השתלת שיער "נקייה"

(0)
לדרג

האם השתלת שיער משאירה צלקות? לא בהכרח, בוודאי אם אתם שואלים את ד"ר אלכס גינזבורג

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

בכל שנה מתבצעות בישראל כאלף השתלות שיער. נושא טיפוח השיער צבר תאוצה בשנים האחרונות, והנתונים מצביעים כי יש רבים המתעניינים בהשתלה, אבל נרתעים מהחשש כי תיוותר להם צלקת באזור התורם (החלק האחורי של הקרקפת).

מי לא ראה בהזדמנויות שונות אנשים המהלכים עם פס רחב בחלק האחורי של הראש? הפס הרוחבי מסמל לרוב כי אדם זה עבר השתלת שיער. על פי גודל הצלקת, ניתן לדעת אם השתלה זו הייתה מוצלחת.

ישנן שתי טכניקות להשתלת שיער שלא מותירות צלקת: טכניקת הסגירה Tricophytic Donor Closure, ושיטת ה-FUE.

בשנה האחרונה, התפתחה טכניקה חדשה של לקיחת שערות המבוססת על סגירה בצורה מיוחדת, המאפשרת כניסה של שיערות בתוך הצלקת, וכך למעשה מטשטשת אותה. הטכניקה קרויה בשם Tricophytic Donor Closure.

ההשתלה מתבצעת באמצעות הרדמה מקומית בלבד וכמעט ללא כאב בזמן ההשתלה ואחריה. בהתחלה מוציאים שיערות מחלקה האחורי של הקרקפת ולאחר מכן, מפרידים את השיער ליחידות המכילות בין 1-5 פיסות של זקיקים. באמצעות מכשור מיוחד מבצע הרופא נקבים קטנים באזור ההתקרחות המיועד לעבור השתלה, והשתל, שהוכן כראוי מוכנס לתוך הנקב. בסיום הפעולה (הנמשכת בממוצע כ-3 שעות), המטופל הולך לביתו ולמחרת כבר יכול לחפוף את ראשו. הצלקת שנותרת מהוצאת השערות מהחלק האחורי היא כאמור מטושטשת (טכניקת הסגירה המיוחדת) וכן מינימאלית - 3-1 מילימטר - והיא מכוסה על ידי השיער הקיים מסביבה (ועל כן - בלתי נראית). במקרים של קרחת משמעותית, נראים גלדים באזור הנקבים העליון, אך לאחר 10-5 ימים לאחר ההשתלה, נופלים הגלדים יחד עם השיער המושתל (אך השורשים נשארים). הצמיחה מתחילה לאחר שלושה חודשים בצורה טבעית והשיער ממשיך לצמוח בקצב של סנטימטר לחודש במקומו החדש. את התוצאות הסופיות ניתן לראות כבר לאחר תשעה חודשים.

השתלת שיער לא מבצעים רק לאנשים קרחים. מומלץ לבצעה מעל גיל 25. השיטה טובה במיוחד לאותם אנשים שאינם קרחים לגמרי, אלא סובלים מהידלדלות בשיער. בשיטה זו ניתן להגיע למספר רב של 4,000-3,000 שערות. קיימים מקרים בהם לקיחת רצועת שערות והותרת הצלקת אינה מומלצת, על אף הצלקת המינימלית. למשל, אצל צעירים הרגילים ללכת בתספורת קצרה מאוד, הצלקת הנותרת לאחר ההשתלה תראה, ועל כן שיטה זו אינה מומלצת עבורם. דוגמה נוספת היא בקרב ציבור מטופלים אשר עברו בעבר מספר השתלות. אצל אלו אין אפשרות לקחת רצועת שיערות נוספת, שכן העור כבר אינו גמיש. במקרים כאלו, ניתן לקחת מן האזור התורם זקיקי שיער בודדים בשיטה הנקראת F.U.E.

טכניקת ה-FUE - או Follicular Unit Extraction - היא שיטה בה מוציאים את השיער על ידי מכשיר מיוחד הדומה למחט חלולה. מכשיר זה מאפשר ליטול זקיקי שיער עם השורש, כאלו המורכבים מ-1 עד 3 שיערות ביחד, על פי צפיפות שיערות המטופל. כתוצאה מלקיחת השתל נותר פצע בקוטר מילימטר בקירוב, פצע שנסגר תוך ימים ספורים ולא משאיר סימן כלל. את הזקיקים משתילים באזור הקירח באמצעות מחט עדינה.

שיטה זו היא אמנם טובה אך אינה נטולת חסרונות. היא מומלצת כאשר מדובר באזור כיסוי מצומצם. הטיפול אורך זמן רב, וכמות השיער שניתן ליטול בפעולה זו אינה גדולה: 1,000-600 זקיקים (כאשר בהשתלה רגילה - FUT, מוציאים בדרך כלל כ-3,000 זקיקים). בנוסף לכך יש לבצע בדיקה על מנת לדעת אם המטופל המיועד מתאים לשיטת ה-FUE. קיימים מקרים בודדים בהם חלקו הפנימי של השיער (זה המצוי מתחת לעור), אינו נמצא באותו כיוון של השיער הצומח, דבר המקשה בהוצאתו בשלמות. מקרה זה נקרא FOX שלילי ואינו מומלץ בביצוע השתלה בשיטת ה-FUE. FOX שלילי רואים בעיקר אצל גברים בעלי שיער מקורזל.

בואו לדבר על זה בפורום של ד"ר גינזבורג - נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום