרה את מערכת הנשימה.

את פריחת האביב לא ניתן למנוע, אך את תופעות הלוואי של האלרגיה בהחלט כן. אנטיהיסטמינים הינן תרופות הבולמות את פעולת ההיסטמינים ומטפלות בתסמיני האלרגיה. ההיסטמינים אחראים לנזילה מהאף, לגירוד בעיניים וגירוי בעור ולתסמינים אחרים של אלרגיה.

"מניסיון של 20 שנה בקהילה, דרך הטיפול הנפוצה ביותר בתופעת האלרגיה הינה שימוש בתרופות אנטי הסטמיניות המשפיעות מיידית, וגורמות לתופעות האלרגיה להירגע לפרקי זמן ממושכים", אומר אלברט מורדי. "כיום ישנן תרופות לטיפול באלרגיה, ללא מרשם רופא (למשל, זילרג'י - תרופה לטיפול בתופעות האלרגיה), אשר משפיעות במהירות תוך נטילת כדור אחד ליום. הטבליות מהדור החדש אינן גורמות לתופעות לוואי של טשטוש או נמנום הפוגעות בתפקוד היומיומי. מומלץ לסובלים מאלרגיה באביב לקחת טבליות לטיפול באלרגיה בתחילת בעונה".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום