על דיאטה, צרבת ומה שבינהם

(0)
לדרג

חדש במחקר: דיאטה ים תיכונית מפחיתה הסיכוי למחלות לב. צעידה ולעיסת מסטיק מקלים על תחושות של צרבת

מאת: מולי אפשטיין
דיאטה ים תיכונית להפחתת הסיכון למחלות לב

במחקר שבוצע לפני כשנתיים נמצא שלאחר שלושה חודשים בלבד של תזונה ים-תיכונית הצליחו הנבדקים להקטין את הסיכון שלהם ללקות במחלת לב ב-15%. תזונה ים-תיכונית מתבססת בעיקר על דגנים מלאים, פירות, ירקות, דגים, אגוזים, מוצרי חלב דלי שומן ושמן זית. ניתוב התזונה היומית סביב פריטים אלה טובה לבריאות הלב אפילו יותר מתזונה דלה בשומן.

במחקר השתתפו אנשים בעלי גורמי סיכון מתונים למחלות לב. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, האחת ניזונה מתזונה ים-תיכונית ואילו הקבוצה השנייה ניזונה מתפריט דל שומן. המחקר נמשך שלושה חודשים. בסיומו של המחקר הפגינו הנבדקים משתי הקבוצות שיפור במדד מסת הגוף (BMI), בשומני הדם ובמרכיבי סיכון אחרים. הנבדקים מקבוצת הדיאטה דלת השומן הפחיתו את מדד הסיכון שלהם למחלות לב ב-9% בקירוב, ואילו הנבדקים מקבוצת הדיאטה הים-תיכונית הפחיתו את הסיכון ב-15%.

שפע רכיבי התזונה "הלוחמניים" (כנגד מחלות) שנמצאים בדגנים המלאים, בפירות, בירקות, באגוזים, בדגים ובשמן הזית הופכים את התזונה הים-תיכונית לבריאה במיוחד.

דגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים, במגנזיום ובוויטמינים מקבוצת B. הפירות והירקות עשירים בנוגדי חמצון, שחשובים לבריאות הלב ושמן הזית, הדגים והאגוזים מכילים שומנים חד ורב-בלתי רווים ידידותיים לעורקים ולכלי הדם.

^^אז מה מומלץ?^^

הפכו את התזונה הים-תיכונית לעמוד התווך של תזונתכם. מרכיבי המזון הטעימים והבריאים של תזונה זו יעניקו לכם הגנה טובה על בריאות לבכם וכלי הדם שלכם. בתוך חודשים ספורים תוכלו לקצור את התועלות הבריאותיות שתזונה זו יכולה להעניק לך.

מקורות ברשת: The American Journal of Clinical Nutrition

תרופות ביתיות להקלה בצרבת

לסבול מצרבת זה לא עניין של סתם ללכת בפארק, אבל ייתכן שבמקרה של צרבת הרופא פשוט ימליץ לכם לנהוג כך. טיול בחיק הטבע עשוי להרגיע את פעולת החזר מיצי הקיבה בדרכם מעלה (reflux), תופעה שגורמת לתחושת הבעירה בוושט - צרבת.

על פי תוצאות מחקר שהתפרסם בעיתון הרפואי Alimentary Pharmacology & Therapeutics, צעידה של שעה לאחר ארוחה שמכילה שומן עשויה לצמצם את פעולת ההחזר ואת תחושת הצריבה. לעתים אין כמו תרופות נוגדות-חומצה על מנת להרגיע את תחושת הצריבה, אולם אם תרופה מסוג זה אינה בהישג יד אפשר לנסות אחת משלוש התרופות הביתיות הבאות:

1. צאו לצעידה. נמצא שכאשר אנשים שסובלים מהחזר תוכן קיבה צועדים במשך שעה לאחר שאכלו ארוחת בוקר גדולה, משך המגע של מיצי הקיבה בדפנות הוושט קטן ב-17% בהשוואה לאנשים שאכלו את אותה ארוחה אולם נשארו ישובים במקום. אולם, האפקט נשמר כל עוד האדם צועד ולכן פרק הזמן של הצעידה יכול להספיק לכם לגשת לבית המרקחת הצמוד ולקנות תרופות סותרות חומציות.

2. לעסו מסטיק. לתרופה הביתית הזו משך חיי מדף ארוכים יותר מזו הקודמת. נמצא שאנשים שלעסו מסטיק במשך שעה לאחר הארוחה סבלו פחות מהחזר תוכן קיבה במשך ארבע שעות שלאחר מכן (פרק הזמן שנבדק במחקר). אולם, יש להימנע מלעיסת מסטיק בטעם מנטה. מנטה היא אחד הגורמים להיווצרותה של צרבת - המנטה גורמת להרפיה של השוער התחתון של הוושט, מה שמאפשר החזר תוכן קיבה אל הוושט. הוושט, בניגוד לקיבה, אינו מצופה בשכבת מגן שעמידה בפני החומציות העזה של מיצי הקיבה ומכאן תחושת הצריבה העזה כאשר מיצי העיכול פוגעים בדפנות הוושט.

3. שתו חלב. אנשים מסוימים יכולים לחוש הקלה כאשר הם לוגמים מעט חלב כל שעה-שעתיים. החלב שוטף את החומציות מטה בדרך חזרה אל הקיבה.

הכתבות פורסמו במקור באתר של מכון וינגייט.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום צרבת ובפורום אימון וכושר גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום