סרטן המעי הגס: העצלות הורגת

(0)
לדרג

סקר חדש מגלה: הסיבה העיקרית לאי ביצוע בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס היא עצלות

מאת: מערכת zap doctors

לרגל יום המודעות לסרטן המעי הגס, ערכה האגודה למלחמה בסרטן בתרומת מכון "גיאוקרטוגרפיה", סקר טלפוני בקרב 394 איש, גברים ונשים בני 50 ומעלה המהווים מדגם ארצי ומייצג של הציבור היהודי בישראל.

לשאלה האם רופא המשפחה שלהם או קופות החולים יידעו אותם לגבי הצורך בביצוע הבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, מתברר כי לפחות 50% מהנשאלים לא שמעו על הבדיקה מהרופא שלהם.

מבין אלו שידעו על הצורך בבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, נבדקו בפועל רק 58% מהנשאלים. תשובות מפתיעות ענו לשאלה מדוע לא הלכת להבדק.

מתברר כי התשובה הפופולרית ביותר היא "בגלל עצלות" - 33.2% מהנשאלים. 20.1% מהנשאלים ענו כי הם מפחדים מהבדיקה עצמה או מתוצאותיה. 19.4% מהנשאלים סברו שכלל אין להם צורך בבדיקה. 11.4% לא מצאו את הזמן לערוך את הבדיקה ו-7.5% אמרו כי לא היו מודעים לבדיקה. בין שלל התירוצים הבאים היו: "אני אעשה בקרוב", "לא אוהב לעשות בדיקות", "לא יודע היכן מבצעים את הבדיקה" ועוד.

פירוט הנתונים הדמוגרפיים: מתברר כי מבין הנשאלים שלא עשו את הבדיקה בגלל עצלות, דווקא אקדמאים, בעלי הכנסה גבוהה, חילונים וילידי הארץ הסבירו זאת בגלל עצלות.

"העצלות הורגת", מסבירה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "מטרת חודש המודעות והקמפיין החדש היא העברת המסר כי בדיקה לגילוי מוקדם חיונית ומצילת חיים, כך שסיבות כמו עצלות או פחד, אינן עומדות בפני טיעון זה. בנוסף לצורך בהגברת המודעות לחשיבות הבדיקה, כדי להעלות את ההיענות לביצועה, על כל קופות החולים ליישם את התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס ולדאוג לכך שכל אוכלוסיית היעד תקבל פניה לבדיקה מגורם רפואי".

גזר ופטרוזיליה מורידים עד 70% מהסיכון לתחלואה בסרטן המעי הגס

קרטנואידים הם קבוצת פיגמנטים הנמצאים בירקות ופירות ומסייעים ביצירת ויטמין A בגוף. לקרטנואידים השפעה על תהליכים שונים בגוף: הם פועלים נגד רדיקלים חופשיים ומשפיעים על התפתחות תאים חדשים ועל המערכת החיסונית של הגוף. הקרטנואידים על 11 צורותיהם העיקריות, נמצאים לרוב ובכמויות שונות בירקות ירוקים, צהובים וכתומים, ביניהם חסה, גזר, בטטה, חומוס, מנגו ושסק.

מחקר ישראלי חדש, בראשות פרופ' גד רנרט, מנהל המחלקה לרפואת הקהילה ואפדימיולוגיה במרכז הרפואי כרמל ובפקולטה לרפואה בטכניון ויועץ האגודה למלחמה בסרטן, ובעריכת ד"ר יורם חאיטר, בדק את הקשר בין קרטנואידים אלו במוצרי צריכה שונים לתחלואה בסרטן המעי הגס. החוקרים ראיינו לצורך כך 1,817 חולים בסרטן המעי הגס ב-5 בתי חולים בצפון הארץ. קבוצת הביקורת כללה 1,817 ישראלים בריאים בעלי אותם מאפיינים של החולים בקריטריונים של גיל, מוצא, מין ומקום מגורים. המשתתפים נשאלו לגבי 187 סוגי מזון שהם צורכים מדי יום ומידת הצריכה שלהם. החוקרים נתנו לכל סוג מזון ניקוד המתייחס לכמות הקרטנואידים שהוא מכיל, המתייחס ל-11 סוגים של קרטנואידים המגיעים למחזור הדם בגוף.

תוצאות המחקר הצביעו על מגמה אחידה: ככל שעלתה צריכת הקרטנואידים, הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ירד. נמצא כי אנשים בריאים, בעלי אותם נתונים דמוגרפיים של חולים בסרטן המעי הגס, צרכו כמות גדולה של קרטנואידים ביום. כך לדוגמה, נמצא במחקר, כי צריכה של כ-0.3 מ"ג קרטנואידים ביום הורידו סיכון לתחלואה בסרטן המעי הגס בכ-30%. לעומת זאת, צריכה גבוהה של קרטנואידים כ-5 מ"ג ביום, סיפקו הגנה של כ-70% מפני המחלה.

סוג מסויים של קרטנואיד נמצא כיעיל ביותר במניעת סרטן המעי הגס. סוג זה נמצא על פי החוקרים בכמויות גבוהות בפטרוזיליה, כוסברה, תרד, גזר ושסק.

במסגרת מחקר זה התקבל נתון משמעותי: נמצא כי בקרב מעשנים חלה ירידה חדה בהשפעה המגנה של הירקות והפירות.

פרופ' גד רנרט: "הנתונים שופכים אור על האפשרויות למניעת סרטן בכלל וסרטן המעי הגס בפרט. מדובר בבסיס נתונים ייחודי לישראל ובהיקף שלא נבדק עד היום ומסקנותיו מתקשרות להתנהגות מונעות סרטן של כל גבר ואישה בישראל. צריכה של לפחות 5 מנות ירק ופירות, יחד עם פעילות גופנית, יביאו להפחתה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס".

מירי זיו הוסיפה: "מחקר חדש זה מתווסף להמלצות האגודה למניעת סרטן על ידי תזונה נכונה, פעילות גופנית, המנעות מהשמנה ועוד. על פי ההמלצות, על מנת להוריד סיכון לתחלואה בסרטן יש להרבות באכילת פירות וירקות טריים, להמעיט באכילת מזון מעושן, מטוגן ומשומר, להמנע משתיה מופרזת של אלכוהול ועוד".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום