חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

חדש במחקר: על טיפול בטמוקסיפן; על בדיקת ממפרינט; והמלצת איגוד הגינקולוגים לנשים בסיכון לסרטן על הסרת השחלות

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
הטיפול בטמוקסיפן בנשים בריאות מוריד הסיכון לסרטן השד לטווח הארוך

התרופה טמוקסיפן ניתנת לחולות סרטן השד, בד"כ למשך חמש שנים (או לשנתיים-שלוש ואח"כ תרופה מעכבת ארומטאז), למניעת חזרה של המחלה. שני מחקרים חדשים מציעים שהתרופה יכולה גם להגן לטווח ארוך על נשים בריאות הנמצאות בסיכון גבוה למחלה.

מחקר אחד מצא שהתרופה מורידה את הסיכון לסרטן שד רגיש להורמון ב-39% במשך 20 שנה. המחקר השני מצא ירידה בסיכון ב-34% במשך שמונה שנים אחרי הפסקת הטפול.

מספר כולל של 7,145 נשים בסיכון גבוה לסרטן השד השתתפו במחקר הבינלאומי IBIS שפורסם ב-Journal of the National Cancer Institute.

המשתתפות במחקר קיבלו טיפול יומי בטמוקסיפן או תרופת פלציבו (דמה) במשך חמש שנים. שמונה שנים מאוחר יותר, 87 נשים שלקחו טמוקסיפן אובחנו עם סרטן שד רגיש להורמון, לעומת 129 נשים בקבוצת הפלציבו.

הטיפול בטמוקסיפן, החוסם את פעילות ההורמון אסטרוגן, נקשר בסיכון לקרישי דם. אבל מחקר IBIS מצא שהסיכון לתופעות הלוואי לא נמשך לאחר הפסקת הטפול.

פרופ' טוני האוול מביה"ח האוניברסיטאי של דרום מנצ'סטר שהשתתף במחקר IBIS אמר: מחקרים קודמים כבר הראו שטמוקסיפן מוריד את הסיכון להתפתחות סרטן שד במהלך טיפול מניעתי, אבל זו הפעם הראשונה שיש הוכחה ברורה על היתרונות ותופעות הלוואי של טמוקסיפן לאחר הפסקת הטפול.

במחקר השני, קבוצה מביה"ח רויאל מרסדן בלונדון סיכמה נתונים של 20 שנים אודות 2,471 נשים בריאות בסיכון גבוה לסרטן שד, שנטלו טמוקסיפן במשך 6-7 שנים.

פרופ' טרבור פאולס שניהל את המחקר השני אמר: אנחנו חושבים שתוצאות אלה חשובות במיוחד מכיוון שזו הפעם הראשונה שיש הוכחה ברורה לכך שחסימת אסטרוגן יכולה, בטווח הארוך, למנוע סרטן שד בנשים בריאות.

בדיקת ממפרינט לחיזוי מהלך המחלה אושרה על ידי האפ.די.איי

מינהל המזון והתרופות בארה"ב, ה-FDA, אישר לאחרונה לשיווק בארה"ב את הבדיקה MammaPrint, המאפשרת לחולות בסרטן שד מוקדם לדעת האם המחלה תחזור לאחר חמש או עשר שנים, נתון שישפיע על קבלת ההחלטות באשר לבחירת הטיפול. בדיקה דומה Oncotype DX משווקת בארה"ב מאז 2004.

הבדיקה בוחנת את הפרופיל הגנטי של הגידול באמצעות ניתוח של רמת הפעילות של 70 גנים מתוך דגימה של הגידול.

יחד עם זאת, ד"ר ס. גוטמן מה-FDA מזהיר כי הבדיקה המורכבת רחוקה מלהיות מושלמת. לדבריו, הבדיקה יעילה יותר בהערכת סיכון נמוך לחזרת המחלה (הבדיקה תחזה ב-95% דיוק) מאשר בהערכת סיכון גבוה לחזרת המחלה (הבדיקה תחזה נכונה רק ברבע מהמקרים).

הוא הדגיש כי על הרופאים להתייחס בזהירות רבה לתוצאות הבדיקה. כמו כן, ציין כי לא ידוע האם תוצאות הבדיקה אכן שיפרו את סיכויי ההישרדות של נשים שנמצאו בבדיקה כבעלות סיכון גבוה לחזרת המחלה.

עד כה ה-FDA לא דרש אישור לבדיקות מסוג זה. כעת בוחן המינהל האם גם לבדיקות האחרות יידרש אישור מטעמו.

איגוד הגינקולוגים ממליץ לנשים בסיכון לסרטן על הסרת השחלות

בנייר עמדה שפורסם בינואר 2007, ממליצה האגודה הישראלית למיילדות ולגינקולוגיה על הסרה מניעתית של השחלות לנשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד, השחלה או החצוצרות.

על פי נייר העמדה, נשים בסיכון הן נשים שבמשפחתן אירועים של סרטן השחלה ו/או סרטן השד, ואשר נמצאו כנשאיות למוטציה BRCA1,2. נשים אלו נמצאות בסיכון של עד 50% לחלות בסרטן השחלה ובסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד.

כמו כן, מדובר בנשים שלהן רקע אישי של סרטן שד בגיל צעיר ו/או סיפור משפחתי של גידולים סרטניים בשחלה ושלא נמצאו נשאיות.

השפעות סביבתיות, גורמים גנטיים אחרים, וגיל האישה מהווים גם הם מרכיבים בהערכת הסיכון.

לגבי הגיל המתאים לביצוע הניתוח, מציין נייר העמדה כי במרבית המקרים מומלץ לבצע את הניתוח עם השלמת התא המשפחתי (גילאי 35-40), אולם היתרון של הניתוח בהקטנת התחלואה מסרטן השד כרוך בביצועו מוקדם ככל האפשר בגיל הפריון.

בכל מקרה, קבלת ההחלטה על הסרת השחלות צריכה להיעשות על סמך הערכה מקצועית גיניקולוגית וגנטית של רמת הסיכון של האישה, יעוץ גנטי, ובמקרה הצורך - בדיקה גנטית.

לנוסח נייר העמדה - לחצו כאן.

משרד הבריאות מכיר ביחידה הארצית לאורטופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל-אביב כשירות רפואי מתמחה

היחידה הארצית לאורטופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל-אביב (בי"ח איכילוב) הינה מחלקה יעודית המתמחה בגידולי עצם ורקמות רכות. השירות לטיפול במחלת עצם גרורתית אשר הוקם במסגרת מחלקה זו מרכז את הטיפול לגרורות בעצמות.

על-פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, היחידה לאורטופדיה אונקולוגית מוכרת על ידי משרד הבריאות כשירות רפואי מתמחה ולפיכך, מחויבות קופות-החולים לממן למבוטחים/ות שלהן (באמצעות הנפקת טופס 17) את הטיפול במסגרת היחידה.

חולות סרטן שד עם גרורות בעצם יכולות לבקש הפניה אל היחידה ולהגיע לייעוץ ולטיפול במימון הקופות. במידה וקופת-החולים מסרבת לתת הפניה לחולה, יש לפנות ישירות לצוות השירות לטיפול במחלת עצם גרורתית לקבלת סיוע.

^^ליצירת קשר עם היחידה הארצית לאורטופדיה אונקולוגית באיכילוב:^^

מנהל השירות: ד"ר יעקב ביקלס
דואר אלקטרוני: [email protected]
מזכירת השירות: גב' מיכל בירן
טלפון: 03-6973914

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד ובפורום כירורגיה גינקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

למידע נוסף - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום