"המערכת לא ערוכה לטיפול בחולים"

(0)
לדרג

לרגל שבוע בריאות הנפש שנערך בסימן מניעת התאבדויות, מבקר ד"ר גיורא הידש את מדיניות משרד הבריאות, שמבטיח להוסיף תקציב

מאת: מערכת zap doctors

במדינת ישראל ישנם כ-400 מקרי התאבדויות מדי שנה. הנתון מדאיג הזה עולה בעקבות ציון שבוע בריאות הנפש, שנערך בסימן מניעת התאבדויות ועזרה למשפחות, שאמורות להתמודד עם הפצע המדמם. לשם השוואה: מספר ההרוגים מתאונות דרכים עומד על כ-450 הרוגים בשנה, נתון המעיד על חומרת הנושא.

נשאלת השאלה אם כן מדוע מדינת ישראל אינה מקצה מספיק משאבים כדי להתמודד עם תופעת ההתאבדויות, כפי שהיא נלחמת בנגעים וחולאים אחרים. שאלה נוספת שחשוב להעלות לסדר היום היא מדוע נושא זה לא מקבל חשיפה תקשורתית בהשוואה, למשל, לתאונות דרכים?

"הנושא כרוך באלמנט של בושה"

"זה נושא מעניין שאין לו מספיק יחסי ציבור מצד אחד, ומלווה בפחד ובסטיגמות שחשוב להילחם בהן, מצד שני", מסביר ד"ר גיורא הידש, מנהל פורום פסיכיאטריה, לאתר דוקטורס.

לדבריו, "בדרך כלל אדם הרוצה להתאבד שולח אותות וסימנים שהוא זקוק לעזרה. במקרים רבים הסביבה לא רואה אותות אלה, ובוחרת להתעלם מהם. למשפחה קשה להתמודד עם סיטואציה שבה יקירה החליט להתאבד, התמודדות המלווה בתחושת אשם, ודווקא בגלל זה היא זקוקה לתמיכה ועזרה. רק מי שהיה במקום הזה יכול להבין את המצוקה".

ד"ר הידש מוסיף כי אין כיום גוף מקצועי המתמודד עם נושא זה. "כיום, כל המערכת נמצאת במצב של אי ספיקה, ולא ערוכה לטיפול בחולים. התמודדות עם מישהו שמראה סימני התאבדות ו/או עם משפחה שאמורה להתמודד עם האובדן - אינה קיימת. נושא בריאות הנפש כרוך באלמנט של בושה. יש איזשהו טאבו סביב הנושא וצריך לשבור זאת".

הבעיה, כמו במקרים רבים, נוגעת לתקציב. למדינה אין מספיק משאבים כדי להתמודד עם נושא ההתאבדיות. עקב כך, נזנח גם הטיפול במשפחה הכואבת. פרט לכך, תופעה זו כמעט שאינה זוכה ליחסי ציבור בולטים, למרות היקפה. ימימה גולדברג, פסיכולוגית ארצית ויו"ר הוועדה הבין-משרדית למניעת התאבדות אמרה לאתר דוקטורס: "כל משפחה לאחר אובדן רשאית להגיע לאחת ממרפאות בריאות נפש בקופת החולים או דרך משרד הבריאות, כדי לקבל סיוע. בנוסף, אנשים עם פוטנציאל אובדני המגיעים לאחד המרכזים מקבלים טיפול - באמצעות שיחה או תרופה".

עוד היא מציינת כי משרד הבריאות נערך לטיפול בבעיה, כולל הקמת תוכנית לאומית בשיטות חדשניות. "השבוע התקיים כנס במרכז הקונגרסים בהשתתפות שירותי בריאות הנפש בנושא מניעת התאבדויות. פרט לכך, נכחנו בדיונים בכנסת והצגנו רעיונות חדשים. שר הבריאות מכיר בחשיבות הנושא וכבר הודיע כי יקצה לכך תקציב".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכותרפיה ובפורום פסיכולוגיה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום