חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

גברים חולים בסרטן השד מצויים בסיכון גבוה להתפתחות סרטן אחר. וגם: על טיפול רב-תחומי במחלות עצם גרורתיות

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
גברים חולים בסרטן השד מצויים בסיכון גבוה להתפתחות סרטן אחר

חוקרים טוענים כי גברים שחלו בסרטן השד מחויבים במעקב זהיר, שכן הסיכון שלהם לחלות בסרטן ראשוני נוסף גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

צוות המחקר מאוניברסיטת קליפורניה בארווין, ארה"ב, מדווח כי אצל 221 (11.5%) מתוך 1,926 גברים שאובחנו בסרטן שד ראשוני בקליפורניה בין השנים 1988 ו-2003 התפתח גידול סרטן ראשוני נוסף במהלך המעקב הרפואי. החוקרים טוענים כי הסיכון היה גבוה ב-16% מהסיכון של גברים באוכלוסיה הכללית לחלות בסרטן בפעם הראשונה.

"ממצאים אלו מציינים שגברים החולים בסרטן שד צריכים להיות הראשונים לקבל יעוץ למניעת סרטן, לגילוי מוקדם, ולסריקה אחרי סרטן פעיל," כך אומר ה. אנטון-קלבר (מאוניברסיטת קליפורניה באירווין, ארה"ב).

השוואות נוספות מראות עלייה בסיכון לסרטן מסוגים מסוימים. הסיכון לגידול שד ראשוני החוזר בפעם השנייה היה גבוה ביותר מפי 50 בקרב הגברים שחלו בסרטן השד בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בה ערכי ה SIR למלנומה בעור ולסרטן הבטן היו 2.98 ו- 2.12 בהתאמה.

"..מצאנו שגברים חולי סרטן השד מאובחנים בשלבים מאוחרים יותר של המחלה, וחולים שהמחלה פרצה אצלם בגילאים צעירים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלת סרטן נוספת", כך אומר אנטון-קלבר.

החוקרים טוענים שלממצאים השלכות חשובות עבור חולים בסרטן ובני משפחתם, המצויים בסיכון גבוה לחלות. הם מציעים מעקב מוגבר, טיפול כימותרפי מונע, וניתוח הסרת שד מונעת כאמצעים להתמודדות עם הסיכון.

"צוות המחקר מסיק כי יש צורך במחקרים נוספים שיבדקו את חשיבות הטיפול המניעתי במישורים ההורמונלי, הקרינתי והכימי, בצד מעקב לתקופה ארוכה יותר ובקרב אוכלוסיה רחבה יותר".

מרכז ארצי לטיפול רב-תחומי במחלות עצם גרורתיות פועל במרכז הרפואי תל-אביב

גידולים סרטניים עלולים להתפשט אל מעבר למוקד הראשוני של המחלה. פיזור זה של הגידול בגוף נקרא פיזור גרורתי, וגורם לתסמונות קליניות בהתאם למקום שבו צומח הגידול הגרורתי. הגידולים הסרטניים המתפשטים לעצמות בשכיחות הגבוהה ביותר הם: שד, ריאה, ערמונית, בלוטת תריס וכליה.

גרורות בעצמות (גרורות גרמיות) הן בעיה ייחודית, משום ששלמות השלד היא תנאי הכרחי לרוב הפעולות הגופניות שאנו מבצעים, ופגיעה בו עלולה לגרום לנכות, לכאבים קשים, ולפגיעה ניכרת ביותר בתפקוד.

במרכז הרפואי סוראסקי בתל-אביב פועל מרכז ארצי לטיפול במחלות עצם גרורתיות. המרכז מטפל בחולי סרטן הסובלים מגרורות בעצמות מכל סוג סרטן שהוא, ואשר זקוקים להתערבות ניתוחית או פולשנית באבחנה זו.

הטיפול במסגרת השירות ניתן לחולים מכל רחבי הארץ ומכל קופות-החולים בתיאום עם המחלקה המפנה (מכון אונקולוגי/מחלקה אורטופדית/שירותי רפואה קהילתיים), בהצגת טופס 17 מקופת-החולים. לאחר ההחלמה מופנים החולים להמשך טיפול ומעקב אונקולוגי על-ידי הצוות המפנה.

השירות משלב מגוון בעלי מקצועות רפואיים ייעודיים ובעלי הכשרה בתחום זה, שמתואמים ביניהם לטיפול בבעיות שאתן מתמודדים המטופלים: מנתחים, מומחים לטיפול בכאב, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, עובדת סוציאלית ופסיכולוגית.

הסיבות השכיחות להתערבויות ניתוחיות בשל מחלת עצם גרורתית הינן שבר פתולוגי, הרס ניכר של עצם או כאבים בשל גרורה אשר לא הגיבו לשיטות טיפוליות שאינן ניתוחיות. במסגרת הטיפול הרב-תחומי מתבצעת הערכה מקצועית כוללת ומקיפה של המטופל עם דגש על היקף הפיזור הגרורתי, רמת תפקודו ומידת הכאבים. הטיפול הכירורגי מתבסס על טכניקות שימור גפה המאפשרות הסרה של הגידול מהעצם הנגועה והשגת תפקוד אופטימלי.

ע"פ ד"ר י. ביקלס, מנהל המרכז, הטכניקה הניתוחית שונה מהותית מזו הנהוגה לטיפול בשברים "רגילים", הנגרמים על רקע חבלה, על כן רצוי שאת הניתוחים הללו יבצע מומחה בעל הכשרה וניסיון ייחודיים בכירורגיה של גידולים.

על פי הספרות הרפואית, שיעורי הכישלון בניתוחים כאלה (חזרת המחלה בעצם המנותחת או קריסה של הקיבוע הניתוחי) כאשר הם מבוצעים על ידי צוותים שאינם בעלי הכשרה מתאימה בכירורגיה מסוג זה מגיעים ל-40%. לעומת זאת, כאשר הניתוחים מבוצעים על ידי צוותים מיומנים, מושג תפקוד טוב עד מצוין ביותר מ-80% מהמנותחים, עם שיעורי סיבוכים וחזרה מקומית של מחלה העומדים על אחוזים בודדים.

למרות זאת, מסיבות של מבנה המערכת הרפואית, ומשום שמומחים באורתופדיה אונקולוגית הם מצרך נדיר בכל מדינה, 90% מהניתוחים הללו בעולם מבוצעים על ידי מנתחים במחלקות לאורתופדיה כללית. ב-2005 בוצעו בישראל יותר מ-500 ניתוחים לטיפול בגרורות בעצמות, רק חלקם הקטן בידי אורתופדים אונקולוגיים.

קרן למימון תרופות מצילות חיים שאינן בסל הבריאות

הקרן הישראלית למימון תרופות, מיסודה של עמותת "יחד בתקווה", מסייעת לחולים/ות הזקוקים לתרופות מצילות חיים שאינן כלולות בסל הבריאות. הסיוע מותנה בקבלת כל המידע הרפואי על החולה והמחלה.

לפרטים ניתן ליצור קשר בטל': 03-5743234, 054-4620252, או בדוא"ל: [email protected]

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום