"מדובר בחיידק אלים"

(1)
לדרג

ד"ר איתמר שליט, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, אומר לכתב דוקטורס כי יש להתייחס ברצינות לקלבסיאלה פנאומוניה העמיד בפני אנטיביוטיקה

מאת: מערכת zap doctors

במשרד הבריאות ניסו היום למתן את הדאגה הציבורית בעקבות חשיפתו של חיידק בשם קלבסיאלה פנאומוניה, העמיד בפני כל סוגי האנטיביוטיקה. על פי הממצאים, כ-500 בני אדם נפגעו מהחיידק, ומסתמן כי 100-150 נפטרו כתוצאה מכך.

גורמים בלשכתו של שר הבריאות, יעקב-בן יזרי, אמרו כי המצאותם של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה היא תופעה כלל עולמית וההתמודדות עימה מתבצעת בכל בית חולים על פי נוהלים של התמודדות בזיהומים צולבים. עוד נמסר כי כבר לפני כשנתיים דווח על הופעת זן של חיידק עמיד למרבית סוגי האנטיביוטיקה, ובעקבותיו פורסמו נהלים מפורטים בחוזר מנהל רפואה.

בשנים האחרונות מתרבים הזיהומים הנגרמים ע"י חיידקים עמידים לתרופות אנטיביוטיות, חלקם אף עמידים למרבית הטיפולים האנטיביוטים המוכרים. חיידקים אלו פוגעים בעיקר בחולים קשים המאושפזים זמן רב, ואשר טופלו בתרופות אנטיביוטיות מרובות. זה חלק מהסלמת המאבק המתמשך בין החיידקים ובין יכולת האנטיביוטיקה להשמידם.

מבוגרים ותינוקות בסיכון גבוה

החיידק, "השוכן" במערכת העיכול, גורם לזיהומים בדרכי השתן, לדלקות ריאה ולזיהומים בחלל הבטן, ובמקרים רבים אף למוות. החיידק תוקף אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה יחסית: מבוגרים, תינוקות וחולים קשה.

ד"ר איתמר שליט, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, הסביר לאתר דוקטורס: "מדובר בחיידק אלים וההתייחסות הרצינית לנושא מחויבת. בכל פרק זמן מופיע חיידק שקשה להתמודד איתו, אבל בסופו של דבר אנו מצליחים לעשות זאת. לפני כשלושה שבועות הגיעו דיווחים רבים על חיידק עמיד מקודמיו ורגיש למספר קטן של אנטיביוטיקה, וזה מצריך התייחסות מהירה לנושא. עד כה לא הצלחנו למנוע את החיידק ולעצור אותו בעזרת אנטיביוטיקה".

^^אם כך, איך מונעים את ההתפשטות?^^

"ככל שיש פחות אפשרויות לטיפול, אנו חייבים להתמקד במניעת העברה של החיידק, וזאת על ידי הקצאת כוח אדם וצוות שימנע את התפשטותו".

ד"ר סילביו פיטליק, מנהל המחלקה למחלות זיהומיות בבלינסון, הוסיף לאתר דוקטורס: "אין בידינו כל אנטיביוטיקה המתאימה לטיפול נגד החיידק. הגענו למצב של התפשטות חיידקים בבתי החולים שהטיפול נגדם אינו יעיל וזה מצריך התמודדות".

בתוך כך, במשרד הבריאות נערכו מבעוד מועד לקראת "הגעתו" של החיידק: הוחלט מיידית על שיתוף פעולה בין האיגוד למחלות זיהומיות, החוג למניעת זיהומים צולבים ומשרד הבריאות, וכן גובשה תכנית להתמודדות עם הבעיה.

בנוסף, גוייס צוות רב מקצועי שתפקידו לרכז את הפעילות בבתיה"ח בארץ בתחום זה. כל בתי החולים בארץ כבר מעודכנים בתכנית הפעולה של משרד הבריאות הכוללת יצירת מערך דיווח וניטור, בידודם של החולים הנושאים את החיידק, הקפדה יתרה על כללי היגיינה המונעים את העברת החיידק מחולה לחולה והכשרת המעבדות לזיהוי החיידק העמיד. פרט לכך, זומנו מנהלי בתי החולים למפגש כדי לתאם את המשך ההתמודדות עם הנושא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום