זינוק בשיעור התחלואה ממחלות כליה

(0)
לדרג

בישראל כ-700,000 חולי כליה. האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם: מחלת הכליות הכרונית הקשה הפכה למגפה כלל עולמית

מאת: מערכת zap doctors

שכיחותה של מחלת הכליות הכרונית הקשה בארץ ובעולם נמצאת בעלייה מתמדת, עד שניתן לדבר עליה במונחים של מגפה כלל עולמית. כך מסרו השבוע ראשי האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם של ההסתדרות הרפואית. בעקבות הנתונים המבהילים, הכריז האיגוד העולמי לנפרולוגיה לפני מספר שנים על יום הכליה העולמי במטרה להעלות את מודעות הציבור למחלה הקשה ולבלום את התפשטותה. ישראל מצטרפת השנה למאמץ כלל עולמי זה, והיא מציינת לראשונה את שבוע הכליה.

ראשי האיגוד הישראלי לנפרולוגיה מסרו, כי מחלת הכליות הכרונית הפכה זה מכבר למחלה של חברת השפע. המחלה דרה בכפיפה אחת ומקיימת יחסי גומלין הדוקים עם מחלת הסוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם - כולם חוליים של חברת השפע. מחלת הכליות הכרונית מושפעת ממחלות אלה ומשפיעה עליהם. לכן, על חולי סוכרת, ואנשים הסובלים מיתר לחץ דם ורמת שומנים גבוהים בדם לגלות יתר עירנות לגבי בדיקות כליה תכופות.

שכיחותה של מחלת הכליות הכרונית בעולם נעה בין 16-6 אחוז מהאוכלוסייה. ההערכה היא כי בישראל כ-700,000 חולי כליה - כ-10 אחוז מהציבור. מספר חולי הדיאליזה בישראל עולה בעקביות: מ-2,913 ב-1998 לכ-5,000 בשנת 2006.

ראשי האיגוד לנפרולוגיה ויתר לחץ דם ציינו שבניגוד לבלימה שחלה בשיעורי התמותה ממחלות לב, יש עלייה ברורה בשיעור התחלואה והתמותה ממחלות כליה.

יצוין כי בנוסף לתחלואה הקשה, לעלייה במספר המטופלים בדיאליזה יש היבט כלכלי בלתי מבוטל: מדינת ישראל מוציאה בין 700-900 מיליון ש' לשנה על טיפולי דיאליזה - כ-4-5 אחוז מתקציב משרד הבריאות.

תחלואה קשה ומוות בגיל צעיר

מחלת הכליות הכרונית נגרמת בשל הפרעה ביכולת הסינון של הכליות. המחלה מאופיינת במספר שלבים ובהעדר טיפול מתאים תתקדם המחלה עד לשלב הקריטי של אי ספיקת כליות סופנית בה יהיה צורך בדיאליזה או בהשתלת כליה. מחלת הכליות הכרונית גורמת לתחלואה קשה ולתמותה בטרם עת ממחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, סוכרת ויתר לחץ דם. המחלה אינה מורגשת בשלביה הראשונים והחולים בה אינם חשים כאבים או אי נוחות כלשהי.

המחלה קלה לאבחון וניתנת לטיפול

האיגוד לנפרולוגיה ויתר לחץ דם קורא לציבור לבוא ולהיבדק. למרבה המזל, מחלת הכליות הכרונית מתגלה בבדיקות דם ושתן פשוטות. לגבי הטיפול, יש כיום אפשרויות שלא היו קיימות בעבר לבלום את הידרדרות מחלת הכליה לאי ספיקת כליות סופנית, להקטין את שכיחות התחלואה ממחלות לב וכלי דם ולמנוע תחלואה קשה ומוות מסיבוכי המחלה.

בשנים האחרונות התברר כי בדומה לשורת המחלות המאפיינות את חברת השפע ניתן לבלום גם את מחלת הכליות הכרונית על ידי שינוי באורחות החיים: איזון נמרץ של הסוכרת, יתר לחץ דם ושומני הדם. בעקבות התפתחות הרפואה, יש כיום שורה של תרופות חדישות יחסית המגנות על הכליות והעשויות לבלום את הידרדרותן.

כאמור, קבוצות האוכלוסייה שעליהן להיות עירניות במיוחד הם חולי סוכרת ויתר לחץ דם, חולי לב ובעלי סיפור משפחתי של מחלות כליות.

ראשי האיגוד לנפרולוגיה ויתר לחץ דם ציינו, כי הם מקווים שבזכות הגברת עירנותו של הציבור, ניתן יהיה להביא למפנה חיובי במחלת הכליה הכרונית בדומה למהפכה שהתרחשה בעשור האחרון בתחום מחלות הלב.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום