טיפול משלים - על עבודת הסרוגייט

(0)
לדרג

בעקבות התחקיר בתוכנית "עובדה" בערוץ 2: אתר דוקטורס מציג בפניכם שוב כתבה מאת ד"ר אילן בירן על עבודת הסרוגייט

מאת: ד"ר אילן בירן, סקסולוג

הכתבה ששודרה בתוכנית "עובדה" ביום רביעי על המחלוקת סביב עבודת הסרוגייט, במרכזה עמד ד"ר אילן בירן, מנהל פורום סקסולוגיה, מעלה מחדש שאלות רבות אודות הנושא. כתבה שפורסמה כאן, באתר דוקטורס, לפני כשנתיים וחצי, ומובאת בפניכם שוב מנסה להסביר את הקשר שבין סקס לנפש והחיבור האוטומטי לזנות. בהמשך תוכלו להתרשם: מה מכשיר גבר או בחורה להיות סרוגייט. יצוין כי המידע שמוצג כאן שונה לחלוטין מזה שפורסם בערוץ 2. להלן הכתבה מאת אילן בירן, מנהל "מיניות" - המרכז המשולב לבריאות מינית.

מהי עבודת הסרוגייט ומה נדרש בה

עבודת בן/בת זוג חלופי (סרוגייט) כל כך שונה ואפילו מנוגדת לעבודה בזנות, ולכן מי שעיסוקו ועניינו בזנות אינו מתאים לעבוד כסרוגייט. כבר יותר מ-40 שנים מצליח טיפול זוגי התנהגותי, שפיתחו מסטרס וג`ונסון בארה"ב, לחולל פלאים בפתרון בעיות מיניות.

במודל זה בא הזוג לשיחה טיפולית, שבה הם מקבלים תדרוך לתרגול התנהגותי (מעשי). הזוג עושה בביתו "שיעורי בית", מדווח עליהם בשיחה הבאה וחוזר חלילה - שיחה ותרגול. הצלחת שיטת טיפול זו נובעת מהשילוב של הבנה פסיכולוגית עם למידה מעשית. כדי לאפשר גם למטופלים בודדים ליהנות מטיפול זה בנו מסטרס וג`ונסון את מקצוע הסרוגייט שתפקידו ללמד את המטופל ולתרגל עמו בניית זוגיות ופיתוח מיניות.

הסרוגייט הוא בן זוג חלופי במקום בן זוג אמיתי. במודל זה יש שני סוגי מפגשים טיפוליים: האחד, שיחה טיפולית עם הרופא/פסיכולוג; השני, התנסות מעשית עם הסרוגייט. מקצוע הסרוגייט מחייב אישיות, חוסן נפשי, מיניות ומוטיבציה מתאימים והוא נרכש בהכשרה ארוכה ורצינית.

זוגיות/מיניות היא מכלול מורכב של קשרים והתייחסויות בין בני זוג הכולל היבטים רגשיים, שכליים, גופניים וחברתיים מגוונים. מכלול זה נבנה באינטראקציה זוגית כשכל אחד מביא את כל-כולו לקשר (אינטימיות), וחומר הבניין לקשר הוא עיקרון ההדדיות, לפיו שני בני הזוג מוצאים בזוגיותם סיפוק למירב צורכיהם הנפשיים והגופניים.
יחסי המין בהקשר הזוגי הם הביטוי המובהק של האינטימיות וההדדיות הללו, וכמובן שאינם מתמצים במשגל המפגיש פין ופות לרגע.

בניגוד לכל האמור בזוגיות ובטיפול פסיכוסקסואלי, זנות היא עסקה מסחרית שבה צד א' משלם עבור השימוש בגופו של צד ב' לצורך סיפוקו המיני המיידי, ובכך מתמצים העסקה והקשר בין הצדדים. מעצם ההגדרה ברור שהיחסים והמניעים המעורבים במפגש בין זונה ולקוח שונים מאד מאלה שבטיפול עם הסרוגייט. לכן האישיות, המוטיבציה, ההכשרה והמטרות של הסרוגייט ממש הפוכים ומנוגדים לאלה המעונינים בזנות.

סוגיות במיניות המטופלות על ידי סרוגייט

^^שאלה:^^ אפשר לחלק את החיים שלי לשניים: עד גיל 22 הייתי מאושר. שירתתי בצבא, למדתי כלכלה באוניברסיטה ויצאתי וביליתי נהדר. לקראת יום הולדתי ה-23 יצאתי לשרות מילואים בלבנון, ושם השתנו חיי כשהתפוצץ מטען ליד השיירה בה נסעתי. נפצעתי קל אבל הצעקות של חבריי הגוססים והדם שכיסה אותי רודפים אותי עד היום. מספר פעמים אושפזתי אז ואובחנתי כ"הלם קרב". כבר עשרים שנה שלא הצלחתי להסתדר בעבודה, בקושי אני יוצא מהבית ואף אחת לא רוצה בחברתי. נדמה לי שגם החשק המיני שלי הלך והבדידות - הורגת אותי.

^^תשובה:^^ לצערי, אני חש שותפות גבוהה מאד במצוקתך, משום שחייהם של פגועי הנפש מלאים אומללות וסבל. בחיי מרבית פגועי הנפש בולטת הבדידות על רקע קשיים חמורים בתחומי הזוגיות והמיניות. בעוד שעיקר השיקום מושקע בתחום התעסוקתי, החברתי והתפקודי, הרי שמעט מושקע בשיקום זוגיות ומיניות ופגועי הנפש. דווקא האנשים שכל כך צמאים לחום, למגע ולסיפוק מתקשים לממש את מיניותם ולבנות קשר זוגי כיאות.

באופן שרירותי ניתן להבחין בשלוש בעיות עיקריות בשיקום המיני של פגועי הנפש. הראשונה היא בעיה חברתית, כשהסטיגמה של פגיעה נפשית פוגעת בסיכויים להגיע לכלל היכרות וקשר עם בני זוג. השניה, אותה נכנה "כלכלית", היא שבמשאבים מאד מוגבלים של אנשים בדרך כלל נתמכים צריך להתמודד עם בעיות קיומיות רציניות ונותרים רק מעט אנרגיה ומשאבים להשקעה בטיפוח זוגיות. הקושי השלישי נוגע לעובדה שכלים מילוליים בשיחה טיפולית לא תמיד מספיקים לרכישת מיומנויות בין-אישיות, זוגיות ומיניות. לכן,
נדרשת גישה טיפולית המשלבת הנחייה פסיכולוגית עם למידה מעשית במודל טיפולי קוגניטיבי-התנהגותי.

המודל הטיפולי המוכיח עצמו שוב ושוב מזה יותר מ 40 שנה פותח על ידי מאסטרס וג'ונסון בארה"ב, והוא טיפול התנהגותי זוגי. בשיחה הטיפולית מלבן הזוג את בעיותיו ומקבל תדרוך לתרגול המעשי אותו הוא מבצע בביתו. בשיחה הבאה מדווח הזוג למטפל (רופא/פסיכולוג) איך התקדם התרגול ומקבל תדרוך לתרגילים של השבוע הבא וחוזר חלילה. יותר מאוחר פיתחו מטפלים דגולים (כגון: הלן זינגר-קפלן בארה"ב) תוספות למודל ההתנהגותי ששמו יותר דגש על ההבנה הקוגניטיבית ועל הטיפול ברגשות של תאווה ושל חרדה, נתנו למודל הטיפולי את הצביון הקוגניטיבי-התנהגותי כמות שהוא היום וביססו את רמת ההצלחה בטיפול הזוגי מיני בתחום.

מאסטרס וג'ונסון גם התאימו את המודל הטיפולי לאנשים כמוך, שאין להם בן או בת זוג משום שקשייהם מונעים מהם יצירת זוגיות. הם פיתחו מקצוע של בני זוג חלופיים (סרוגייט) שהם מטפלים המוכשרים לשמש בני זוג למטופלים הבודדים ולעשות עימם את התרגול המעשי. כך יכול המטופל הבודד ללמוד ולהתנסות במיומנויות זוגיות ומיניות ב"תנאי מעבדה" ולצאת לחיים עם יכולת לבנות קשר ולממש את מיניותו. אנו רואים שוב ושוב שפגועי נפש עם עבר מאד מצער ומתסכל, שטיפולים רבים לא קידמו אותם לזוגיות ומיניות תקינה, הצליחו להחלץ מבדידותם בעזרת המודל הקוגניטיבי-התנהגותי או בשילוב סרוגייט.

כמטופל של אגף השיקום במשרד הבטחון חשוב מאד שתדע שנכי צה"ל, כגון פגועי מוח זכאים למימון שיקומם המיני. אין ספק שאתה ראוי גם כן לשיקום מיני, מה עוד שסיכוייך לחיים טובים יותר גבוהים למדי, ואני ממליץ שתדרוש את עזרת אגף השיקום במימוש זכותך. יציאתך המיוחלת מהבדידות הנוראה תשפר את חייך בתחומים המשיקים - החברתי, התעסוקתי והתפקודי.

^^שאלה:^^ שיטת הטיפול עם סרוגייט מוזכרת בשנים האחרונות הרבה וגם אתה רואיינת בעיתונים, ברדיו ובטלוויזיה. אני מאד אוהבת מין ובטוחה שנועדתי להיות סרוגייט מעולה. אודה לך אם תסביר לי על העבודה, מה הדרישות, איך מתקבלים, מהי ההכשרה המקצועית, מה השכר ולאן אפשר להתקדם. אגב, אני בת 27, גרושה ואם לבן שנתיים.

^^תשובה:^^ ראשית, אנסה להסביר בקצרה את שיטת הטיפול; טיפול מיני קוגניטיבי-התנהגותי הוא שילוב של שיחות פסיכולוגיות עם תרגילים התנהגותיים בהם נלמדת המיניות באופן זוגי. הזוג בא לשיחות, מלבן את בעיותיו ומקבל תדרוך אילו תרגילים לעשות בבית. בשיחה הבאה הוא מדווח על ההישגים והרגשות בתרגול ומקבל שוב תדרוך וחוזר חלילה עד פתרון הבעיות.

כאשר למטופל/ת אין זוגיות המתאימה לטיפול - אזי נעשה התרגול הזוגי עם בן/בת זוג חלופי-סרוגייט. בשיחות מקבלים תדרוך לתרגול הזוגי ובמפגש הטיפולי עם הסרוגייט לומדים ומתנסים בבניית ובפיתוח זוגיות, החל מהיכרות, דרך התקרבות גופנית ורגשית ועד יחסי מין מספקים והדדיים. זהו המודל הטיפולי המשולש שבו הפסיכולוג/הרופא מנחה את המטופל/ת ואת הסרוגייט בכל צעד בטיפול.

עבודת הסרוגייט מורכבת ודרשנית מאד, ולכן מעטים המתאימים להצליח בה; בטיפול נפשי נדרשות יכולות גבוהות לאמפתיה, לרגישות, לתמיכה ולהנחיה, ומהסרוגייט הן נדרשות על אחת כמה וכמה. הקשר הטיפולי הוא אמיתי ואינטימי, ובו בזמן נדרשת הקפדה רבה על הגבולות ועל המסגרת הטיפולית - מה שדורש מהסרוגייט יציבות נפשית ואינטגריטי אישי ומקצועיות גבוהות.

התנהגות והתיחסות הסרוגייט צריכה להיות מודל ללמידת המטופל/ת ולאפשר התנהגויות זוגיות "בתנאי חממה", ולכן חייב הסרוגייט להיות מחובר היטב עם עצמו ובפרט עם גופו ומיניותו. כמובן שכדוגמה נאותה רצוי שהסרוגייט יקפיד על טיפוח הגוף וההופעה.

כדי לבדוק את מידת התאמתך לתפקיד סרוגייט במרפאה רצינית יהא עליך לעבור בהצלחה אבחון פסיכולוגי ופסיכוסקסואלי בו יבדקו האינטליגנציה שלך, אישיותך ויציבותך הנפשית, בשלותך המינית והמוטיבציה הטיפולית שלך. גילך מתאים לתפקיד (גיל אופטימלי 25-40), וכך גם מצבך המשפחתי, משום שאנו נמנעים מלהעסיק סרוגייט נשואה. רצויה השכלה בתחומי הריפוי, הסיעוד, הפסיכולוגיה והמגע.

תהליך ההכשרה המקצועית נמשך כשנתיים, החל ממבדקי הקבלה ועד להסמכה המלאה; אם תתקבלי אלינו תצורפי לקורס בן כ-40 שעות בו נלמדים מושגי יסוד בטיפול נפשי, בטיפול מיני ובטיפול סרוגייט. המדריכים בקורס זה ובהמשך ההכשרה הם רופאים ומטפלים מתחומי הרפואה הנפשית והגופנית שהינם חברי צוות המרכז. במשך ההכשרה תשתתפי בפגישות צוות מקצועיות, בסדנאות ובכנסים ותקבלי כ-200 שעות הדרכה אישית העוסקות במטופליך ובפיתוח אישיותך ומיניותך בכל הקשור לעבודתך הטיפולית. מיד בסיום קורס היסוד תתחילי לטפל, תוך פיקוח והדרכה. לימודייך יתבססו על עבודה מעשית במשך כל תקופת ההכשרה שבסיומה תוסמכי כסרוגייט בכירה.

היקף המשרה של סרוגייט נע בין שעתיים בתחילת המסלול ועד שלושים שעות עבודה בשבוע. כל סרוגייט בונה את היקף משרתו לפי רצונו, צרכיו ומצבו ולפי צרכי המרפאה. שכרו של סרוגייט נע בין כ-40 דולר לשעה למתמחה ועד לכ-70 דולר לשעה לסרוגייט בכיר/ה. המשכורת נקבעת ע"י מספר הטיפולים ויכולה להגיע לכ-5,000 דולר לחודש בהיקף של כחצי משרה.

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום